Opdrætter-advarsel
Fra : Anne-Marie Keller

Dato : 02-12-06 13:46

Ville blot fortælle om en enormt dårlig oplevelse jeg har haft med en
katteopdrætter...

Jeg købte den sødeste perser-exotic killing til kæl hos opdrætter, Jette
Henriksen i Hjortshøj ved Århus. Den viste sig at være inficeret med en
parasit ved navn Giardia, som ifølge dyrlægen med 99% sikkerhed ved til
stede allerede ved købet. Giardia forårsager massiv diarré og er nærmest
umulig at kurere. Den har indtil videre haft diarré i 1½ måned og jeg
har efterhånden brugt 2500 kroner på at prøve at kurere den. Skulle
dette dog lykkes, vil der højst sandsynligt stadig forekomme diarré i
perioder resten af dens liv. Jeg står derfor mildest talt i en værre
redelighed.

Det værste er dog, at opdrætteren har accepteret at betale mig en
kompensation for omkostningerne, men at jeg aldrig har set de penge, som
hun har lovet mig. Hun har ligeledes nægtet at få sin egen bestand
tjekket, så andre fremtidige købere ikke skulle havne i samme situation
som mig. Jeg har endnu heller ikke set en stamtavle på katten, og der er
heller ikke udsigt til, at jeg nogensinde får den at se.

Hun er registreret ved Jyrak (hvorfor ved jeg ikke?), og jeg kan se at
hun i øjeblikket har 6 katte til salg. Jeg ønsker ikke at nogen skal gå
det samme igennem som mig, så derfor skriver jeg denne mail for at
oplyse, hvordan det gik mig, da jeg handlede med Jette Henriksen.

Min anbefaling er derfor: LAD VÆRE MED AT HANDLE MED JETTE HENRIKSEN!!!

Med venlig hilsen
Anne-Marie Keller

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-12-06 14:53

Anne-Marie Keller <anne_marie_kellerKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:
> [...]
> Henriksen.
>
> Min anbefaling er derfor: LAD VÆRE MED AT HANDLE MED JETTE

Det var dog en grufuld oplevelse for dig og den stakkel lille mis.

Hvis hun er registreret, så må du da kunne anmelde hende hos Jyrak.
Det er forfærdeligt hvis de andre katte også er smittet, hun må ikke
være i besiddelse af hverken anstændighed eller moral.

Håber det bedste for dig i det videre forløb.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-12-06 15:24

Rolig nu !!

Giardia er til at kurere. Hvis din dyrlæge ikke ved det, så er det der du
skal klage. Jeg går ud fra at der er sendt afføringsprøver til lab, for at
være helt sikker på at det er Giardia?
Din kat skal have en forlænget ormekur (hvilket alle andre katte/hunde i dit
hjem også skal). Få din dyrlæge til at udskrive Panacur i 10 dage pr.
kat/hund og giv dem det.
Panacur er ikke skadeligt og du vil se virkning næsten med det samme. Hvis
det kommer igen, så skal dyret (dyrene ) have kur hver dag i 3 uger, da det
er den levetid en Giardia har fra pubbe til voksen (voksen = smitsom). Hvis
katten går med Giardia længe, kan der godt stadig være symptomer der ligner
i et stykke tid efter endt kur, selv om katten ikke længere har Giardia. Det
skyldes at Giardia og diarre har ødelagt de små fimrehår på indersiden af
tarmvæggen. Det tager noget tid før de er okay igen, men det bliver de.
Kattebakker skal i perioden renses med klorin eller kogende vand så ofte som
muligt for at undgå at dyret bliver smittet igen og alt grus skal skiftes
hver gang.

Dernæst... Giardia er en parasit som mennesker også kan få og smitte kan gå
fra mennesker til dyr og omvendt. Giardia kan kun overleve (og smitte) på
fugtige områder, så skåle udenfor hvor en fugl f.eks kan have smidt en klat
i, kan være smittekilden. For at blive smittet skal man være spise eller
drikke noget der har været i kontakt med afføring fra en inficeret. Det er
ikke ualmindeligt at komme hjem fra Afrika eller nogle områder i USA med en
gang Giardia. Giardia er ret udbredt i opdræt af både hunde og katte.

I et opdræt kan det være meget svært at spore og endnu sværere at komme af
med da de fleste er raske smittebærere. Nogle dyr får symptomer, men langt
de fleste får ikke symptomer og dermed finder man aldrig ud af det.
Ofte er det kun killinger, gamle eller dyr med svagt immunforsvar der får
symptomer. Hos mig havde kun 1 ud af 9 havde symptomer, og da opdrættere
ikke altid har en krystalkugle, kan det godt være noget svært at finde
problemet.

Jeg forstår at du er fustreret og det var jeg også. Men hvis du skal hænge
nogle ud offentligt, så bør Giardia ikke være grundlag nok.

Angående den manglende stamtavle, så må opdrætteren ikke give dig en kat
uden at tavlen følger med. Du bør kontakte opdrætteren skriftligt og sætte
en deadline for hvornår du skal have modtaget den og hvis det ikke hjælper,
må du gå via klubben (JYRAK).

Mht jeres penge-aftale, så undre det mig at regningen er kommet op på det
beløb. En test af afføring koster ca. 500. Herefter er der medicin. Jeg vil
sige at hvis du har fået de gængse (gamle) midler, så har din dyrlæge ikke
sat sig ordentligt ind i sagerne, for de virker ikke mod Giardia længere og
har ikke gjort det i mange år. En Panacur kur til en kat koster under 100,-

Vedrørende opdrætterens egne katte. De skal alle have den samme kur.
Personligt synes jeg at det er spild at få dem testet. Er en smittet, så er
resten det sandsynligvis også.
Giardia har været omtalt her i gruppen flere gange før. Søg på google, så
finder du dem og de links der skriver om parasitten.

Held og lykke med det.

Nina
www.tendertribes.dk

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 02-12-06 15:27

> [...]
> oplyse, hvordan det gik mig, da jeg handlede med Jette Henriksen.
>
> Min anbefaling er derfor: LAD VÆRE MED AT HANDLE MED JETTE HENRIKSEN!!!

Æv, æv, æv for en oplevelse

For at tage giardia først (selvom din dyrlæge er inde i billedet):
Giardia kan behandles på to måder: Katten gives i ti-tolv dage et
middel, der indeholder Flagyl (det hjalp på min nabos to katte, og de
blev ikke syge siden).
Man kan også i ti dage give Panacur + ti dages pause +ti dage med
Panacur +ti dages pause + igen ti dage med Panacur. Det er gjort med
succes i mange tilfælde, også uden at giardiaen er vendt tilbage.

Med hensyn til opdrætteren synes jeg, du først skal kontakte Jyrak og
forklare dem sagen. De vil muligvis henvises dig til at indgive en
skriftlig klage til Ankenævnet, for selvfølgelig skal du både have
erstatning samt kattens stambog. Husk at bede din dyrlæge om en
journaludskrift på katten, for den skal du medsende. Vil lige pointere,
at du ikke selv behøver være medlem af nogen klub for at gøre det.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 02-12-06 15:30

> [...]
> Giardia kan behandles på to måder: Katten gives i ti-tolv dage et
> middel, der indeholder Flagyl (det hjalp på min nabos to katte, og de

Hej Hanne
Langt de fleste Giardia-stammer er immune overfor Flagyl fordi det har været
brugt så meget i mange år, og jeg fik det også til mine katte. De blev så
sløje af det.
Jeg vil klart anbefale Panacur som første forsøg.

Hilsen Nina

Hent en gratis SPAMfighter her.