Min uge menu: Er det sundt?
Fra : Nielsen

Dato : 26-06-01 14:55

Dette er hvad jeg i gennemsnit lever af i løbet af en alm. uge. Der er
ofte små variationer, men dette giver et meget godt billede.
Jeg har ikke så meget forstand på kost osv, men vil gerne tabe mig og
har derfor forsøgt at holde mig til nedenstående. Er det noget jeg bør
fortsætte med, eller er det helt tosset?
Jeg forsøger desuden at gå minimum 30 minutter i rask gang hver dag.

2 dåser tomat
2 dåser champignon
3 liter yoghurt (0.1% cheesy)
2 liter mælk (skummet)
2 pakker brød (ciabatta boller fe% 2)
2 pakker pålæg (max 3 pct fedt)
7 bananer
3 æbler
3 pærer
3 blandede frugt
700 gram kød kalkun/kylling
300 gram ris
500 gram pasta
400 gram kartofler

MVH
Nielsen

Fra : Tower

Dato : 27-06-01 09:58

Nielsen skrev:
> Dette er hvad jeg i gennemsnit lever af i løbet af en alm. uge.
>
> 2 dåser tomat
> 2 dåser champignon
> 3 liter yoghurt (0.1% cheesy)
> 2 liter mælk (skummet)
> 2 pakker brød (ciabatta boller fe% 2)
> 2 pakker pålæg (max 3 pct fedt)
> 7 bananer
> 3 æbler
> 3 pærer
> 3 blandede frugt
> 700 gram kød kalkun/kylling
> 300 gram ris
> 500 gram pasta
> 400 gram kartofler

Om du alt i alt får for meget eller for lidt mad skal jeg ikke kunne sige,
men bortset fra kartoflerne er der en påfaldende mangel på grøntsager, som
man med fordel kan spise mange af hvis man vil tabe sig. Og lidt mere fedt,
f.eks. fra fisk, skal du også ha'.

Når det er sagt vil mange tabe sig med en kostsammensætning som din.

-Tower

Fra : Modesty

Dato : 27-06-01 10:05

On 26 Jun 2001 06:54:31 -0700, klostertorv@hotmail.com (Nielsen)
wrote:

> [...]
>fortsætte med, eller er det helt tosset?
>Jeg forsøger desuden at gå minimum 30 minutter i rask gang hver dag.

Hej Nielsen
Mon det er hvad du har levet af hele tiden, eller den plan du har for
en slankekur?
Det ligner meget basismad og jeg har svært ved at få øje på
grøntsagerne. Kartofler regnes ikke med, når du snakker om grøntsager.
De er sunde nok, især de nye for tiden, men du har brug for rigtige
grøntsager med flere vitaminer i. De mætter ozze fint.

Du har brug for at spise mindst 600 g frugt og grønt hver dag. Det
forebygger hjerte-/karsygdomme og formentlig cancer. Det ser ud som om
du er halvvejs igennem med den frugt du spiser, men bør så have
grøntsager for resten.
Du må lige selv regne lidt på dit protein-indtag, det er svært at se
hvor meget indhold der er i alt.
Umiddelbart lyder det da ikke som særlig spændende og alsidig kost,
men det kommer an på hvor længe du har tænkt dig at leve på den.

Andetsteds i inlæggene har der været nævnt et program, der kan beregne
energiinholdet i forskellige fødevarer. Det er blevet anbefalet et par
gange.

Selv følger jeg min sunde fornuft. Jeg ved godt hvad der er usundt og
hvad jeg har godt af at spise og vigtigts af alt så skal det være
velsmagende mad og være nemt at tabe sig. Hvis dit humør går fløjten
sammen med at du fravælger den smule fedt der er i almindeligt
youghurt, hvad er det så værd? (jeg kan nemlig bedst lide den
almindelige og spiser derfor den....

Det er lidt oppe i tiden at være kolossalt fedtforskrækket, men lad
det ikke gå ud over de sunde fedtstoffer. Vi har faktisk brug for
fedtstoffer, men de rigtige. Vælg nogle af de fede fiskearter en gang
i mellem , hvis du er til fisk, og brug en smule olivenolie til din
tilberedning af mad. Der er folk, der ikke under sig avocado, fordi
den har et stort fedtindhold, men glemmer at se hvor sund den er.
Man kan iøvrigt lave en LÆKKER Guacamole med mager fromage frais i, så
alle kan være med.

Summa sumarum........ hvis du lægger grøntsager til din liste og
spiser lidt varieret og spændende, så ser det ikke så tosset ud endda.
Men chck op på dit proteinindtag. Fugl og fisk er ikke de værste
kødspiser.

Venlig hilsen
Maria
--
"There is a difference between knowing the path and walking the path."
Morpheus (Lawrence Fishburne III), The Matrix, 1999"

Fra : Peter Westh

Dato : 27-06-01 22:01

"Nielsen" <klostertorv@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det noget jeg bør
> fortsætte med, eller er det helt tosset?
> Jeg forsøger desuden at gå minimum 30 minutter i rask gang hver dag.

Som de andre også siger: Du får meget få grøntsager. Dåsetomater
og -champignons er ikke rigtig nok, og da også svært kedeligt. Brug frosne,
hvis det er besværligt for dig at have dem liggende og visne.

Derimod får du ganske mange mælkeprodukter. 1/2 liter om dagen skulle være
max, når du er på skrump. Mælk mætter ikke overhovedet.

Du spiser kun hvidt brød. Hvidt brød er ok, men varier det med noget
rugbrød, det mætter mere og er sundere.

Og så får du for lidt fedt (medmindre du ikke også bruger noget olie o lign,
men bare har glemt at skrive det). Noget fed fisk som pålæg (makrel, tun,
røget sild) og et par tsk olie/smør/margarine om dagen el. lign.

Om du vil tabe dig afhænger helt af din størrelse. Der er relativt mange
kulhydrater - ris, pasta.brød - men det er jo sundt nok i sig selv.

Og så: Skejer du aldrig ud? Ingen marsbars, ingen flødeboller? Det skal også
regnes med.

MVH

Peter