Samlede omkostninger ved mc?
Fra : peter900000@hotmail.~

Dato : 02-12-06 22:05

Hvad er de samlede omkostninger ved en mc som f.eks. en Honda Innova
til 20.000 kr? Det jeg specielt tænker på, er værditab, service,
reparationer og forsikring. Hvor mange år eller km kan man forvente at
mc'en holder?
På forhånd tak for svarene!

Fra : Stephan G

Dato : 02-12-06 22:49

peter900000@hotmail.com skrev:
> [...]
> til 20.000 kr? Det jeg specielt tænker på, er værditab, service,
> reparationer og forsikring. Hvor mange år eller km kan man forvente at

Det er svært at svare på, da der er mange ukendte...

Fx: Hvordan sagen ser ud om fem år, altså hvor hårdt du har kørt
den, om du har passet den godt og hvorvidt du har kørt vinterkørsel,
der jo slider pga. salten. Dette har selvfølgelig afgørende betydning
ved evt. videresalg. Men det er jo klart, at den taber noget værdi så
snart den forlader butikken. Dette vil du kunne spare ved at købe en
med et par år på bagen, til 20k kan man så også få noget større,
hvis det har interesse - måske en GN 250.

Service ved jeg ikke, hvad koster, men intervallerne er jo mindst de
første 10.000 km, så det kan nok godt løbe op.

Reparationer burde der ikke være så meget af, hvis du køber en ny
mc.

Hvor længe mc'er holder? Det er sgu svært at sige. Igen kommer det jo
an på, hvordan de bliver kørt og holdt. Men man kan vel regne med, at
den kører de første 25.000 km uden de store problemer. Dette er KUN
et skud i tågen! Og jeg kender ikke den model, der da også er ret ny
(2004 tror jeg, den blev introduceret), så de store erfaringer er der
nok ikke i den ende. Men Honda er da generelt kendt for at lave gode,
slidstærke maskiner.

Mvh Stephan

Fra : peter900000@hotmail.~

Dato : 02-12-06 22:59

Stephan G skrev:

> [...]
> (2004 tror jeg, den blev introduceret), så de store erfaringer er der
> nok ikke i den ende. Men Honda er da generelt kendt for at lave gode,

Det antages at mc holdes rigtigt pænt og at den kører om vintereren.
Men 25.000 kr uden problemer og slidstærk? Jeg skulle mene, at en
slidstærk mc skulle kunne køre 250.000 kr uden problemer, hvis den er
slidstærk.... Hvad synes du om den påstand at en billig bil er
billigere end en billig mc, når alle omkostninger regnes med?
Hvilke service intervaller skal man regne med på de små Honda
modeller?

Fra : Per

Dato : 03-12-06 10:10

<peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Stephan G skrev:

> [...]

billigere end en billig mc, når alle omkostninger regnes med?
Hvilke service intervaller skal man regne med på de små Honda

Hej Peter !

Det er godt nok svært at forudse hvad det kommer til at koste.

Jeg har dog selv i flere år kørt på små maskiner a la´den du påtaænker.

Jeg vil tro at den falder til 10.000 kr i gensalgsværdi efter et par år - de
små maskiner holder ikke prisen som de store - heller ikke selvom det her er
en Honda - du kan spørge dig selv hvor meget du vil give for en brugt Innova
der er 2 år gammel og fx. har kørt 8 - 10000 km. Jeg ville give max 10.000
kr. Efter yderligere år falder den endnu mere - dog aldrig til under en 4 -
5000 kr vil jeg tro.

Der er ikke de store udgifter hvis du er "heldig". Nye dæk skal der til
efter behov. Olieskift 1 til 2 gange årligt. kæden er indpakket så den
holder længe og så alm. vedligeholdelse.

Kan du lave lidt selv? Der skal jo kun stille ventiler på sådan en fætter -
kaburatoren gør man ikke noget ved, hvis den virker.

Jeg vil sige udgifter på en 1500 kr. om året i gennemsnitlig
vedligeholdelse.

Forsikring og vægtafgift koster under 1000 kr om året uden kasko, hvis du er
elite. Det giver jeg for min lille scooter.

Holdbarhed - forvent at den kan køre en 50 - 75000 km uden prob. 250000 km
er helt urealistisk - med mindre du kører den rigtig pænt og max 75 - 80
km/t.

Mvh. Per

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 03-12-06 20:09

> Holdbarhed - forvent at den kan køre en 50 - 75000 km uden prob. 250000 km
> er helt urealistisk - med mindre du kører den rigtig pænt og max 75 - 80

Jeg kender ikke den nævnte mc (og gad ikke lige slå den op), men udfra
prisen gætter jeg på det er en meget lille maskine.

Jeg er også mere overbevist om at 80.000 er mere realistisk, mindre hvis det
er en 2-takter

250.000 kan du få de store touringmaskiner til dvs : dem der ikke får tæsk,
og har stor motorvolume så de ikke kører så mange omdr, gerne med
vandkøling/oliekøling + får overholdt olieskift, Her tænker jeg ex på de
notoriske K75/K100, XJ900, FJ11+1200. Men andre kan da være med. Jeg har
haft en CBR1K der havde rundet 100k uden at vise svaghedstegn. Omvendt var
min første mc en 2½'er der havde kørt 85.000. Den var totalt slidt op,
brugte ca ½l olie per tank (200km). 250.000km på den ville koste en formue

Mvh TB.

Fra : AW på ZRX

Dato : 03-12-06 10:55

> Det antages at mc holdes rigtigt pænt og at den kører om vintereren.

De 2 ting hænger ikke sammen......
Næsten uanset hvor meget vedligeholdelse man laver vil vinterkørsel "hærge"
cyklen.

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 17:34

On 2 Dec 2006 13:59:25 -0800, peter900000@hotmail.com wrote:

> Men 25.000 kr uden problemer og slidstærk? Jeg skulle mene, at en
> slidstærk mc skulle kunne køre 250.000 kr uden problemer, hvis den er
> slidstærk....

Hvad er det for en bil, der kører 250.000 Km. uden væsentlige reparationer
på bremser og affjedring ?

> Hvad synes du om den påstand at en billig bil er
> billigere end en billig mc, når alle omkostninger regnes med?

Hvordan skulle det kunne være anderledes ? Til gængse biler koster en
bremseskive er par hundrede kroner. Til en MC omkring Kr. 1.000 +, af den
simple årsag at der ikke produceres nær så mange.

Til gengæld er afskrivning til MC'ens fordel. Hvor en 20 år gammel bil er
nul kroner værd, og sandsynligvis rådnet væk, så kan en velholdt 20 år
gammel MC stadig handles til Kr. 20.000

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 03-12-06 20:01

> Til gengæld er afskrivning til MC'ens fordel. Hvor en 20 år gammel bil er
> nul kroner værd, og sandsynligvis rådnet væk, så kan en velholdt 20 år
> gammel MC stadig handles til Kr. 20.000

en 20 år gammel mc handles nærmest til det den blev solgt for for 20 år
siden

Fra : Anders Majland

Dato : 04-12-06 18:04

> Hvad er det for en bil, der kører 250.000 Km. uden væsentlige reparationer
> på bremser og affjedring ?

Mazda 626 st.car 2,2i årgang 1990 - Købte den da den havde gået 250000km og
solgte den havde gået 350000km da jeg solgte den. Affedring og
bremsekalibre, bremserør mm var originale. Selv katalysatoren holdt de
350000km selvom det omkring 2750000km var et pillearbejde af få den helt
over på en ny udstødning ... Motoren fik dog også nye hydraliske
ventilløftere omking 300000km så helt uden rep var den ikke ....

Man ser ofte havari på små encylindrede maskiner ved "lave" kmtal. Min
150'er holdt 64000 inden der blev problemer i toppen.

> Til gengæld er afskrivning til MC'ens fordel. Hvor en 20 år gammel bil er
> nul kroner værd, og sandsynligvis rådnet væk, så kan en velholdt 20 år
> gammel MC stadig handles til Kr. 20.000

Du antager så at mc'en ikke anvendes til daglig transport - så rådner den
stort set lige så hurtigt væk ....

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk, der forsøger at slide en xt600z op før
den ruster op. Aktuel km stand omkring 89500km men den fik ny motor da jeg

Fra : CL

Dato : 04-12-06 19:13

> [...]
> købte den for 3 år siden ved 37000km, så den "nye" motor har kun gået godt

Den rådner da kun op for dig, fordi du ikke vedligeholder den godt nok.
Jeg kører også hele året og det kan du ikke se på min vinter MC.
Men jeg vasker også mindst en gang om ugen og sprøjter den ind i diesel.
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Armand

Dato : 04-12-06 19:20

"CL" <ddd@ddd.dd> skrev i en meddelelse

> Den rådner da kun op for dig, fordi du ikke vedligeholder den godt nok.
> Jeg kører også hele året og det kan du ikke se på min vinter MC.
> Men jeg vasker også mindst en gang om ugen og sprøjter den ind i diesel.

I diesel?
Så rådner din også snart op - I alt gummiet :-|

--
Armand.

Fra : CL

Dato : 04-12-06 19:36

"Armand" <kim-armand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> I diesel?
> Så rådner din også snart op - I alt gummiet :-|
>
> --
> Armand.

Det har jeg så gjort i 26 år uden problemer
(havde hørt for nogle år siden at det skulle være dumt at gøre
men har som sagt aldrig haft problemer)

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Anders Majland

Dato : 06-12-06 16:29

> Den rådner da kun op for dig, fordi du ikke vedligeholder den godt nok.
> Jeg kører også hele året og det kan du ikke se på min vinter MC.

Du kan jo sige det samme biler ...

> Men jeg vasker også mindst en gang om ugen og sprøjter den ind i diesel.

Miljømæssigt er det nok ikke det mest heldige ... Men medmindre du lakerer
over alle bolte osv så tror jeg ikke på at det ikke kan ses på din vintermc
at den kører om vinteren ... På apriliaen er "skaderne" hælder ikke så
synlige da det meste er dækket af plastik. Men efter et par år begyndte
lakken at falde af i flager på hjul og aluminium. Det fik jeg så
pulverlakeret og det holder bedre end den italienske "hattelak" Dog begynder
et sidedæksle igen at skalle

Btw bruger jeg sort tektyl på "skjulte" steder som under tank og i stellet

Fra : Moller

Dato : 09-12-06 15:05

CL skrev:

> Den rådner da kun op for dig, fordi du ikke vedligeholder den godt nok.
> Jeg kører også hele året og det kan du ikke se på min vinter MC.
> Men jeg vasker også mindst en gang om ugen og sprøjter den ind i diesel.

   Hmmm, det gør jeg på ingen af husstandens biler, at bruge tid på det
omkring ens daglige transportmiddel er jo et forsøg på at gøre det til
noget det ikke er.

   VH
   Moller

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 02-12-06 23:48

<peter900000@hotmail.com> wrote in message
[...]

Hej,

Det kan på alle måder være dyrt at have en mc. Dog vil jeg tro, at en Innova
mere ligger til knallertprissiden mht. udgifter. Undersøg dog
forsikringsprisen. Du skal også have noget tøj og så er der årlig
registreringsafgift på 580,- DKK. Intervallerne er sikkert noget noget
længere på en Innova ifht. en mc der er mere højtydende. Jeg har ingen gode
gæt. Et serviceeftersyn løber nemt op i en tusindlas eller mere. Det er
timelønnen der koster. Alt afhænger jo også af vedligehold og kørselsbehov.

Sikkert er det dog, at en Innova er meget billigere end en bil.

Det der kan blive allerdyrest er et pludselig ønske om flere heste og mere
fart. Heri finder jeg den største økonomiske faldgrube

http://www.dba.dk//asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=28224&NyhedskategoriID=292&SekItem=292&Sogning=1&Query=

Mvh,

Allan
Aprilia SL1000

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-06 00:38

[...]

Du må ikke underkende behovet for udstyr (læs sikkerhed). Jakke,
bukser,støvler, handsker og evt. rygskjold. Sidst jeg handlede købte jeg for
12.000kr belært af et styrt med 50km/t. Det kan gøres for det halve, men der
er sammenhæng mellem kvalitet og pris.