/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ford Mondeo problem
Fra : Carsten Andersen


Dato : 25-11-06 11:13

Hej,

Jeg har købt mig en Mondeo 2.0 st.car fra 2000, den har fået udført 180.000
km eftersyn + lidt andet inden jeg fik bilen "I hånden".
Den hugger i acceleration når motoren er kold, og det kan også mærkes lidt
ved jævn kørsel. Ved varm motor er problemet der stadig, men slet ikke i
samme grad - Jeg har kørt diesel i 2 år, er det mig der skal vænne mig til
at køre en benzinbil, eller er denne "Huggen" et symptom på noget galt?
Skal den bare have nogle omdrejninger?
Jeg synes iøvrigt de 130 hk virker sløve ift. de 90 som min octavia tdi
havde.


mvh

Carsten Andersen




 
 
Mogens... (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 25-11-06 11:37

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:12mg5ptef5gn202@corp.supernews.com...

> Jeg har købt mig en Mondeo 2.0 st.car fra 2000, den har fået udført
> 180.000 km eftersyn + lidt andet inden jeg fik bilen "I hånden".
> Den hugger i acceleration når motoren er kold, og det kan også mærkes lidt
> ved jævn kørsel. Ved varm motor er problemet der stadig, men slet ikke i
> samme grad - Jeg har kørt diesel i 2 år, er det mig der skal vænne mig til
> at køre en benzinbil, eller er denne "Huggen" et symptom på noget galt?
> Skal den bare have nogle omdrejninger?
> Jeg synes iøvrigt de 130 hk virker sløve ift. de 90 som min octavia tdi
> havde.

Mondeo 2,0 - 130 hk/5.700 omdr samt 176 Nm/3.700 omdr
Skode TDi - 90 hk/4.000 omdr samt 210 Nm/1.900 omdr
Hvor du i TDi kørte "fint" mellem 2 og 3.000 omdr, skal du
altså op over 3.700 omdr for at gøre det samme i en Ford.
Dét er dit "problem..."



Carsten Andersen (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Andersen


Dato : 25-11-06 12:06



> Mondeo 2,0 - 130 hk/5.700 omdr samt 176 Nm/3.700 omdr
> Skode TDi - 90 hk/4.000 omdr samt 210 Nm/1.900 omdr
> Hvor du i TDi kørte "fint" mellem 2 og 3.000 omdr, skal du
> altså op over 3.700 omdr for at gøre det samme i en Ford.
> Dét er dit "problem..."
>
Er det så også grunden til at den hugger?

mvh

Carsten Andersen




Bo Velschow (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 25-11-06 12:30


"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:12mg8st92cb4r71@corp.supernews.com...
>
>
>> Mondeo 2,0 - 130 hk/5.700 omdr samt 176 Nm/3.700 omdr
>> Skode TDi - 90 hk/4.000 omdr samt 210 Nm/1.900 omdr
>> Hvor du i TDi kørte "fint" mellem 2 og 3.000 omdr, skal du
>> altså op over 3.700 omdr for at gøre det samme i en Ford.
>> Dét er dit "problem..."
>>
> Er det så også grunden til at den hugger?
>

Nej, efter min bedste overbevisning er der noget andet galt - og jeg mener
heller ikke, forskellen mellem benzin og diesel kan forklare dit problem!

Du skriver ikke, om det er en Mondeo Mk II (den "gamle" model) eller III
(den "nye" model), du har købt - men jeg kan ihvertfald fortælle dig, at med
den "gamle" (Mk II - Zetec-E) var listen over motorproblemer alenlang - og
desværre er listen over mulige årsager lige så lang

Dette link http://www.btinternet.com/~madmole/ beskriver godt nok forholdene
for en Zetec (dvs. ikke Zetec-E) - men en masse af problemerne går igen for
Zetec-E! Vær i øvrigt opmærksom på, at der ikke nødvendigvis gemmes
fejlkoder i ECU'en - så du kan godt risikere at et værksted sætter deres
"tester" på og intet finder...

Jeg var med min tidligere Mondeo 1.8 i den situation, at motoren gik fint i
iskold og gennemvarm stand - men den gik i stå (kunne ikke holde tomgangen)
når den var "lunken" (dvs. fra ca. 1 km til ca. 15 km efter start).
Værkstedet forsøgte alverdens ting (skift af tomgangsregulator, MAF mv.),
uden at det løste problemet. Til sidst var der heldigvis en af mekanikerne,
der fik den ide at måle forsyningen til ECU'en - og minsandten om ikke den
var pænt under 12V pga. for høj (kontakt)modstand i forsyningsledningen. Ny
ledning blev trukket, og problemet forsvandt.

