For gammelt øl
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-12-06 23:14

Jeg har nogen øl stående, diverse "specialøl" - de står primært som
pynt i køkkenet og ind i mellem ved specielle lejligheder bliver der
også drukket en eller to af dem.

Men, det er jo ligemeget - sagen er den at de fleste af dem har
overskredet sidste salgsdato i løbet af sommeren...

Hvad betydning har det for øllet ? Smager det dårligere, skal man helt
holde sig fra det eller er det ligemeget så længe flasken ikke har
været åbnet ?

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Peder Olsen

Dato : 02-12-06 01:11

--

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> "Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Hvis øllet er over 7% kan du sagtens drikke det med velbehag.
Er det under er det meget forskelligt hvordan det bliver.
Smag på det, du bliver ikke syg af det.
Venlig hilsen
Peder Olsen.

Samler du på bryggerisouvenir,
så se på:
www.dkbeer.dk og
www.olsen161.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-12-06 12:10

Peder Olsen explained :
> Smag på det, du bliver ikke syg af det.

Godt, tak for svaret :)

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-12-06 18:12

"Peder Olsen" <peder@olsen161.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis øllet er over 7% kan du sagtens drikke det med velbehag.
> Er det under er det meget forskelligt hvordan det bliver.
> [...]

Det er jeg nu ikke enig i. Jeg er ved flere lejligheder i mine unge dage
blevet syg af at smage på øl der ikke engang var for gammelt

Steen.

Fra : Peder Olsen

Dato : 03-12-06 00:33

--

> Det er jeg nu ikke enig i. Jeg er ved flere lejligheder i mine unge dage
> blevet syg af at smage på øl der ikke engang var for gammelt
>
> Steen.

Du har nok ikke nøjes med at smage!

Peder.

Fra : Markus B

Dato : 02-12-06 01:16

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> --
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
> "Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Gamle øl kan være endog særdeles sundhedsskadelige og bør destrueres under
trygge forhold snarest. Jeg er tilfældigvis i besiddelse af et operativt
"øldestruktionsanlæg" så send dem bare til mig. Spøg til side: Øl kan typisk
holde sig - og vil ofte udvikle sig positivt - meget længe. Nyd dem - og
fordi de er "for gamle" er det ikke noget du kan byde dine gæster.

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 02-12-06 09:37

Hvis det har stået meget lys evt. fra et vindue eller under anden stærk lys
kilde, kan det godt have en negativ indflydelse på øllet, men som regel er
det kun positivt at de står længe især hvis det er mørke øl.

Jens
www.haandbrygforum.dk

Fra : Max

Dato : 02-12-06 11:14

Hej Henrik

> Hvad betydning har det for øllet ? Smager det dårligere, skal man helt
> holde sig fra det eller er det ligemeget så længe flasken ikke har
> været åbnet ?

Af med proppen og smag, smager det godt nok, så drik det, smager
det dårligt, ja så ud med det og så er den ikke længere. Jag har
altid en masse gamle øl stående, jeg får ofte købt mere end jeg
får drukket, så ofte ender jeg i samme situation, men i langt de
flest tilfælde smager de udmærket, selv om de har overskredet
salgsdatoen. Men det påvirker smagen hvis de står for varmt og
for lyst for længe, men om det er for meget kan man jo kun afgøre
ved at smage på de.

--
Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-12-06 18:41

On Sat, 2 Dec 2006 18:12:25 +0100
"Steen Jakobsen" <noway@nopost1.tele.xx> wrote:

> Det er jeg nu ikke enig i. Jeg er ved flere lejligheder i mine unge
> dage blevet syg af at smage på øl der ikke engang var for gammelt

Så har du nok bare indtaget for små mængder til at kroppen er blevet
vænnet til det.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Misty

Dato : 02-12-06 23:23

Hey Henrik

Jeg kontaktede et af vores bryggerier for et par år siden, med næsten
samme problemstilling - kan ikke huske om det var Tuborg eller
Carlsberg!?

Jeg fortale, den brygmester jeg havde fået i røret, at jeg havde en
masse kasser blandet øl stående i kælderen fra en fødselsdagsfest 2
år tidligere, som ikke var blevet drukket op. Jeg spurgte ham om de
kunne drikkes, selv om de havde overskredet holbarhedsdatoen, eller om
jeg roligt kunne hælde dem i kloakken...

