Optrængende tjære i gulv
Fra : Martin Hoffmann

Dato : 03-12-06 11:41

Hej

Vi har problemer med optrængende tjære primært mellem samlinger og ved
knastligende strukturer i vores egetræsgulv. Gulvet er lagt i 50'erne i
tjærelag og især i områderne omkring vores havedøre, hvor der er kraftigt
solindfald, trænger tjæren op. Vi kan forstå på de tidligere ejere af huset
at problemet stor set har eksisteret siden huset er blevet bygget, men det
generer os temmeligt meget da vi har to småbørn som befinder sig meget på
gulvet.

Vi vil meget gerne bibeholde gulvet, men kan ikke leve med tjæreproblemet,
så enten skal vi have lagt nyt gulv eller også skal vi har afhjulpet
problemet. Er der nogen som kender til et produkt der kan stoppe
tjæreoptrængningen, som kan påføres efter en afslibning af gulvet. Eller kan
man lægget en særlig kraftig lak som kan holde tjæren tilbage ?

Håber nogen kan hjælpe.

Martin

Fra : Klaus Andersen

Dato : 03-12-06 22:57

"Martin Hoffmann" <martin@hoff-mann.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi har problemer med optrængende tjære primært mellem samlinger og ved
> knastligende strukturer i vores egetræsgulv. Gulvet er lagt i 50'erne i
> tjærelag

Hej Martin

Jeg ved ikke meget om gulve, og hvordan de blev lagt tidligere, men du
beskriver et gulv lagt i "tjære".

Jeg har ingen anelse om hvilen type tjære der er tale om, men med mit ringe
kendskab til tjære vil jeg mene at tjære i mange tilfælde udsender giftige
PAH-forbindelser, tjæredampe og svovlbrinter, som kan være endog meget
sunhedsskadelige.

Mit råd til dig er at få undersøgt om ikke underlaget til dit gulv (tjæren)
kan indebære en sundhedsfare for dine små børn, som i særdeleshed er
modtagelige for udefra kommende kemisk påvirkning, og så ellers få det
skiftet ud.

Mvh

KA

Fra : Martin Hoffmann

Dato : 03-12-06 23:47

Hej,

Du har helt ret i at der er flere ubehagelige ting i tjære (herunder
PAH-forbindelser) som kan afdampe og dermed give indeklimaproblemer. Gulvet
er dog 50 år gammelt og ved en ny lakering af overfladen vil afdampningen
formentligt være minimal, men det kunne da godt være at det var umagen værd
at få udført en indeklimamåling !

Den tidligere ejer har oplyst at det er tjære der trænger op, men jeg ved
ikke nøjagtig hvad det sorte stads er sammensat af. Jeg er dog bange for at
jeg kun kan fjere tjæren delvist, hvis jeg vælger at fjerne gulvet. Ved en
delvis fjernelse af tjæren er der risiko for at fritlægge en "frisk"
overflade af tjæren og dermed få accelereret afdampningen ved at rode for
meget rundt under gulvbelægningen.

Martin

Fra : Klaus Andersen

Dato : 04-12-06 00:23

> [...]

> delvis fjernelse af tjæren er der risiko for at fritlægge en "frisk"
> overflade af tjæren og dermed få accelereret afdampningen ved at rode for

Hvad består undergulvet af? er det en etageadskillelse, og er den af træ
eller beton?

Mvh

KA

Fra : Martin Hoffmann

Dato : 04-12-06 12:28

Jeg ved ikke præcis hvordan gulvet er opbygget, men der er kælder under hele
gulvarealet og selve etageadskillelsen består af beton eller lignende.

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 04-12-06 16:01

I 1960'erne da jeg var selvbygger, var det almindeligt at lægge
sildebensparketgulve i koldflydende asfalt strøget ovenpå betondækket med en
tandspartel. Jeg har 120 kvadratmeter sildeben overalt.
Jeg har ikke problemer med opstigende asfalt. Det kunne tyde på, at
betongulvet har været dårligt afrettet, så der nogle steder er mere asfalt
under.
Hvis gulvet er lakeret, ved jeg ikke hvordan, man fjerner det. Ellers kunne
mineralsk terpentin opløse det.
Mvh. Jørgen.

Fra : Martin Hoffmann

Dato : 04-12-06 17:44

Det lyder som om at du har helt ret !

Jeg har ikke problemer med at få fjernet asfalten (med rensebenzin), når den
er trukket op gennem gulvet, men det er irriterende og jeg får det ikke
altid gjort med det samme det er steget op. Dermed når børnene at få det på
tøjet og det er uholdbart. Vi er ved at renovere huset og skal dermed have
besluttet om gulvet skal skiftes (vi vil meget gerne beholde gulvet). Jeg
mener at det kommer op mellem samlingerne og lignende og tænkte at hvis man
kunne få lagt et tykt lag lak kunne det måske danne en ugennemtrængelig
overflade. Jeg er dog bange for at gulvet vil arbejde i takt med temperatur
svingerne og det dermed er svært at lukke de små revner der er ved
samlinerne mellem de enkelte stave.

Martin

Fra : Klaus Andersen

Dato : 04-12-06 17:50

> [...]
> takt med temperatur svingerne og det dermed er svært at lukke de små
> revner der er ved samlinerne mellem de enkelte stave.

Jeg kan godt forstå at du vil beholde gulvet, men jeg ville nok selv fjerne
det, skrabe så meget af tjæren af som muligt og efterfølgende med en dertil
indrettet gulv slibe-maskine fjerne de øverste tre (3) mm beton, samt
tjæresnask, og så rette hele gulvet af med selvnivelerende ABS flydemørtel.

men ... jeg kan godt forstå du gerne vil beholde det gamle gulv.

Mvh

KA

Fra : Jens U. K.

Dato : 05-12-06 10:39

"Martin Hoffmann" <martin@hoff-mann.dk> wrote in message

> [...]
> arbejde i takt med temperatur svingerne og det dermed er svært at lukke
> de små revner der er ved samlinerne mellem de enkelte stave.

Hvis du kan finde et system i hvornår der kommer tjære op mellem
samlingerne kan du måske udnytte det...
Hvis det f.eks. er varme (efter en varm solrig dag), kan det være at du
kan sætte nogen varmekanoner til at varme gulvet kraftigt op og så fjerne
den tjære der kommer frem... på den måde kan du måske få det meste af det
overskydende tjære væk og under normale omstændigheder (solrig dag etc.)
vil der ikke komme tjære op mere?

Hvis det er vekselvirkningen mellem opvarmning/afkøling kan du måske også
gøre noget selv, det er dog mere besværligt, for her skal du så finde på
en måde at køle gulvet på...

Uanset hvad lyder det som en god ide at få en proffesionel til at
måle/vurdere hvor "giftigt" gulvet egentlig er, når asfalten er så
"flydende" stadig!

/Jens Ulrik