"Udluftningriste" eller hvad de nu hedder
Fra : TDN

Dato : 03-12-06 19:33

Mit hus fra 1950'er har nye vinduer og huset er for tæt. Der er ingen
udluftningsskakte eller lign. i huset.

Jeg mener man kan bore nogle huller øverst i vinduet og så skrue en
rist/filter over hullet og samme udvendigt. Den indvendige kan man regulere
luftgennemstrømningen på.

Jeg ved dog ikke hvad den korrekte betegnelse er for "udluftningsristen" og
kan heller ikke finde dem HN kataloget.

Nogen der ved hvad de hedder, evt. links og priser.

Er der noget at være obs på ved boring og montage?

Mvh
Thomas

Fra : Mads

Dato : 03-12-06 20:46

On Sun, 3 Dec 2006 19:32:56 +0100, "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>
wrote:

> [...]
>kan heller ikke finde dem HN kataloget.
>
>Nogen der ved hvad de hedder, evt. links og priser.
>
>Er der noget at være obs på ved boring og montage?

Både Silvan og Bauhaus har dem, men det er et par år siden jeg købte
nogen, så jeg kan desværre ikke huske hvad de hed. De var af plast
og kostede ca 80 kr stykket.
Hvis du spørger i en af de byggemarkeder, så ved de sikkert godt hvad
du mener.

mvh Mads

Fra : J. E.

Dato : 03-12-06 21:17

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse news:45731850$0$49203$14726298@news.sunsite.dk...
> Mit hus fra 1950'er har nye vinduer og huset er for tæt. Der er ingen udluftningsskakte eller lign. i huset.

Det skal du da kun være glad for - Der er ingen for tætte huse men
for dårlig udluftning :)

> [...]
>
> Jeg ved dog ikke hvad den korrekte betegnelse er for "udluftningsristen" og kan heller ikke finde dem HN kataloget.

I mange år har de populært gået under navnet Biobe-ventiler, men der findes
mange typer. En del kræver udfræsning i karmen og bliver normalt udført ved
nye vinduer på fabrikken. Du kan sikkert finde nogen hvor du kan nøjes med
at bore huller og montere kapper og riste.

Du kan finde Biobe her : http://www.biobe.no/xp/pub/hovedomrader/egne_prod/flexit/433

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 04-12-06 19:48

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Mit hus fra 1950'er har nye vinduer og huset er for tæt. Der er ingen
> udluftningsskakte eller lign. i huset.

> Nogen der ved hvad de hedder, evt. links og priser.

Friskluftsventil

Duka producerer dem - pris ca 200 pr. st.

> Er der noget at være obs på ved boring og montage?

Der følger (ved Duka) en skabelon med til at bore efter. har selv prøvet det
uden problemer