Hvad er der med de katte?
Fra : C.H

Dato : 04-12-06 10:41

Vi kender dem jo alle som meget renlige dyr, som helst ikke kommer al for
meget i berøring med snavs - om ikke andet, bliver det da vasket af med det
vuns.

Men - hvordan kan det så være, at katte foretrækker at drikke vand af en
beskidt vandpyt frem for at drikke det friske hanevand, som står i skålen?

Er det kalkindholdet eller andet, der er i det friske hanevand, der for dem
til at foretrække det andet?

Jeg kan bare konstatere, at katte er nogle sære skabninger. Den lille flok
jeg har, har nogle spisevaner, som nok er almindelige for katte, men
ulogiske for mig. En, der vil have maden serveret på gulvet - ellers sidder
hun og venter pænt til der er rigelig plads omkring madskålen og lægger selv
en bunke mad på gulvet. En anden rør intet andet end tørkost og selvfanget
bytte. (Intet kan lokke den unge dame, så at give piller er et helvede).
Da vi i går lagde spor til hunden, var en god del af sporet pist
forsvundet - en kat var vandret forbi og blevet fristet af de skønne små
stykker Ø-pølser... Hunden var selvsagt forvirret over manglende pølser og
kattefærd

CH - der hygger sig stort over kattenes skønne personligheder

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-12-06 12:02

C.H <vaxen7@hotmail.com> wrote:
> [...]
> manglende pølser og kattefærd
>
> CH - der hygger sig stort over kattenes skønne personligheder

Hej CH

Jeg undrer mig også tit over drikkeriet af vandpytter (og havebassin).

Madvanerne er også herlige. Man er ikke et øjeblik i tvivl, hvis det
er noget de ikke kan lide, og så det blik af forargelse de sender én,
det kan være "knusende".

Jeg forstår godt Cassius blev forvirret, hvad var det da også for
noget ? De skøre katte, de opfindsomme så det vil noget.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : C.H

Dato : 05-12-06 09:30

> [...]
>
> Jeg forstår godt Cassius blev forvirret, hvad var det da også for noget ?
> De skøre katte, de opfindsomme så det vil noget.

Ja, det er de godt nok - og dybt manipulerende

Jeg har ikke selv haft katte før, så det har været en stor fornøjelse at
lære disse skønne misser at kende. Det er selvfølgelig naivt tænkt, men jeg
blev oprigtigt overrasket over at opdage, at de er så superforskellige som
de er. Jeg havde aldrig troet, at jeg kunne kende forskel på dem på deres
stemmer.
Og så alle disse individuelle særheder - det er altså super. Desværre er der
ikke ligeså meget tid til at sidde roligt og fornøje mig med dem som før vi
fik Cassius - og af en eller anden grund sidder kattene altid i træerne, når
jeg er i haven med hunden . Der har vi jo ikke meget fornøjelse af dem,
det er Cassius helt enig i

CH

Fra : Leyna

Dato : 04-12-06 13:37

On Mon, 4 Dec 2006 10:41:20 +0100, "C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote:

>Men - hvordan kan det så være, at katte foretrækker at drikke vand af en
>beskidt vandpyt frem for at drikke det friske hanevand, som står i skålen?

hehe... Jeg ved det ikke, men mine katte foretrækker at drikke af
hundenes vandskål. Denne vandskål er et monster af en skål. Jeg mener
den rummer godt 3 liter. Så kattene skal have poterne op på kanten for
overhovedet at drikke af den, men det er altså stadig den de
foretrækker. Ja, de er sørme nogle sjove skabninger.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : C.H

Dato : 05-12-06 09:31

> [...]
> overhovedet at drikke af den, men det er altså stadig den de
> foretrækker. Ja, de er sørme nogle sjove skabninger.

Hmm... De vil sikkert bare fortælle, at vi ihvertfald ikke skal bestemme,
hvor de skal hente deres drikkevarer

CH

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 04-12-06 16:26

C.H skrev:
> [...]
>
> Er det kalkindholdet eller andet, der er i det friske hanevand, der for dem

Nixen - pointen er, at det er kattens eget HÆMLIE vand, den selv har
fundet. Det gælder også mad. Sådan er det i hvert fald her i huset.

> [...]
> stykker Ø-pølser... Hunden var selvsagt forvirret over manglende pølser og

Gu ve om man ku lære katten at gå spor?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Siri

Dato : 04-12-06 17:13

> Nixen - pointen er, at det er kattens eget HÆMLIE vand, den selv har
> fundet. Det gælder også mad. Sådan er det i hvert fald her i huset.

