Kontormøbler i hjemmet
Fra : Jacob Møller

Dato : 26-06-01 16:43

Hej NG,

Hvis man driver virksomhed fra sin private bolig (hvor kontoret også
indeholder privat møblement), er det så muligt at trække momsen fra ved køb
af diverse kontormøbler ? Jeg er ikke sikker, men mener ikke det kan lade
sig gøre.

Med venlig hilsen,
Jacob Møller

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 26-06-01 21:18

"Jacob Møller" <jacob@jvector.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
køb
> af diverse kontormøbler ? Jeg er ikke sikker, men mener ikke det kan lade

Hvis det anvendes udelukkende erhvervsmæssigt, har det ikke nogen betydning
hvor det står. Det er noget helt andet med fradrag for lokalet - der er der
meget strikse regler.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen

Fra : Anders

Dato : 30-06-01 13:58

> [...]
betydning
> hvor det står. Det er noget helt andet med fradrag for lokalet - der er

Hvordan fungerer det så hvis firma adressen ikke er den samme som privat
adressen, men man stadig har et hjemmekontor som udelukkende anvendes i
forbindelse med forretningen?

Mvh. Anders

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 30-06-01 22:33

Det ændrer ikke noget. Du kan sagtens have kontor 2 steder.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen

Fra : Anders Petersen

Dato : 27-10-01 16:09

> Hvis det anvendes udelukkende erhvervsmæssigt, har det ikke nogen
> betydning hvor det står. Det er noget helt andet med fradrag for
> lokalet - der er der meget strikse regler.

Desværre var damen fra Kæbenhavns Kommune ikke helt enig. Kontor i privaten
uden seperat indgang blev brugt som argument for, at jeg stort ikke kunne
trække noget fra. "Der var jo stor chance for at jeg brugte det privat".
Bør bevisbyrden ikke ligge hos dem i stedet for hos mig? Mine forklaringer
med, at jeg faktisk havde seperat 'kontor' til private sager komplet med
møbler, pc osv gjorde ikke det store indtryk...

/Anders

Fra : Peter Grauslund Chri~

Dato : 27-10-01 17:16

"Anders Petersen" <anders@ARGHgadefejer.dk> wrote in message

[klip]

> "Der var jo stor chance for at jeg brugte det privat".
> Bør bevisbyrden ikke ligge hos dem i stedet for hos mig?

Nej. Det vil i praksis sige, at der skulle kontrolleres på samtlige
kontorer. Det vil betyde, at der skulle ansættes vildt mange i T&S - det vil
vi trods alt nok ikke betale for.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/
Nyt juridisk, elektonisk og gratis tidsskrift på http://www.rettid.dk

Fra : Jørgen E. Madsen

Dato : 30-10-01 23:53

Nu har jeg aldrig fundet det korrekt, at hvis det offentlige ønsker at
modsige en skatteyders synspunkt, hvis ikke det er klart forkert, er det
skatteyder der skal bruge resurser på at vise han har ret.
Det er for nemt for systemet at "skyde med spredehagl" i håb om at ramme
noget, men det er utroligt kostbart såvel psykisk som økonomisk for
skatteyderen. Derfor er systemet ikke bygget op på et ligeværdigt plan.
Der er kommet omkostningsdækning (man får tilskud til skattesager når man
kører dem videre) - et meget stort fremskridt - men den psykiske omkostning
kan ikke måles, og er ofte den største.
Tænk på, hvor mange skatteydere der bruger oceaner af energi på en
"ligegyldig" skattesag i stedet for at producere noget fornuftigt, hvor det
omvendt kun er nogle få tilfældige linier i et brev og et frimærke der kan
afstedkomme denne situation fra en måske u-dygtig administration.
Der er kommuner der er dybt seriøse!!, og derfor skønne at samarbejde med,
også selvom det viser sig, at vi som revisorer ikke altid har ret, men der
er sandelig også ukvalificerede kommuner, der accepterer!, at den enkelte
medarbejder ser stort på alle regler og følger sin egen holdning til
tingene, selvom der er et sæt spilleregler for begge parter.
Inden jeg bliver dømt til dk.politik slutter jeg -
Og et ganske kort svar på det oprindelige spørgsmål, som jeg også har
besvaret meget omfattende tidligere på et andet indlæg: Et firmakontor i et
privathjem må ikke have 2 døre, eller indeholde en sofa man kan sove på, et
klædeskab med tøj til nytårsaften, konens tørrehjelm eller ungernes legetøj.
KUN firmarelaterede ting. Er det i orden, og du rent faktisk bruger det til
firmaet og firmaets ting skal du have fradrag - så kort kan det gøres;)

Mvh. JørgenE
www.Revisor-Partner.dk

"Peter Grauslund Christensen" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en
meddelelse news:3bdadddc$0$26985$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Fra : bito@tdcadsl.dk

Dato : 16-11-01 14:26

"Jørgen E. Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
til
> firmaet og firmaets ting skal du have fradrag - så kort kan det gøres;)

Ud over at være fuldstændig enig i det totalt uholdbare i skatteyderes
retsstilling her i landet. I parantes bemærket havde 60 minutes for nogen
tid siden en tv-udsendelse op netop disse forhold i DK. Desværre nåede jeg
ikke at se den hele, Men slutningen og dermed konklusionen lød: Denmark, the
country where your are quilty untill proven innocent. ...Og det er jo netop
omvendt bevisbyrde.

Med hensyn til "kontor i hjemmet situationen" er reglen vel stadig, at du må
udleje 25% af din bolig til erhverv, og hvis du samtidig opfører en
lejeindtægt (uden moms) på din personlige selvangivelse i et rimeligt
forhold til dine øvrige boligomkostninger og selvfølgelig med
erhvervsmæssigt omkostning (igen uden moms), skulle der vel ikke være
problemer - Jeg har ikke oplevet det - ikke lige netop det.

Mvh
Karsten Jensen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 27-10-01 16:43

Anders Petersen wrote:

> [...]
> med, at jeg faktisk havde seperat 'kontor' til private sager komplet med
> møbler, pc osv gjorde ikke det store indtryk...

Det er jo altid et skøn.
Men jeg har da haft held med en billedserie (nemt med digitalt,
og med 8 billeder pr A4 side), der underbygger påstanden.
Og er du ikke enig, kunne du jo med sådan en billedserie få et
kvalificeret bud fra en revisor, om det er værd at klage på.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 16-07-01 11:27

"Jacob Møller" <jacob@jvector.dk> wrote in message
> [...]
ved køb
> af diverse kontormøbler ? Jeg er ikke sikker, men mener ikke det kan

Ifølge Glostrup Kommune: NEJ.
Hvis lokalet er i ens private hjem og iøvrigt kan bruges privat, så kan
du ikke fradrage det.
Dette gælder ikke hvis bordet er specielt for dit job - f.eks.
tegneborde og lignende.

Dette er hvert fald den besked jeg fik, da jeg ville fratrække 50% af
anskaffelsesprisen på et nyt skrivebord.