Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvorfor farves kun "baggrunden"?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 26-06-01 17:07

Jeg har et billede i Photoshop. Eller rettere: jeg har en brik, på
denne brik lægger jeg billeder, der er i hvert sit layer i den samme
fil. De enkelte billed-layers har aldrig været separeret på nogen som
helst måde, de er klippet ud af et foto, der er scannet.

Billederne er lidt for røde (fotoet var meget for rødt), og derfor vil
jeg gerne male baggrunden over med en mindre rød farve (de er nærmest
creme/elfenben-farvede).

Og her kommer så det, jeg absolut ikke begriber: Hvis jeg gør et layer
aktivt og maler over med paintbucket'en, så er det *kun* baggrunden
der males over. Hvordan i himlens navn kan Photoshop vide, hvad der er
baggrund???? Jeg har prøvet at fylde 100% hvid i malerspanden, motivet
er stadig klart, mens baggrunden bliver hvid.

Jeg fatter det ikke!!!
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 26-06-01 17:32

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> wrote in message
> [...]
> baggrund???? Jeg har prøvet at fylde 100% hvid i malerspanden, motivet
> er stadig klart, mens baggrunden bliver hvid.

Øhhh... det var en joke, ikke?
Hvis ikke, så tryk F1 og søg efter "Paint bucket" eller kig i manualen.

Hvis du vil male noget, skal du bruge en Paintbrush eller malerpensel.
Malerbøtten farver områder, der har ens farver indenfor et vist spektrum
ligesom "Magic wand". Dvs. den kigger på den pixel du lige har klikket på
og sammenligner med den ved siden af og så fremdeles. Alle pixels, der har
en farve tæt nok på den du klikkede på vil blive farvet medmindre der
kommer nogle pixels "i vejen".

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Madsen

Dato : 26-06-01 17:35

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev:

> [...]
> baggrund???? Jeg har prøvet at fylde 100% hvid i malerspanden, motivet
> er stadig klart, mens baggrunden bliver hvid.

Jeg har svært ved at forestille mig hvad det er for et billede du præcist
sidder med udfra din forklaring, men det kan være jeg bare er lidt fatte-
svag pga. varmen ;)

Hvis du mener at du markerer det lag hvorpå billedet ligger og derefter
maler med malerspanden, så går malerspanden jo udelukkende efter
"åbne rum" eller ensfarvede flader. Det vil sige, at når den ikke kan finde
en sprække at løbe ind i, så holder den med at male. Det motiv du nu
engang har klippet ud af et billede er jo et lukket rum eller felt, så maler-
spanden kan ikke få adgang til det, men nøjes med at holde sig til det
udenom, hvis du da ellers klikker på det der er uden om. Hvis du i stedet
valgte at klikke inden for motivet, så vil malerspanden udelukkende
udfylde motivet og ikke tage baggrunden med.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 26-06-01 19:13

On Tue, 26 Jun 2001 18:35:16 +0200, "Madsen" <madsens@whomail.dk>
wrote:

Hej Jesper og Madsen,

Det er aldeles ikke nogen joke

>Jeg har svært ved at forestille mig hvad det er for et billede du præcist
>sidder med udfra din forklaring, men det kan være jeg bare er lidt fatte-
>svag pga. varmen ;)

Det er det formentlig ikke. Det er snarere mig, der ikke forstår at
forklare mig. Men nu har jeg hældt et enkelt billede i zip/psd-format
herop: http://www.varpelev.dk/jelte/tilecopy.zip (ca. 46 KB)

Når jeg hælder farve over det med malerspanden, bliver motivet
stående, mens baggrunden ændrer farve.

> [...]
>valgte at klikke inden for motivet, så vil malerspanden udelukkende
>udfylde motivet og ikke tage baggrunden med.

Det underlige (for mig) er, at jeg slet ikke har markeret noget som
helst, kun selve layeret, altså ikke nogen myresti. Men det hænger jo
sammen med det, som I nu har forklaret, nemlig at malerspanden kun
maler over farver som den, musen påeger på, altså lige som
tryllestaven (eller hvad den nu hedder, min Photoshop er engelsk, jeg
har aldrig haft en dansk).

Det spøjse for mig er, at det med at farve baggrunden faktisk netop er
det jeg vil, jeg var bare et stort spørgsmålstegn, for det ligner magi

Har Photoshop altid kun malet over, hvad der der ligner farven under
musen? Jeg har rodet med Photoshop siden version 4, og jeg har ikke
bemærket det før.

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Madsen

Dato : 26-06-01 19:28

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev:

> http://www.varpelev.dk/jelte/tilecopy.zip (ca. 46 KB)
>
> Når jeg hælder farve over det med malerspanden, bliver motivet
> stående, mens baggrunden ændrer farve.

Hvis du klikker uden for brikken så gør den ja.

Farven kan ikke "finde ind" i brikken. Lyder åndsvagt, men det er altså
sådan jeg vælger at beskrive det. Den udfylder det udenom fordi det har
samme farve. (Hvis man kan kalde noget der er gennemsigtigt for en
farve, men det er altså sådan malerbøtten vælger at se det.)

> [...]
> maler over farver som den, musen påeger på, altså lige som
> tryllestaven (eller hvad den nu hedder, min Photoshop er engelsk, jeg

Ved hvad du mener og ja; du kan godt sammenligne malerspandens
både at reagere på som f.eks. tryllestaven gør. På samme måde kan
du også justere hvor fintfølende malerspanden er vha. tolerancen.
Samme funktion har du med tryllestaven. (Ligger i Photoshop 6.0
oppe i værktøjsbaren når værktøjet et valgt.)

> Det spøjse for mig er, at det med at farve baggrunden faktisk netop er
> det jeg vil, jeg var bare et stort spørgsmålstegn, for det ligner magi

Meget i Photoshop ligner magi. ;)

> Har Photoshop altid kun malet over, hvad der der ligner farven under
> musen? Jeg har rodet med Photoshop siden version 4, og jeg har ikke
> bemærket det før.

Jeg synes altid den har opført sig sådan, men det er muligt jeg tager
fejl.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Madsen

Dato : 26-06-01 19:35

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev:

> ...du kan godt sammenligne malerspandens både at reagere på...

Måde.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Thomas

Dato : 26-06-01 20:10

> Det spøjse for mig er, at det med at farve baggrunden faktisk netop er
> det jeg vil, jeg var bare et stort spørgsmålstegn, for det ligner magi

Jeg tror magien forsvinder lidt, når du kigger grundigt efter, hvor godt
Photoshop har gjort det. Mine erfaringer siger mig, at alt hvad der hedder
tryllestav og det der ligner skal man holde sig fra, hvis man vil have et
udemærket resultat. Skal det bare bruges til at illustrere en idé, er
tryllestaven fin og hurtig, men den er ikke så nøjagtig, som man kunne
ønske.

--
MVH

Thomas