Brygmesteren forklarede at øls største fjende er lys og dernæst
varme og at jeg tydeligt ville kunne lugte hvis øllet ikke længere
var drikkeligt, da det så ville skift duft, fra øl-duft til
rovdyrbur.... med andre ord; hvis øllet lugtede af øl, så kunne det
drikkes - Jeg havde blot lavet "årgangsøl" som han så smukt kaldte
det.
Det jeg kunne forvente af øllet var en sødligere smag og færre
bobler... og det mente han at jeg nok havde fået efter som at øllet
havde stået uberørt i en mørk kælder i al den tid og ved rimelig
jævn temperatur.

Jeg må ærligt indrømme at jeg stadig ikke har prøvet at åbne dem
og der nu er gået yderligere et par år, men jeg er ikke den store
øl-drikker, så de ender nok i kloakken en dag... hvis altså ikke de
når at gøre sig værdige til et fødevarermuseum!

Lugt til dine overskredne øl, inden du drikker dem - Lugter de okay,
så er de nok okay (men måske lidt sødere og med færre bobler)

:) Misty - der blev flasket op med lys og mørk hvidtøl

Fra : Lone Mikkelsen

Dato : 03-12-06 19:52

Hej Henrik

Hvis øl står koldt og mørkt kan det ikke blive for gammelt. Sådan noget som
porter bliver faktisk bedre med årene. Det kan blive som portvin....

Men som en anden sagde, lugt lige til det.

Lone Mikkelsen

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 03-12-06 21:13

> Hvis øl står koldt og mørkt kan det ikke blive for gammelt. Sådan noget
> som porter bliver faktisk bedre med årene. Det kan blive som portvin....

Forrige år havde jeg gemt nogle sneøl til særlige lejligheder. Og glemte
det, da det næsten var jul igen serverede jeg dem. Alle syntes at de var
gode nok, senere gik vi i byen, og købte nye.

Alle som én kiggede vi på hinanden og blev enige om at de gamle var bedre.
Nu gemmer jeg mindst 12 under trappen (mørkt og lidt køligt) til at drikke
til jul næste år

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-12-06 21:22

On Sun, 3 Dec 2006 21:12:41 +0100
"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Alle som én kiggede vi på hinanden og blev enige om at de gamle var
> bedre. Nu gemmer jeg mindst 12 under trappen (mørkt og lidt køligt)

Jeg plejer at gennem en ramme til sommeren. De er altså bedst når de er
iskolde og drikkes på en solbeskinnet strand - ved juletid er de som
regel bare lidt kedelige.

Fra : ASKF

Dato : 08-12-06 02:40

Kim Schulz ytrede sig i <20061203212134.4db42869@laptopia> med dette:

>Jeg plejer at gennem en ramme til sommeren. De er altså bedst når de er
>iskolde og drikkes på en solbeskinnet strand - ved juletid er de som
>regel bare lidt kedelige.

Prøv at gemme dem halvandet år i stedet, de bliver kun bedre af det.

Jeg glæder mig til at jeg til sommer kan servere halvandet år gamle
"julehvidtøl" når en af mine venner bliver færdig som kandidat - han har
kun kendstab til mine stouts der nu har været gemt i 2½ år og som jeg
har lovet ham at vi drikker hvis han får mindst 9 for specialet

Citat fra bagetiket på en Ceres Royal Stout Årgang 2004:
"Denne fine årgansstout er også god til mad. Nyd den unge udgave
kælderkold til en saftig bøf, and vildt eller indmad.
Den blide, portvinsagtigew smag i den lagrede udgave går fint i spænd
med ost, chokolade og let bitre desserter.
Kan gemmes i 10 til 20 år."

Jeg tvivler på at det vil lykkes for mig at gemme en kasse i 10 til 20
år. Jeg har desværre ikke plads til at indkøbe 10-12 kasser og supplere
dem med ekstra hver år[1], så jeg kan prøvesmage en om måneden for at
vurdere om den har fået en smag som jeg mener er perfekt. Et andet
problem er de venner som er ret gode til at sikre at mit lager aldrig
bliver ret stort (typisk svar når jeg vil byde på en øl er: "Hvilke gode
stouts kan du byde på?")...

[1] Når den rette alder er fundet skulle jeg jo gerne have et par kasser
til året efter, så der skal jo købes ind til lagring hvert år.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus