Kan risengrød fryses?
Fra : helle

Dato : 01-12-06 11:54

Er der nogen der ved, om man kan fryse risengrøde med henblik på at
lave ris a la mande - og bliver kvaliteten forringet?

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 01-12-06 13:25

"helle" <hbknudsen@gmail.com> on fredag 1. december 2006 at 11:54 +0100
wrote:
>Er der nogen der ved, om man kan fryse risengrøde med henblik på at
>lave ris a la mande - og bliver kvaliteten forringet?

Ja og ja

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Tove Krieger

Dato : 01-12-06 17:19

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Ja og ja

Jeg prøvede det for mange år siden. Den blev helt utroligt vandet, så
jeg har ikke gjort det siden. Vi spiser i stedet for risengrød den
23/12, og så kommer jeg mandler og vanille i resten af grøden medens
den er varm.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-12-06 10:46

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
> så jeg har ikke gjort det siden. Vi spiser i stedet for risengrød
> den 23/12, og så kommer jeg mandler og vanille i resten af grøden

Jeg skrev kun vanille. Det skal endelig være vanillestænger, det vil
være synd at bruge pulver. Jeg skraber kornene ud og skærer stængerme
i nogle stykker som jeg kommer i og fisker op igen inden servering.

Fra : Max

Dato : 02-12-06 11:17

Hej Tove

> være synd at bruge pulver. Jeg skraber kornene ud og skærer stængerme
> i nogle stykker som jeg kommer i og fisker op igen inden servering.

Jeg skraber også kornene ud og skære bælgen i stykker, men ofte
koger jeg lige det hele i lidt fløde og lader det trække nogle timer
inden det bliver siet i grøden.

--
Mvh Max

Fra : uh

Dato : 02-12-06 00:30

"helle" <hbknudsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Er der nogen der ved, om man kan fryse risengrøde med henblik på at
lave ris a la mande - og bliver kvaliteten forringet?

Jeg har i mange år serveret risengrød og nisseøl Lillejuleaften.

Resterne af denne får lov at afkøle til dagen efter, hvor jeg så rører den
op med sukker og ægte vaniljekorn og til sidst vender flødeskum og smuttede,
hakkede mandler i, husk at gemme en enkelt hel.
mvh uh

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 03-12-06 15:40

helle skrev:
> Er der nogen der ved, om man kan fryse risengrøde med henblik på at
> lave ris a la mande - og bliver kvaliteten forringet?

Der er allerede kommet en masse godt svar..

Jeg vil bare lige tilføje et lille tip jeg fik af min søster for en
uges tid siden.

At koge risengrød i stegepose, ja jeg købte den heller ikke men blev
nød tilat prøve og det virker perfekt..

JEg fulgte bare den alm. opskrift på grødris-posen.
200g ris og 1½ liter mælk og lidt salt.

Det kom alt sammen i en stor stegepose, og kom så ned i en gryde med
kogende vand, Huske at lave et lille hul i posen så dampen kan komme
ud. Så kan det bare koges i en 45-55 minutter.
Når det er færdig ser det stadig lidt for flydende ud i posen, men
når det er hældt ud i en skål og rørt lidt rundt, og har fået lov
til lige at stå i 5-10 minutter så er det perfekt.

Slut ned at stå og røre i 45 minutter.

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Max

Dato : 03-12-06 16:09

Hej Kasper

> At koge risengrød i stegepose, ja jeg købte den heller ikke men blev
> nød tilat prøve og det virker perfekt..

Du kan så få et andet tip, brug mængderne der står på posen med
ris, kog risene i vandet, hæld mælken på, kog det op og sæt
gryden ned i sengen, godt pakket ind i dynerne. Når du så kommer
hjem fra job, ja så stør grøden klar i sengen, den mangler kun
at blive smagt til med salt.

--
Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 03-12-06 16:25

"Kasper Malmberg" <malmberg@gmail.com> wrote in message

>At koge risengrød i stegepose, ja jeg købte den heller ikke men blev
>nød tilat prøve og det virker perfekt..

Det var da en god ide. Personligt ville jeg nok hellere bruge et vandbad,
men resultatet er jo det samme. Jeg har ellers forsøgt med mikrobølgeovnen,
og det går også fint.
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 03-12-06 16:41

Max skrev:
> [...]
> gryden ned i sengen, godt pakket ind i dynerne. Når du så kommer
> hjem fra job, ja så stør grøden klar i sengen, den mangler kun

Tak Max, jep jeg kernder godt høkassen

Det tager bare en halv dag istedet for 50 minutter

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Max

Dato : 04-12-06 08:15

Hej Kasper

> Det tager bare en halv dag istedet for 50 minutter

Ja, men det er en halv dag hvor man ikke behøver
være tilstede ved grøden

Mvh Max

Fra : helle

Dato : 04-12-06 09:25

Tak for jeres mange indlæg. Jeg plejer også at lave den d. 23. - så
mit spørgsmål drejer sig faktisk om en julefrokost midt i december
til 25 personer - så der er mange andre ting at bruge tid på, end at
koge risengrød - jeg tror dog jeg vil koge den i sengen ! - tak til
jer alle!