Aprilia Area 51: Koble for- og baglygter p~
Fra : Joergen Bech

Dato : 05-12-06 13:29

Min aldrende Area 51 har fået en løs forbindelse et eller andet sted
mellem generatoren og op til lyskontakten. Selve kontakten fungerer
fint og generatoren leverer også strøm, men ikke om jeg kan hitte ud
af hvor problemet er. Pga. scooterens alder er hele nettet ved at være
lidt mørnet, kontakterne irrede osv. Jeg har fået oplyst at et nyt
ledningsnet koster op mod 1.500,- og med arbejdsløn kan det komme
op på 2.000-2.500 for det hele.

Så tænkte jeg på: Ville der være nogen problemer i at bore et hul til
en on/off kontakt og koble lygterne direkte på batteriet i stedet for
generatoren? Pærerne er 12V (parallelkoblet) og batteriet leverer ca.
14+ volt iflg. mit billige multimeter.

Jeg regner ikke med at holde den kørende mere end 2 år længere,
så 2.000-2.500 for den mest radikale løsning er lidt i overkanten.

/JB

Fra : Flonkey

Dato : 06-12-06 10:48

Hmm.. tja.. du skal huske på at de er to forskellige kredsløb.. din
forlygte og din baglygte får vekselstrøm imens batteriet kører med
jævnstrøm.. batteriet har ganske vist spændingen nu til at lade
batteriet op (14,4 volt) men den har garanteret ikke strømmen (ampere)
til at kunne trække 40watt ekstra den vej. så er batteriet hurtig
tomt..

Men du nævner ikke hvad der er galt alså symtomet?

Der er en løs forbindelse
Kontakten fungere
Generatoren leverer strøm
Men du ved ikke hvor problemet er

Springer den pære? blinker de? tjek et lednings diagram men husk at
vælge AC vekselstrøm

Ellers en god scooter... send lige en mail når den skal på pension

Fra : Joergen Bech

Dato : 06-12-06 17:53

Tak for information, men det viste sig ikke at blive nødvendigt
at støve Storm P af.

Efter at have målt på alle ledninger i hoved og ende fandt
vi endelig frem til at det en ledning var knækket nede ved
generatoren (heldigvis ikke *i* generatoren, men tæt på).
Der var også et stik nede ved spændingsregulatoren som
ikke havde det for godt. Ikke alt er lige godt indkapslet og
jeg kører på 1 km jordvej hver dag.

Så denne gang slap jeg med skrækken. Forhåbentligt går
der endnu et stykke tid før den skal pensioneres, men værksteds-
besøgene er blevet dyrere de sidste par år, eftersom bolte osv
ikke er helt så fine i kanten som da den var ny.

Når tiden kommer er jeg lige ved at tro at den er mere værd
som reservedele end i samlet stand, men det vil jeg overlade
til andre. Til den tid.

Mvh

JB