Service på Apeks regulatorsæt
Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 05-12-06 14:59

Jeg har et Apeks sæt bestående af 1. trin + TX50 + Octopus Regress.

Har fået et tilbud i dykkerforretning på service af dette til 700
incl. servicedele.

Er det en okay pris?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Runefys

Dato : 05-12-06 17:32

Kommer an på om det er stort eller lille service, men jeg synes ikke
selv det lyder dyrt for et stort service

Rune

Fra : Søren Arnvig

Dato : 05-12-06 18:07

> [...]
>Jeg har et Apeks sæt bestående af 1. trin + TX50 + Octopus Regress.

>Har fået et tilbud i dykkerforretning på service af dette til 700

Lyder måske lidt i overkanten,
mener at jeg plejer at give ca 500,-

Søren Arnvig

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 05-12-06 18:28

Plejer at give 650 kr. for et "stort" service af Apeks 1.trin + 2.trin (uden
octopus), så jeg synes din pris er ok.
/Sune

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 06-12-06 16:11

Runefys skrev:
> Kommer an på om det er stort eller lille service, men jeg synes ikke
> selv det lyder dyrt for et stort service

Hvad er forskellen på stort eller lille service?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 07-12-06 10:48

Nu er jeg ikke service-tek, men jeg kan da godt give mit bud:

"Lille" eftersyn indebærer:

Adskillelse
Installation af service kit
Samling
Funktionstest

"Stort" eftersyn indebærer:

Pre-check
Adskillelse
Rensning
Inspektion
Installation af service kit m.m.
Smørring
Samling
Indstille/tune mellemtryk, åndingsmodstand m.m.
Post-check

Mange af disse punkter kan gøres mere eller mindre omhyggeligt og alt tager
jo tid/penge. F.eks. bliver den dynamiske o-ring i reg lp-slangen udskiftet,
hvordan omhyggeligt udføres post-checket osv. Så det er meget en tillidssag
mellem dykkeren og service-tekken og de fleste vil nok lave et "mellemstort"
eftersyn f.eks. hvor mange laver et flow-check? Mange oplever også at et sæt
som er kommet tilbage fra service free-flower nemmere, fordi det er tunet
lidt for meget og tingene sætter sig lidt efter noget tid og kræver måske en
lille de-tuning.

Servicemanualer til f.eks. Apeks (SeaQuest) kan downloades på nettet og man
kan komme på et 4 timers service kursus igennem et center (normalt på en
messe). Men her lærer man "kun" at følge en opskrift, og vil man vide mere
om hvorfor det er sådan, kan jeg klart anbefale Vance Harlow's 252 siders "Scuba
Regulators Maintenance and Repair" bog. Hvis man ikke selv kan lave de
specielle service værktøjer, kan man købe det meste igennem Scubatools, lidt
dyrt men rigtig god kvalitet.

/Sune

Fra : KLogeaage

Dato : 01-01-07 17:15

Fra : Fredrik G

Dato : 06-12-06 21:48

jeg ved at marina dykkercenter udføre service for omkring 400 kr.
hvilket er inklusiv service kit, men eksklusiv større ting som slanger
og andre ting der ikke er inkluderet i service kittet.

mvh.
Fredrik G.