Overhaling højre om?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 03-12-06 13:50

Mig bekendt må man som cyklist ikke overhale en anden cyklist højre om, men
hvad hvis den cyklist, man skal til at overhale, kører midt ude på vejen -
eller endog ovre i venstre side af vejen - skal man så selv søge over i den
modsatte vejbane for at kunne overhale cyklisten venstre om, eller har man
i den situation lov til at overhale en anden cyklist højre om?

Hvor langt væk fra vejens højre kant skal en cyklist køre, for at man evt.
har lov til at overhale ham/hende højre om?

Claus

Fra : K+T

Dato : 03-12-06 15:08

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor langt væk fra vejens højre kant skal en cyklist køre, for at man evt.
> har lov til at overhale ham/hende højre om?

Kører han i venstre side af vejen kører han forhåbentlig i modsat retning!
Nå ikke - så må man jo antage at han er igang med en overhaling - og du må
naturligvis ikke overhale en, som allerede er igang med en overhaling (altså
i 3. position)

Knud

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 03-12-06 17:19

"K+T" <xkt.bit@bit.dk> posting:

>Nå ikke - så må man jo antage at han er igang med en overhaling - og du må

Da ikke nødvendigvis. Jeg har flere gange som cykelist været udsat
for, at en anden cykelist selv mente, han havde så pokkers meget
fart på, at den tillod ham konsekvent at ligge i "overhalingsbanen"
på cykelstien uden der i øvrigt kørte nogen til gene for hans fart i
højre side. I sådan et tilfælde tager jeg selv turen højre om, da
jeg ikke kan tage den venstre om. Ret beset kører jeg jo bare i
højre side af cykelstien, som jeg vel skal gøre, og kan ikke tage
mig af, at ham i overhalingsbanen ikke har fart nok på til ikke at
blive overhalet ved min normale hastighed.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : K+T

Dato : 03-12-06 17:26

"Christian Bohr-Halling" <nospam@cbh.softwolves.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig af, at ham i overhalingsbanen ikke har fart nok på til ikke at
> blive overhalet ved min normale hastighed.

Som jeg forstår sprøgreren taler vi om venstre side af kørebanen (ikke
cykelstien)

Knud

Fra : Claus E Beyer

Dato : 03-12-06 18:28

"K+T" <xkt.bit@bit.dk> skrev i

> Som jeg forstår sprøgreren taler vi om venstre side af kørebanen (ikke
> cykelstien)

Mit aktuelle spørgsmål gik på en vej uden cykelstier, men spørgsmålet har
vel også en vis relevans for cykelstier, hvor en cyklist kører helt ude til
venstre på cykelstien.

-cb

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-06 19:22

Claus E Beyer skrev:

> Mit aktuelle spørgsmål gik på en vej uden cykelstier, men spørgsmålet har
> vel også en vis relevans for cykelstier, hvor en cyklist kører helt ude til
> venstre på cykelstien.

Der ringer man med klokken.

--
Bertel

Fra : Per Hagemann

Dato : 04-12-06 15:26

> [...]
> på cykelstien uden der i øvrigt kørte nogen til gene for hans fart i
> højre side. I sådan et tilfælde tager jeg selv turen højre om, da

Det er en livsfarlig manøvre at overhale indenom både i bil og på cykel ved
høj hastighed uden hjelm.

Man skal bare bruge signalapparatet, ringeklokke eller fjernlys, til at få
den foranliggende ind til højre. Hvis det ikke giver resultat må man afpasse
hastigheden og holde sikkerhedsafstand.

Fra : Jens

Dato : 04-12-06 16:31

Per Hagemann wrote:
> [...]
> at få den foranliggende ind til højre. Hvis det ikke giver resultat
> må man afpasse hastigheden og holde sikkerhedsafstand.

Hvor sidder fjernlyset på en cykel ?

Fra : Christian Madsen

Dato : 03-12-06 16:01

Claus E Beyer har bragt dette til verden:
> [...]
>
> Hvor langt væk fra vejens højre kant skal en cyklist køre, for at man evt.
> har lov til at overhale ham/hende højre om?

Hvis personen kører i venstre side af vejen, og du overhaler ham i
højre side, vil jeg ikke anse det som en overhaling.

--
Mvh. Stud.Jur Christian Madsen

Fra : Claus E Beyer

Dato : 03-12-06 18:31

"Christian Madsen" <svar@venligsther.dk> skrev i

> Hvis personen kører i venstre side af vejen, og du overhaler ham i
> højre side, vil jeg ikke anse det som en overhaling.

Hvor går grænsen så for, om det kan betragtes som en overhaling eller ej? -
Midten af vejen, måske?

Tager færdselsloven overhovedet ikke højde for idiot-cyklister der kører
midt ude på vejen eller evt. helt ovre i venstre side af vejen?

-cb

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-12-06 19:22

Claus E Beyer skrev:

> Tager færdselsloven overhovedet ikke højde for idiot-cyklister der kører
> midt ude på vejen eller evt. helt ovre i venstre side af vejen?

Næ, og der er heller ikke specifikke regler for hvad man gør hvis
man kører bag en vildt slingrende cyklist. Den slags må klares
pr. konduite.

--
Bertel