Sanktionsmuligheder ...
Fra : Lantino

Dato : 01-12-06 17:22

Hej NG,

Hvad betyder Sanktionsmuligheder, eller sanktioner ???

/Latino

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-06 17:40

Lantino skrev:

> Hvad betyder Sanktionsmuligheder, eller sanktioner ?

Sanktioner er de konsekvenser der kan iværksættes over for en
person der har begået en bestemt handling. Det kan f.eks. være
fængsel eller bøder. I skolen kan det være en eftersidning eller
en anden straf. I hjemmet kan det være en reduktion af
lommepengene.

Det er ikke de ting der sker uden en bevidst beslutning. At man
får ødelagt sin bil ved at ramme en modkørende, er ikke en
sanktion. Sanktioner besluttes og iværksættes af mennesker.

--
Bertel

Fra : ha

Dato : 01-12-06 19:03

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en
> [...]
> f.eks. være fængsel eller bøder. I skolen kan det være en
> eftersidning eller en anden straf. I hjemmet kan det være

Udtrykket sanktioner anvendes også tit i forbindelse med f.eks.
sanktioner overfor lande der ikke vil rette sig efter f.eks. FN.
P.t. tales der jo en del om, om der skal indføres sanktioner mod
Iran p.g.a. deres atom-forsøg.
Et andet eksempel på sanktioner var, at Irak ikke måtte sælge
olie på det frie marked, uden pengene blev brugt til bestemte
formål, bestemt af FN.

/ha

Fra : Per

Dato : 01-12-06 20:37

"Lantino" <pistolfingeren@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Hvad betyder Sanktionsmuligheder, eller sanktioner ???

Jeg lærte i færdselsteori sin tid, at frakendelse af kørekortet var en
sanktion, hvorimod bøden eller fængsel i samme sammenhæng var straf.

Mvh. Per

Fra : Thomas

Dato : 01-12-06 21:45

Lantino skrev:
> Hej NG,
>
> Hvad betyder Sanktionsmuligheder, eller sanktioner ???
>
> /Latino

Når fars hammer falder så er det en sanktion ligemeget hvilken
sammenhæng det så indgår i. Behøver nødvendigvis ikke at have
noget med jura at gøre