Støbemix.. hvilken "størrelse" ?
Fra : Sus@nne

Dato : 04-12-06 05:38

Hej
Min søn skal i gang med at støbe gulv i forbindelse med renovering af hus,
og han skal i den forbindelse have lagt gulvvarme..

Han har hørt fra en nabo at man skal passe på med hvor groft støbemix han
bruger, da den vil kunne ødelægge gulvvarme slangen hvis det er for groft..
Er der nogen her i gruppen der kan være behjælpelig med ovenstående eller
som har noget erfaring de vil dele ud af..?

På forhånd tak

hilsen
Susanne

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 04-12-06 06:45

Han skal bruge grusbeton og ikke støbemix hvad er gulvslangen udført af

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-12-06 11:16

Sus@nne wrote:

> Min søn skal i gang med at støbe gulv i forbindelse med renovering af
> hus, og han skal i den forbindelse have lagt gulvvarme..

Han er forhåbentlig bekendt med diverse forskrifter for isolering under det
støbte gulv. En forkert udførelse kan blive dyr når huset sidenhen handles.

Ebbe

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 04-12-06 18:05

> [...]
> groft.. Er der nogen her i gruppen der kan være behjælpelig med
> ovenstående eller som har noget erfaring de vil dele ud af..?

støbemix er korn 0-16 eller mere. DET skal du ikke have !

støbesand er 0-2 eller 0-4. Og det er den du skal have fat i. 0-4 er det
normale, men i følge gutten i min grusgrav stiller nogle enkelte murer krav
om 0-2. Skal det være en sådan der ligger det, må du jo lige høre ham.
Og så lige : Køb fra en grusgrav. Jeg gav knap 1000kr for en lastbil fuld
(8 rummeter, ca 16 ton)

Fra : JJFL

Dato : 04-12-06 20:38

Det optimale er helt sikkert færdig beton fra betonværk, en 20MN med et
sætmål på 100 til 120mm.
Handler det om støbemix skal det også købes på betonværket da de kan blande
kornkurven nøjagtigt det lader sig ikke gøre med håndkraft eller for den
sags skyld i en grusgrav.
Hvor meget cement der skal bruges i blandingen kan ses på cementsækken,
eller på www. aalborgportland.dk
Med hensyn til vandmængde skal det være meget nøjagtigt lige meget i hver
blanding så de bliver ens ellers kan der opstå svindrevner hvilket kan være
en stor belastning for både varmerør og gulvbelægning..
Hvilken type rør som bruges er med hensyn til betonen ligegyldig men hvis
der bruges kobber skal det være af den plastbeskyttede type. Hvis kobber og
armeringsstål rører hinanden opstår der galvanisk tæring og det giver på
kort tid utætte rør og så er der kun at starte forfra.

mvh FC

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 04-12-06 21:56

> Det optimale er helt sikkert færdig beton fra betonværk, en 20MN med et
> sætmål på 100 til 120mm.

Det optimale er at få det gjort af en. Og så er der en masse trin ned til
hvordan man gør det billigt. Folk må så vælge hvad deres optimale valg
er... Personligt får jeg fuldstændigt spat når jeg hører hvad en håndværker
mener han er værd, og derfor gør jeg alt selv. Omvendt er det et stort døje
og der kan gå ting galt, så jeg har fuld forståelse for dem der vælger
håndværkerne...

> Med hensyn til vandmængde skal det være meget nøjagtigt lige meget i hver
> blanding så de bliver ens ellers kan der opstå svindrevner hvilket kan
> være en stor belastning for både varmerør og gulvbelægning..

Kan nu gøres meget nøjagtigt. Jeg lejede en stor tvangsblander (300l). 16
dele sandmix, 2 dele cemet, 1,75 del vand.
"delene" var 12l mørtelspande. Ovenstående gav knap fire trillebører. der
må ikke være mere vand end cement. Giv vi ned til 1,5 vand var det lidt
sværere at få til at glide ordenligt ud. ovenstående giver rimelige præcise
blandinger.

Fra : Sidse

Dato : 04-12-06 20:31

"Sus@nne" <jensens snabela tdcadsl dot dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> groft.. Er der nogen her i gruppen der kan være behjælpelig med
> ovenstående eller som har noget erfaring de vil dele ud af..?

Støbemix 0-8mm vil være fint.
0-16 er besværligt at arbejde med (synes jeg)

Henrik