Hvordan skal typebetegnelse læses på told ~
Fra : P Kaasing

Dato : 26-11-06 13:32

Hej

I min bestræbelse på, forhåbentligt snart, at få importeret en Golf fra
tyskland til DK er jeg løbet ind i endnu et spørgsmål. Jeg har prøvet at
tjekke afgiften på www.bilpriser.dk som jo har en fiks model til det, men
for ikke at få en alt for stor overraskelse når jeg kommer hjem med bilen
vil jeg gerne lige dobbelttjekke med told og skats hjemmeside. Men der står
blot vw golf tdi, antal hk, km, og antal gear. Men ikke noget om det er en
highline med lædersæder og klima, og det er vel ret væsentligt når afgiften
skal beregnes?
Der står en typebetegnelse, men hvordan afkoder jeg lige den? Jeg aner jo
ikke hvad 1J1234 er for et udstyrsniveau.

Vh

Poul

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 26-11-06 14:09

"P Kaasing" <kaasingFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der står en typebetegnelse, men hvordan afkoder jeg lige den? Jeg aner jo
> ikke hvad 1J1234 er for et udstyrsniveau.

1-3 fabrikantkode
4-5-6-7- 9 udfyldningstegn
7-8 Type
10 modelår
11 produktionssted
12-13-14-15-16-17 unikt nummer for specifikt køretøj.

Der er ikke noget der specifikt oplyser dig ud fra stelnummer hvilket
udtyrsniveau et køretøj har, derfor opleves der også oftere og oftere at der
i WIN info om stelnummer blot står udfyldningstegn/x, hvilket jo ikke er til
megen hjælp, og når det så handler om importbiler kan man ikke per automatik
bruge typebetegnelen som udgangspunkt, da det køretøj som sælgers i Danmark
ikke altid har samme konfiguration i andre lande.

Surt men sådan er det deværre. Prøv om du kan finde en tilsvarende model til
salg her i Danmark, afgift kan du som tommelfingerregel regne ud efter
følgende princip, udsalgspris x 0.63 hvilket tilnærmet er
regitreringsafgiften du skal give. Der er dog en ting du skal tænke på,
udstyresmodeller over 8 år bliver ikke afgiftsbelagt for ekstraudstyr.

--
MVH Hans