Kan man ændre tegn i en HTM ?
Fra : Mr. Mox

Dato : 01-12-06 17:30

Jeg har downloadet en meget lang "bog" fra >
http://hjem.get2net.dk/erlandsson/Dansk%20Bridge%20Standard.htm

den hedder Dansk Bridge Standard, men hver gang kortfarverne er nævnt er
der brugt nogen tegn - a c " § - i stedet for kortsymboler, spar,
hjerter, ruder og klør.

Er der nogen mulighed for at ændre det før end jeg printer det hele ud????

Hvis ikke jeg må spørge her så fortæl mig venligst hvor.

Med venlig hilsen Mr. Mox

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-06 17:56

Mr. Mox skrev:

> [...]

> hjerter, ruder og klør.

> Er der nogen mulighed for at ændre det før end jeg printer det hele ud?

Ja.

Synderen er denne her linje:

og denne her:

Hvis du vil lave om på teksten, må du udskifte alle kortsymbolerne i
den således:

ª => &spades;
© => &hearts;
¨ => &diams;
§ => &clubs;

.... og håbe på at det ikke rammer tilfælde hvor der f.eks.
vitterligt skulle have stået §.

Det er ikke 100% sikkert at det virker. Det kommer an på den
skrifttype din browser benytter. Men der er en pæn chance.

> Hvis ikke jeg må spørge her så fortæl mig venligst hvor.

Spørgsmålet drejer sig om hjemmesideteknik og hører derfor
hjemme i <news:dk.edb.internet.webdesign.html>.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-12-06 17:55

Den 01-12-06 17.30 skrev Mr. Mox følgende:

> den hedder Dansk Bridge Standard, men hver gang kortfarverne er nævnt er
> der brugt nogen tegn - a c " § - i stedet for kortsymboler, spar,
> hjerter, ruder og klør.

Fejlen opstår muligvis på grund af problemer med tegnsættet.

> Er der nogen mulighed for at ændre det før end jeg printer det hele ud????

Sagtens. Filen kan åbnes i et redigeringsprogram som fx notesblok, hvor
du kan lave en søg/erstat af de forkerte tegn med de rette tegn. Jeg har
ikke tjek på de rette tegn, men ...

> Hvis ikke jeg må spørge her så fortæl mig venligst hvor.

Det ved de sikkert alt om her: news:dk.edb.internet.webdesign.html

Jeg har sat XFUT på indlægget, så det også bringes i html-gruppen (du
behøver altså ikke spørge igen derovre), og så svar på indlægget havner
i html-gruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Væltepeter: Drukmås, der sandsynligvis hed Peter Vinolentus Bristtofte...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-12-06 21:39

Kim Ludvigsen wrote:

> Sagtens. Filen kan åbnes i et redigeringsprogram som fx notesblok,
> hvor du kan lave en søg/erstat af de forkerte tegn med de rette tegn.

Hvis man anvender tegnsæt iso-8859-1 og fonten "courier new", har de ønskede
tegn følgende koder:

hjerter: &#9829; eller &hearts;
ruder: &#9830; eller &diams;
klør: &#9827; eller &clubs;
spar: &#9824; eller &spades;

Jeg har ikke kunnet få de fire tegn frem i andre fonte. Jeg har ikke
undersøgt hvordan det kodes, hvis tegnsættet er utf-8.

http://hjemmesideskolen.dk/html/charlist.asp#courier

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-12-06 21:42

Erik Ginnerskov wrote:

> Jeg har ikke
> undersøgt hvordan det kodes, hvis tegnsættet er utf-8.

Det har jeg så lige lavet en lille test på og det ser ud som om de gengivne
koder fungerer i utf-8 også.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-12-06 21:57

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg har ikke kunnet få de fire tegn frem i andre fonte.

Kik evt. her:

http://bertel.lundhansen.dk/bridge/bridge.php?page=cardsymbols

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-12-06 22:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> Kik evt. her:
>
> http://bertel.lundhansen.dk/bridge/bridge.php?page=cardsymbols

Det lader til, at jeg skal have revideret min side. Browserne er nok blevet
bedre til at håndtere de tegn siden jeg lavede oversigten i februar 2000.
Firefox 'æder' alle fonte uden problemer, men Opera og IE har dog stadig
problemer med flere af fontene.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-12-06 22:07

On Fri, 1 Dec 2006 21:39:12 +0100, Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> klør: &#9827; eller &clubs;
> spar: &#9824; eller &spades;
>
> Jeg har ikke kunnet få de fire tegn frem i andre fonte. [...]

En lokal test her viser at det virker med Times New Roman - standardfont i
browseren, ikke angivet i sidens kildekode - i både IE6, FF2 og Opera9,
alle på WinXp.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 01-12-06 18:08

"Mr. Mox" <SLETjens.nyt@DETTEtaulovnet.dk> skrev :

>Er der nogen mulighed for at ændre det før end jeg printer det hele ud????

Du ser det hele i en browser går jeg ud fra.

Så det er noget med tegnsætningen, der går galt.

>Hvis ikke jeg må spørge her så fortæl mig venligst hvor.

Det har jo ikke noget med mail+news at gøre,
news:dk.edb.internet.software.browser vil være en bedre gruppe
til spørgsmålet.

Fortæl, hvilken browser du bruger.

Det virker fint i IE6 hos mig.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Mr. Mox

Dato : 01-12-06 21:29

Mange TAK til jer alle.
Jeg havde selv omsat "htm'en" fra Firefox til et Word doc. og der fundet
diverse symboler og tegn og underlige gerninger, men jeg kunne ikke få
det til at virke .

På Kerim's forslag har jeg nu åbnet det perfekt i IE i stedet for og det
funker.
Tak igen fra Mr. Mox