Andet multimedie
bentjuul 3670
billedebehandlings program hvilket ??
Fra : Gert

Dato : 26-06-01 16:27

er der nogen der kan anbefale et godt billedbehandlings program,
til JPG. billeder det gælder specielt til at forstørre billederne uden at de
blir "kornet"
det skal selvfølgelig også ligge inde for det prislag hvor almindelige
mennesker kan betale det ;c)

--
Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

E-mail locate@worldonline.dk
http://www.gert.r.m.bornholmer.dk

Fra : Søren Blom

Dato : 26-06-01 16:39

"Gert" <locate@worldonline.dk> skrev
> er der nogen der kan anbefale et godt billedbehandlings program,
> til JPG. billeder det gælder specielt til at forstørre billederne uden at
de
> blir "kornet"

Photoshop er det bedste grafik program der findes, men prisen er nu også
derefter.
Men når du snakker JPG billeder, så uanset hvilket program og hvor godt det
så end er, så er der ikke så meget at gøre ved JPG billeder da de allerede
er komprimeret Så dem kan man stort set ikke bruge til andet end at kikke
på.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Thomas

Dato : 26-06-01 20:13

> [...]
> er komprimeret Så dem kan man stort set ikke bruge til andet end at kikke

Kommer jo an på hvilke jpegs det er. du kan godt have nogle jpegs, som er i
en kvalitet, som kan bruges i tryk. Du kan også bruge eps med jpeg
komprimering, det bruges i hvert fald ofte til tryk, og der bliver billedet
også jpeg komprimeret.

Men det er ritigt, at prøve at interpolere en jpeg (eller et hvilket som
helst andet format undtagen vektorgrafik) ikke er en god løsning.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : Idé-Sign

Dato : 26-06-01 16:45

"Gert" <locate@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> blir "kornet"
> det skal selvfølgelig også ligge inde for det prislag hvor almindelige

Hej Gert.

Det hjælper ikke noget hvor meget du betaler for et program. Hvis du
forstørrer et billede vil opløsningen falde tilsvarende. Du kan selvfølgelig
afhjælpe det noget men det bliver aldrig 100% godt.

Sørg for at lave indscanningen i en opløsning der passer til det format du
siden hen skal bruge billederne i - hvis det da er scannede jpeg's vi taler
om.

Søren F. Johansen

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-06-01 20:23

"Gert" <locate@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
de
> blir "kornet"
> det skal selvfølgelig også ligge inde for det prislag hvor almindelige

Hvad med Gimp? Den er gratis... Mange mener den er på højde med Photoshop,
som er meget dyr.

Læs om programmet her:
http://www.gimp.org/
Der er tutorials og hele svineriet.

Bemærk, Gimp er ikke et Windows-program. Hvis du kører Windows, så kig her:
http://www.gimp.org/win32/
Der er en Windows-version.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Gert

Dato : 27-06-01 09:11

Hejsa
Jeg takker for alle jeres fine svar,grunden til at jeg spurgte var at man jo
ofte får et billede fra familien gennem mail, men for at det skal kunne
punte på andet end en tændstikæske ;c) ledte jeg efter et program der kunne
forstørre dem op. mine egne indscanninger er der ikke problemer med, for dem
sørger jeg for at holde i en pæn størrelse.
så ud fra jeres oplysninger så tror jeg at jeg fortsætter med mit Adobe
Photo deluxe, da det stadig opfylder de krav jeg ellers har :c)