Lokummet brænder
Fra : Zeki

Dato : 05-12-06 00:42

Øv, vi skal højst sandsynligt have en VVS mand ud, med mindre jeg selv kan
fikse "lortet."

Vores gæstetoilet i kælderen trækker ikke ordentligt ud. Den trækker ud og
vandet løber laaangsomt ned i afløbet (mens det stinker helt vildt dernede
fra selvom der ikke er foretaget nogen "aflevering").

Jeg har fjernet risten og fjernet snavs, hårbolde osv og stukket en to meter
metalstang ind i afløbet for at sikre at der er passage og der ikke sidder
noget fast, men det brune vand (bvadr!) siver hele tiden tilbage til ca 10
cm før risten i gulvet. Trækker jeg ud to gange i træk bliver gulvet
oversvømmet.

Hvad kan der være galt?

På forhånd tak.

Mvh
Zeki

Fra : Madsen58

Dato : 05-12-06 01:39

Zeki wrote:
> [...]
> der ikke sidder noget fast, men det brune vand (bvadr!) siver hele
> tiden tilbage til ca 10 cm før risten i gulvet. Trækker jeg ud to

En VVS mand er ikke ham du skal have fat i, men en autoriseret kloakmester
evt. med en slamsuger.
--
Hilsen Madsen

Fra : Zeki

Dato : 05-12-06 02:01

"Madsen58" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En VVS mand er ikke ham du skal have fat i, men en autoriseret kloakmester
> evt. med en slamsuger.

Tak for svaret. Naturligvis en kloakmester.

Det kan ikke have noget at gøre med at der ikke er installeret vandlås under
risten?

Mvh
Zeki

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-06 22:06

Zeki wrote:
> "Madsen58" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan ikke have noget at gøre med at der ikke er installeret
> vandlås under risten?

Har du ikke vandlås i gulvafløbet, er det helt sikkert, at det er årsagen
til den forfærdelige lugt derfra.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kåre

Dato : 05-12-06 07:51

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidder noget fast, men det brune vand (bvadr!) siver hele tiden tilbage
> til ca 10 cm før risten i gulvet. Trækker jeg ud to gange i træk bliver

Det lyder for mig som en noget alternativ (gammel?) løsning på et toilet
afløb...
Hvorfor er der en rist? Jeg har aldrig nogensinde set et toilet hvor der var
en rist man kunne tage op.
Vandlåsen sidder i toiletten. Det er ikke nødvendigt med vandlås i afløbet
(normalt).
Men som der nævnes, kan en slamsuger prøve at få hul.

mvh
Kåre

Fra : Zeki

Dato : 05-12-06 08:23

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse
> Det lyder for mig som en noget alternativ (gammel?) løsning på et toilet
> afløb...
> Hvorfor er der en rist? Jeg har aldrig nogensinde set et toilet hvor der
> var en rist man kunne tage op.

Heller ikke på gulvet under håndvasken?

Hvor skal det overskydende vand fra gulvet (f.eks når du er i bad) så løbe
hen?

Mvh
Zeki

Fra : Kåre

Dato : 05-12-06 10:01

> Heller ikke på gulvet under håndvasken?
>
> Hvor skal det overskydende vand fra gulvet (f.eks når du er i bad) så løbe
> [...]

Ok, troede bare det var en rist at "sagerne" røg ned i. Sådan forstod jeg
det på din beskrivelse.
Ofte er der en rist under vasken. Herfra går afløbet fra vasken så videre
til faldstammen, typisk under WC'et. Men ved WC'et er der vel sjældent en
rist?

Kåre

Fra : Zeki

Dato : 05-12-06 10:22

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse
..
> Ofte er der en rist under vasken. Herfra går afløbet fra vasken så videre
> til faldstammen, typisk under WC'et. Men ved WC'et er der vel sjældent en
> rist?

Ja, det har du ret i. Begrebsforvirring. For et toilet er ikke det samme som
et WC, på samme måde som "vask" både kan være en fysisk genstand og en
handling.

Mvh
Zeki

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-12-06 11:06

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> [...]
>
> Ja, det har du ret i. Begrebsforvirring. For et toilet er ikke det samme
> som et WC, på samme måde som "vask" både kan være en fysisk genstand og

Citat fra din oprindelige posting:
<<Vores gæstetoilet i kælderen trækker ikke ordentligt ud. Den trækker ud
og>>

En anden formulering havde måske være heldigere - jeg kan kun læse
ovenstående som en fysisk genstand...

God jul
/Jens Ulrik

Fra : Bob :-\)

Dato : 05-12-06 10:59

> [...]
> til faldstammen, typisk under WC'et. Men ved WC'et er der vel sjældent en

--------

kan man ikke hælde nogle stærke sager ned i rørene der kan "æde" det ???
eller hvis han har en alm , septitank kan den ikke være ved at være fuld ,
måske ???

aner heller ikke selv så meget om det

hilsen Robert

Fra : Zeki

Dato : 05-12-06 12:14

"Bob " <SLETDETTEHERmr.bob@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> kan man ikke hælde nogle stærke sager ned i rørene der kan "æde" det ???
> eller hvis han har en alm , septitank kan den ikke være ved at være fuld ,
> måske ???

Fandt denne her fra goerdetselv.dk, som jeg vil prøve af:

"Har du haft problemer med et tilstoppet afløb og forsøgt at fikse det med
split, højtryksrensning eller kaustisk soda, uden at det har hjulpet? Så
prøv at koge 2 l vand, og opløs 3 maskinopvasketabletter heri. Hæld
blandingen i afløbet og problemet er løst."

Mvh
Zeki

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-12-06 16:06

> [...]
> vandet løber laaangsomt ned i afløbet (mens det stinker helt vildt dernede
> fra selvom der ikke er foretaget nogen "aflevering").

Kan det tænkes der er blevet renoveret kloakledning? kan jo være toilettet
ligger vandret med selve kloakledningen.

Fra : Ivan

Dato : 05-12-06 18:02

Dav

Har du andet der er på samme ledning? Vask andet wc eller lign.?

Hvis der er andet på ledningen og det virker som det skal, er det nok et rør
der er faldet sammen. Det kan det jo godt være alligevel. Er der nogen
steder der er en sætning i have fortov, så kan det være der der er et brud.
Har du set nogle rotter nogle steder?
Er det noget du har haft længe eller er det kommet sådan lige her og nu?

Har kommunen kørt en "strømpe forring" i HL? Så kan de have glemt at skære
hul ude i HL, har været ude for at det var glemt.

Bedste råd har du fået, en spuler i første omgang, derefter en "mester" hvis
der er noget galt.