Poseidon oxygen-renhed?
Fra : Happy Diver

Dato : 05-12-06 12:46

Hej NG
Er der nogen der ved hvad djævlen forskellen er på poseidon deco og
poseidon nitrox (ud over de fine farver)?
Kan jeg f.eks. bruge 100% på nitroxudgaven?. Jeg ved godt der står på
poseidon-hjemmesiden at det er til maks 50%, men hvad gør folk ellers,
det er jo først de sidste år man er begyndt at se rene O2 regs. Har
producenterne skabt et produkt folk før klarede med en rengøring eller
har de virkelig lavet en anden type regulator?

På forhånd tak.

Fra : Henrik

Dato : 05-12-06 13:29

Rene flasker - rene 1 trin - rene reg's... Er der nogen der renser
slangerne ?

Mvh
Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-12-06 15:03

Henrik wrote:
> Rene flasker - rene 1 trin - rene reg's... Er der nogen der renser
> slangerne ?

Uden helt at være sikker, så kunne jeg forestille mig at fx. ren O2
bliver rigtig farlig (i forbindelser med olie) ved højtryk (over
20-30bar) hvorfor det "kun" giver mening at førstetrinnet er O2 renset,
mens slanger og andet trin ikke er så kritisk. Manometre findes også O2
renset og det kan der ganske givet være mening med.

Thomas

Fra : Per Siebeneicher

Dato : 05-12-06 16:09

Ifølge Poseidon Germany, har alle automater i længere tid (siden engang i
90'erne) været i "o2 cervice". De har bare aldrig skiltet med det.

mvh. Per

Fra : Happy Diver

Dato : 05-12-06 16:21

Per Siebeneicher <siebeneicher@tdcadsl.dk> skrev:
>Ifølge Poseidon Germany, har alle
>automater i længere tid (siden engang i
>90'erne) været i "o2 cervice". De har
>bare aldrig skiltet med det.
>
>mvh. Per

Men så kan man vel også konkludere at man sagtens
kan smide 100% i en nitrox-udgave eller hva?
For der er vel ikke forskel på renheden af deres
O2 service?
Det jeg spekulerede på var egentlig bare om de
havde lavet et eller andet med ikke at lade gassen
passere indsnævringer eller sådan noget i
deco-udgaven og derfor tillod sig at kalde den ene
for deco og den anden for nitrox?
For Apeks xtx-nitrox er vel f.eks. bare en
rengjort xtx-regulator med nye o-ringe...

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-12-06 16:38

"Happy Diver (slet QIJH4)" <skumbanandk@QIJH4yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Men så kan man vel også konkludere at man sagtens
> kan smide 100% i en nitrox-udgave eller hva?

Det tror jeg ikke du bør gøre.. hvis du vil være sikker så ring til en
forhandler der ved hvad han snakker om f.eks. scubagear.dk og hør om nitrox
udgaven er ren nok til deco mix. Det kan jo være at poseidon kører efter "de
gamle" normer hvor man accepterede nitrox op til 40% på alle "urene"
regulatorer.

> For der er vel ikke forskel på renheden af deres
> O2 service?

Det ved kun posidon :)

> For Apeks xtx-nitrox er vel f.eks. bare en
> rengjort xtx-regulator med nye o-ringe...

Jeg tror ikke engang der er nye o-ringe i, de o-ringe der sælges i apeks
service kit er godkendt til nitrox men er ikke nitrox rene. Det er dog ikke
viton o-ringe så måske bør man ikke bruge dem til høje deko mix.

Mvh
Jonas

Fra : Happy Diver

Dato : 05-12-06 16:49

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:
> [...]
>
>Det ved kun posidon :)

>Jeg tror ikke engang der er nye
>o-ringe i, de o-ringe der sælges i apeks

Hej Jonas
Hvad bruger du så til ren O2?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-12-06 23:18

"Happy Diver (slet CR74Z)" <skumbanandk@CR74Zyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jonas
> Hvad bruger du så til ren O2?

Jeg kan ikke helt bestemme mig, så jeg er ikke helt konsekvent, jeg bruger
viton i flaskeventilen men EPDM i regulatoren..

mvh
Jonas