Røgalarmer i silvan
Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 23:20

På side 11 i Silvans nye reklame er 3 røgalarmer for 179,97, spar 200
Er de noget værd?

De skal hver bruge 1 9v og 3 aa batterier. Dvs 3 9v og 9 aa batterier i alt.
Hvorfor så mange batterier?
Er det normalt ?

Fra : F.Hansen

Dato : 04-12-06 05:01

"Müller" <gt8> skrev i en meddelelse
> På side 11 i Silvans nye reklame er 3 røgalarmer for 179,97, spar 200
> Er de noget værd?

Måske

> De skal hver bruge 1 9v og 3 aa batterier. Dvs 3 9v og 9 aa batterier i
alt.
> Hvorfor så mange batterier?

Der står at de er trådløse og det kræver også strøm.
9v batterier bruges til selve røg-detekteren og de 3 aa bruges til at sende
besked til de andre om at
hyle i kor.

> Er det normalt ?

Nej, men det er fordi de er trådløse og kan kommunikere sammmen

Mvh Finn

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-06 07:34

> [...]
> besked til de andre om at
> hyle i kor.

> Nej, men det er fordi de er trådløse og kan kommunikere sammmen

Men er det normalt for brandalarmer, der kan kommunikere sammen, at de
bruger de ekstra batterier ?

Fra : F.Hansen

Dato : 04-12-06 16:24

> Men er det normalt for brandalarmer, der kan kommunikere sammen, at de
> bruger de ekstra batterier ?

Ja dem jeg har mødt har alle haft ekstra batterier, men om de findes uden
vides ikke.

Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-12-06 13:57

Müller wrote:

> Men er det normalt for brandalarmer, der kan kommunikere sammen, at de
> bruger de ekstra batterier ?

Vores bruger også 1 x 9 V og 3 x 15 V, og det er nogle fra Aldi.
Jeg har ikke set om det er de samme som dem i Silvan.

--
Christian.....MSN: spørg...
http://www.yee-haw.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-06 14:16

Den 04/12-2006 klokken 05:01, skrev
"F.Hansen" <jerseycowdkNOSPAM@NOSPAMyahoo.dk>
i <45739db5$0$4170$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:

> Der står at de er trådløse og det kræver også strøm.
> 9v batterier bruges til selve røg-detekteren og de 3 aa bruges til at
> sende besked til de andre om at
> hyle i kor.

Er der ikke også noget med at de, efter de nye regler, også skal forsynes
med 230 V ?

Min søn er ved at få udvidet sit hus med et nyt køkken. Her et det et
krav, at der installeres en trådløs røgalarm, som _skal_ tilsluttes 230 V,
plus at der er indbygget backup batterier.
(Og den _skal_ være trådløs, selv om de andre røgalarmer i huset ikke er
trådløse )

Jeg kan ikke lige henvise til nogen lovparagraf.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : CC

Dato : 06-12-06 23:13

<kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> skrev i en meddelelse ...
> [...]
> plus at der er indbygget backup batterier.
> (Og den _skal_ være trådløs, selv om de andre røgalarmer i huset ikke er

Jf. Bygningsreglementet for småhuse http://www.ebst.dk/BRS98/0/54/0 skal der
jf. § 4.3.10 installeres en røgalarm tilslutttet 230V og med batteri
back-up.
Denne regel er kun gældende for nyopførte huse, og der er ingen krav om den
skal være trådløs.

Dvs. du/I skal ikke installere 230V/trådløs røgalarm fordi du udvider dit
hus met et nyt køkken.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-12-06 15:04

snabela punktum wrote:
> Den 04/12-2006 klokken 05:01, skrev

> Er der ikke også noget med at de, efter de nye regler, også skal forsynes
> med 230 V ?
>
> Min søn er ved at få udvidet sit hus med et nyt køkken.

Er det en helt ny tilbygning ?
Eller "bare" modernisering af et eksisterende køkken ?

> [...]
> trådløse )
>
> Jeg kan ikke lige henvise til nogen lovparagraf.

Kan du finde ud af hvem der fortalte ham kravet ?

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-06 17:25

Den 04/12-2006 klokken 06:04, skrev
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk>
i <1165241048.773757.143530@73g2000cwn.googlegroups.com>:

> Er det en helt ny tilbygning ?

Ja. Men efter de gamle regler. (Ansøgning indsendt før 1/4-06).

> Kan du finde ud af hvem der fortalte ham kravet ?

Jeg tager lige dette klip fra byggesagsbeskrivelsen. Har desværre ikke en
kopi af byggetilladelsen her.

"3.05.1 - Ny standard elinstallation med køkken installation"

Udførsel:   I forbindelse med tilbygningen leveres der en ny hvid standard
elinstallation. Kontakter og afbrydere placeres jf. tegningsmateriale.

   2 stk. Brandalarmer _skal_ tilsluttes ny elinstallation og være med
batteribackup, jf. byggetilladelse."

Det fremgår ikke helt af teksten i dokumentet, om der virkelig skal
installeres _to_ alarmer i køkkenet. (Det er ikke noget kæmpekøkken )
Jeg tror mere, at den ene er tiltænkt det nye værelse på 1. sal, som
ligger oven over køkkenet.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-06 18:46

> [...]
> Er de noget værd?
>
> De skal hver bruge 1 9v og 3 aa batterier. Dvs 3 9v og 9 aa batterier i

Nå, nu viser det sig, at leverandøren har trukket dem tilbage. Sagde Silvan.
Så de var noget ikke meget værd.

Fra : Ukendt

Dato : 07-12-06 01:20

Den 06/12-2006 klokken 23:12, skrev
"CC" <cc@mail.dk>
i <457742a0$0$5158$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> [...]
> den skal være trådløs.

> Dvs. du/I skal ikke installere 230V/trådløs røgalarm fordi du udvider

Tak for oplysningen, samt referencen til reglementet.
Nu må jeg have fat i hans byggetilladelse, og se begrundelsen dér.
(Måske er det byggefirmaet, der har misfortolket noget).

Nå, men bortset fra det, kan jeg godt se det smarte i at have trådløse
røgalarmer i hele huset, - hvis ellers den trådløse overførsel virker.
Hvis man f.eks. har soveværelse på 1. sal, vil man, alt andet lige, blive
vækket noget tidligere, hvis der f.eks. skulle opstå en brand i kælderen.

Med venlig hilsen,
Kjeld