sydafrika
Fra : Filip

Dato : 03-12-06 14:13

Hej

Jeg er ved at planlægge hvor min ferierute i sydafrika skal gå, og så var
det lige jeg kom i tanker om at ham der presidenten som sad fanget i 27 år
på et fængsel på en Ø. Hvad var det lige han hed, og hvad hedder fængslet og
er det åbent for turister?

Jeg har også hørt noget om at verdens højeste bunkiejump skulle ligge i den
sydlige af sydafrika, men hvor?

Filip

Fra : Holst

Dato : 03-12-06 14:28

Filip wrote:

> [...]
> på et fængsel på en Ø. Hvad var det lige han hed, og hvad hedder fængslet og

Det var Nelson Mandela, og øen hedder Robben Island.

Om der er åbent for turister, ved jeg ikke.

Fra : Holst

Dato : 03-12-06 14:31

Filip wrote:

> [...]
> på et fængsel på en Ø. Hvad var det lige han hed, og hvad hedder fængslet og

Lidt lynhurtig research frembringer følgende link:

http://www.robben-island.org.za/

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-12-06 14:32

"Filip" <filipravn@SLETMIGgmail.com> on søndag 3. december 2006 at 14:12
+0100 wrote:
> [...]
>år
>på et fængsel på en Ø. Hvad var det lige han hed, og hvad hedder fængslet

Nelson Mandela er navnet.
Robben Island er stdet hvor han var spærret inde - der er museum idag:
http://www.robben-island.org.za/

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 03-12-06 15:27

Hej Filip!
Præsidenten, som du efterspørger er Nelson Mandela. Øen han sad fængslet på
hed Robben Island, som ligger ud for Sydafrikas vestkyst og nord for Cape
Town ifølge dette kort
http://local.live.com/default.aspx?v=2&cp=42.032975~-101.425781&style=h&lvl=4&scene=1915478&vendor=google&match_type={ifsearch:search}{ifcontent:content}&pkw=%20north_america_map.

Her er linket http://www.jp.dk/explorer/fredsmissionen_artikler/ til en side
om Rubben Island og fængslet, hvor Nelson Mandela sad fængslet i 18 år o.a.

En anden side om Nelson Mandela http://da.wikipedia.org/wiki/Nelson_Mandela

Mvh. Jesper

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 03-12-06 15:44

Hej Filip!
For, at finde kottet med Robben Island skal du skrive Robben Island i
søgefeltet og klikke på luppen til højre der for på nedennævnte link.
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 03-12-06 15:57

Hej Filip!
Her er et bedre link http://maps.live.com/ til Live Search kort, hvor du kan
søge efter Robben Island i søgefeltet.
Mvh. Jesper

Fra : Holst

Dato : 03-12-06 15:59

Jesper Pedersen wrote:

> For, at finde kottet med Robben Island skal du skrive Robben Island i
> søgefeltet og klikke på luppen til højre der for på nedennævnte link.

Ellers bare brug Google Maps:

<http://maps.google.com/maps?f=q&hl=en&q=robben+island&ie=UTF8&z=13&om=1&iwloc=addr>

Bemærk, at man kan skifte til satellitbillede over området.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 03-12-06 17:02

Hej Filip!
Ved at klikke på "Ticket sales" på denne hjemmeside
http://www.robben-island.org.za/ kommer man til en side hvor der står om en
komplet tur til Robben Island med sejllads fra Cape Town.
Her er en side http://www.thecapetownpass.co.za/areas/mapTableBay.asp med
seværdigheder og et kort over området Cape Town, Table Bay (bæltet mellem
Cape Town og Robben Island) og Robben Island.
Mvh. Jesper

Fra : Filip

Dato : 03-12-06 23:32

Hej allesammen

Tak for besvarelserne. I er bare for gode til at finde sådan noget.

Filip

Fra : life hacker

Dato : 04-12-06 12:37

Filip wrote:

> Hej allesammen

> Tak for besvarelserne. I er bare for gode til at finde sådan noget.

Ja -- friheden kom til Nelson Mandela efter 27 års fængsel på Robben Island
i Sydafrika.

Mvh Jarl

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 04-12-06 13:17

Hej Jarl
Lige en rettelse: Nelson Mandela sad i 18 år i fælgsel på Robben Island
ifølge første egentlige afsnit under nr. 2 billede på denne hjemmeside
http://www.jp.dk:80/explorer/fredsmissionen_artikler/
Mvh. Jesper

Fra : life hacker

Dato : 04-12-06 14:35

Jesper Pedersen wrote:

> Lige en rettelse: Nelson Mandela sad i 18 år i fælgsel på Robben
> Island ifølge første egentlige afsnit under nr. 2 billede på denne
> hjemmeside http://www.jp.dk:80/explorer/fredsmissionen_artikler/

Hvis ikke du har en quote-fix installeret i newsreaderen, ligger der en her:

http://www.majorgeeks.com/OE-QuoteFix_d4029.html

Det er rigtigt med 18 år på Robben Island, men frihed efter 27 års fængsel i
alt, som er skrevet af flere.

Mvh Jarl

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 04-12-06 14:14

"Jesper Pedersen" <jesperp04@webspeed.dk> writes:
>Lige en rettelse: Nelson Mandela sad i 18 år i fælgsel på Robben Island
>ifølge første egentlige afsnit under nr. 2 billede på denne hjemmeside
> [...]

Men sammenlagt 27 års fængsel + det løse

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 04-12-06 17:05

> [...]
> og er det åbent for turister?
>
> Jeg har også hørt noget om at verdens højeste bunkiejump skulle ligge i

Hej Filip.
Siden du har fået 278 svar ang. Nelson Mandela, skal jeg nøjes med at
fortælle, at verdens højeste bungy-jump ligger ved Bloukrans Bridge, ca. 1
times kørsel vest for Port Elizabeth. Det er 216 meter højt!
Tjek her : http://www.faceadrenalin.com/bloukrans_river_bridge.htm
Jeg skal selv derned til marts, men nøjes med at se min 20 årige søn tage
springet

Mvh Niels Hejnfelt

Fra : life hacker

Dato : 04-12-06 17:30

Niels Hejnfelt wrote:

> Siden du har fået 278 svar ang. Nelson Mandela

Du er velkommen til at spare på sarkasmen.

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 04-12-06 19:14

> Du er velkommen til at spare på sarkasmen.
....aarrrrhhh, leave it !
Der var ingen sarkasme, kun et glimt i øjet over at ingen havde svaret
på dette.
Mvh Niels

Fra : lightspeedgalaxies

Dato : 04-12-06 19:26

Niels Hejnfelt wrote:

> ...aarrrrhhh, leave it !
> Der var ingen sarkasme, kun et glimt i øjet over at ingen havde
> svaret på dette.

Leave it where !