Ahaa.... Selv har jeg nul forklaring, men har hørt om det før. Min Gia
forlanger frisk vand flere gange dagligt... Jeg skal kigge efter
vandfontæne i de boder, der forhåbentlig er med ved udstillingen i
Holmbladshallen d 10. Håber på gode tilbud på sådan en hejs (vandhejs
) og en lille transportkasse....

--- Det kan skyldes det samme som hos persere - de er ialtfald så
but-snudede, at de ikke kan få snuden ned i en alm. katteskål,så hvis
man ikke giver dem meget flade skåle, så vapper de bare selv maden ud
ved siden af og guffer i sig Så kan man lære det, kan man

(Intet kan lokke den unge dame, så at give piller er et helvede). Det
tror jeg gerne - det er en klassiker og der er en del mer' eller mindre
barske vitser om det. Selv tør jeg slet ikke tænke på at prøve...

> Gu ve om man ku lære katten at gå spor?
--- Det kan man sikkert! Katte kan mere, end man tror - det siges, at
man ikke kan lokke katte til noget med godbidder som man kan med hunde.
Min ringe erfaring siger, at forkælelse virker, hvis man har noget nyt
og lækkert foder - eller bare noget vanligt, som katten er vild med.
Gias nye foder blev i starten brugt til at glæde hende før og efter
frisering (persere skal jo redes tit), og til at lære hende at gå med
sele, osv. Og hun elsker stadig at blive håndfodret....
Jeg har dog ikke trænet hende til de tricks, det siges, at man kan bl a
med klikkertræning for katte. Det har været fint med at lære hende det,
der var behov for. Endda at blive ude fra køkkenet! Jeg skal ikke
risikere, at hun hopper op på en brandvarm kogeplade! Så hun kigger evt
med henne fra døren, og skal kun en gang i mellem bøh'es væk
Så hvis katten kan lide de der Ø'er, så prøv endelig, hvis det er sjovt.
God fornøjelse med de skønne katte - de er jo, trods alle aflivede gamle
fordomme, stadig helt deres egne
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 04-12-06 22:11

> [...]
> vandfontæne i de boder, der forhåbentlig er med ved udstillingen i
> Holmbladshallen d 10. Håber på gode tilbud på sådan en hejs (vandhejs

Man kan få dem på zooplus.dk og de er et hit !

Hilsen Nina

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : C.H

Dato : 05-12-06 09:26

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

> Nixen - pointen er, at det er kattens eget HÆMLIE vand, den selv har
> fundet. Det gælder også mad. Sådan er det i hvert fald her i huset.

*LOL*

> Gu ve om man ku lære katten at gå spor?

Tjaa, Cassius måtte da ihvertfald se langt efter nogle af pølsestykkerne...
Men tror ærligt talt ikke Missemam (hun hedder egentlig Dagmar) ville
nedværdige sig til at gøre noget som helst på vores initiativ.
Tror også mest det var af ren hævnslyst. Kattene havde nemlig fået lov til
at komme indendøre i vores hundeløse periode. Og da Cassius kom var de ikke
specielt tilfredse med vores valg af hund

CH

Fra : Hanne Engermann

Dato : 04-12-06 17:40

At mange katte ikke vil drikke frisk vand fra vandhanen *kan* måske
skyldes, at vandet er tilsat mineraler, som kattene - og ikke altid vi -
kan lugte og smage.
Her kommer vandet fra et privat vandværk, og flere af mine katte
foretrækker at drikke direkte fra den dryppende hane frem for af
vandskålene. Derudover drikker de også fra fuglebadet og en lille dam i
haven, hvor kun regnvejr sørger for at fylde op.

Nu er snavs og snavs flere ting, alt efter hvem du spørger, katten eller
os, og de katte, der har mulighed for det, elsker at "støvbade".

Se ellers her om dyrs drikkevand. Det er ret interessant læsning med
stof til eftertanke.
http://www.netdyredoktor.dk/sw23281.asp

Og så spørger Benedikte (nok i al gemytlighed), om katte kan lære at gå
spor.
Direkte lære at 'gå spor' ved jeg ikke, om de kan, men det er i hvert
fald en glimrende adspredelse for en kat, der måske keder sig lidt, at
skulle finde godbidder, der er gemt rundt om.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar