ClamXav virker igen på dansk
Fra : Henrik Münster

Dato : 02-12-06 21:49

Som vi før har diskuteret, så har der været problemer med at få
antivirusprogrammet ClamXav til at virke siden ver. 1.0.3h. Det viste
sig, at problemet lå i den danske oversættelse, hvor noget åbenbart er
gået galt. Det var derfor kun brugere med et dansk system, der opdagede
fejlen, så den er ikke blevet omtalt i den store verden. Problemet
kunne løses ved at åbne indholdet af pakken og fjerne mappen
Danish.lproj i mappen Ressources. Programmet virkede herefter fint, men
altså ikke på dansk.
   Sebastian Adorján Dyhr, der står for oversættelsen af ClamXav til
dansk, har nu fundet fejlen og lavet en ny dansk oversættelse. Fejlen
lå i et såkaldt NIB-arkiv for de teknisk interesserede. Den nye udgave
fungererer med version 1.0.5 og den nyeste 1.0.6. Den skulle snart
bliver lagt ind i ClamXav, så den er med, når man henter programmet.
Indtil da kan man selv fjerne den fejlbehæftede Danish.lproj og lægge
den nye ind. Den kan hentes her, hvor der også er en lille vejledning:

<http://www.mothsoft.dk/Sebastian/programmer.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-12-06 22:42

> [...]
> Indtil da kan man selv fjerne den fejlbehæftede Danish.lproj og lægge
> den nye ind. Den kan hentes her, hvor der også er en lille vejledning:

Tusind tak. Jeg havde netop bøvlet en del med det.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-12-06 23:36

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:
> [...]
> løses ved at åbne indholdet af pakken og fjerne mappen Danish.lproj i
> mappen Ressources. Programmet virkede herefter fint, men altså ikke på

Øh, det har jeg da skrevet forlængst - vel snart en måned siden...

> [...]
> Indtil da kan man selv fjerne den fejlbehæftede Danish.lproj og lægge
> den nye ind. Den kan hentes her, hvor der også er en lille vejledning:

Den _er_ med i både ver. 1.0.5 og 1.0.6, og det hele fungerer fint på
både 10.3.9 og 10.4.8 - også på dansk...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Flemming Rubini

Dato : 03-12-06 00:42

> Hej Henrik

> Øh, det har jeg da skrevet forlængst - vel snart en måned siden...

> Den _er_ med i både ver. 1.0.5 og 1.0.6, og det hele fungerer fint på
> både 10.3.9 og 10.4.8 - også på dansk...

Jeg har da lige hentet 1.0.6, og den kunne da ikke køre uden at man
lagde den nye danskting ind.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-06 13:11

Hej Flemming

Hvornår har du hentet den? - Jeg hentede den via versiontracker i
forgårs. - MEN - det samme gjorde jeg også i sidste uge, hvornår den
også var annonceret dér... - Gad vide, om der er to ver., der ligger og
flyder rundt...
mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-06 15:30

On 2006-12-03 13:10:31 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> forgårs. - MEN - det samme gjorde jeg også i sidste uge, hvornår de n
> også var annonceret dér... - Gad vide, om der er to ver., der ligger

Hej Erik Richard

Så vidt jeg husker har du ikke haft de samme problemer med ClamXav, som
f.eks. jeg har. Måske virker den med nogle opsætninger og ikke med
andre. Det kan jo være derfor, den hidtidige version virker fint på din
computer, men ikke på min og nogle andres. Det kan selvfølgelig også
være, det ikke er alle udgaver, der er opdateret. Jeg hentede en
piece-meal udgave af 1.0.6 uden motoren, som jeg allered havde
opdateret. Så vidt jeg forstod, ville kun 1.0.6 bliver opdateret.
Version 1.0.5 kan jo ikke hentes mere.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-12-06 15:40

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Så vidt jeg husker har du ikke haft de samme problemer med ClamXav, som
> f.eks. jeg har.

Joda... Fra og med 1.0.3h kunne jeg ikke ændre på indstillinger, men kun
bruge de præ-indstillinger, der var fra 1.0.1. - Det var heller ikke
muligt at vælge, hvad der skulle scannes og hvad ikke...

> [...]
> piece-meal udgave af 1.0.6 uden motoren, som jeg allered havde
> opdateret. Så vidt jeg forstod, ville kun 1.0.6 bliver opdateret.

Da jeg gik fra 1.0.1 til 1.0.5 var der heller ingen problemer, - ca. et
par uger efter, jeg havde nævnt det for Sebastian. - Han sad faktisk og
var ved at ændre det, da jeg ringede til ham. - Som sagt, hentede jeg
1.0.6 i forgårs og installerede den. Og for at være sikker på de seneste
ændringer + seneste database, klikke jeg ganske enkelt på 'Opdater
virusinformationer'. - Jeg har den kørende på både en 10.3.9 og en
10.4.8. Den er også sat til autoscan på et bestemt tidspunkt, og den
starter som den skal....

Fra : sadyhr

Dato : 05-12-06 16:03

Hej Erik og alle jer andre

Fejlen, som var i NIB-arkivet, gjorde KUN, at man ikke kunne åbne
indstillingerne i den danske version, ellers virkede programmet sådan
set fint nok. Men det er jo afgjort upraktisk, at man ikke kunne rette
i sine indstillinger.

Skulle nogen have brug for en ældre version, fordi I skal bruge den
på et ældre system (og jeg kan ikke lige huske, om det skulle være
nødvendigt), må I gerne sende mig et e-brev direkte, så skal jeg
ordne den version også og lægge den danske lproj på min hjemmeside.

Jeg beklager MEGET, at det ikke har virket ordentligt.

/Sebastian