Umiddelbart er der nok følgende at kigge efter:
Tændkabler/tændrør/tændspole: Mondeo'en er vist ret følsom omkring
tændkabler og -rør - og mht. defekt tændspole véd jeg, at dette også kan
give en ret huggende kørsel (been there, done that - got the T-shirt!).
Lambdasonde, katalysator.
MAF, tomgangsregulator, gasspjældspotentiometer.

Held og lykke!


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark




Morten Rygaard (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Morten Rygaard


Dato : 25-11-06 16:50


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:4568294d$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> news:12mg8st92cb4r71@corp.supernews.com...
>>
>>
>>> Mondeo 2,0 - 130 hk/5.700 omdr samt 176 Nm/3.700 omdr
>>> Skode TDi - 90 hk/4.000 omdr samt 210 Nm/1.900 omdr
>>> Hvor du i TDi kørte "fint" mellem 2 og 3.000 omdr, skal du
>>> altså op over 3.700 omdr for at gøre det samme i en Ford.
>>> Dét er dit "problem..."
>>>
>> Er det så også grunden til at den hugger?
>>
>
> Nej, efter min bedste overbevisning er der noget andet galt - og jeg mener
> heller ikke, forskellen mellem benzin og diesel kan forklare dit problem!
>
> Du skriver ikke, om det er en Mondeo Mk II (den "gamle" model) eller III
> (den "nye" model), du har købt - men jeg kan ihvertfald fortælle dig, at
> med den "gamle" (Mk II - Zetec-E) var listen over motorproblemer
> alenlang - og desværre er listen over mulige årsager lige så lang
>
> Dette link http://www.btinternet.com/~madmole/ beskriver godt nok
> forholdene for en Zetec (dvs. ikke Zetec-E) - men en masse af problemerne
> går igen for Zetec-E! Vær i øvrigt opmærksom på, at der ikke nødvendigvis
> gemmes fejlkoder i ECU'en - så du kan godt risikere at et værksted sætter
> deres "tester" på og intet finder...
>
> Jeg var med min tidligere Mondeo 1.8 i den situation, at motoren gik fint
> i iskold og gennemvarm stand - men den gik i stå (kunne ikke holde
> tomgangen) når den var "lunken" (dvs. fra ca. 1 km til ca. 15 km efter
> start). Værkstedet forsøgte alverdens ting (skift af tomgangsregulator,
> MAF mv.), uden at det løste problemet. Til sidst var der heldigvis en af
> mekanikerne, der fik den ide at måle forsyningen til ECU'en - og
> minsandten om ikke den var pænt under 12V pga. for høj (kontakt)modstand i
> forsyningsledningen. Ny ledning blev trukket, og problemet forsvandt.
>
> Umiddelbart er der nok følgende at kigge efter:
> Tændkabler/tændrør/tændspole: Mondeo'en er vist ret følsom omkring
> tændkabler og -rør - og mht. defekt tændspole véd jeg, at dette også kan
> give en ret huggende kørsel (been there, done that - got the T-shirt!).
> Lambdasonde, katalysator.
> MAF, tomgangsregulator, gasspjældspotentiometer.
>
> Held og lykke!
>
>
Vores ny indkøbte Mondeo 1.8 CLX 98 hakker også ved acceleration, jeg kan
ligesom se på din liste over mulige problemer at der er nok at skifte for at
komme problemet til livs....

Hvad er en ECU? - Er det motorstyringen?



Bo Velschow (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 25-11-06 17:01


"Morten Rygaard" <rys@SLETit.dk> skrev i en meddelelse
news:45686633$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4568294d$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>> news:12mg8st92cb4r71@corp.supernews.com...
>>>
>>>
>>>> Mondeo 2,0 - 130 hk/5.700 omdr samt 176 Nm/3.700 omdr
>>>> Skode TDi - 90 hk/4.000 omdr samt 210 Nm/1.900 omdr
>>>> Hvor du i TDi kørte "fint" mellem 2 og 3.000 omdr, skal du
>>>> altså op over 3.700 omdr for at gøre det samme i en Ford.
>>>> Dét er dit "problem..."
>>>>
>>> Er det så også grunden til at den hugger?
>>>
>>
>> Nej, efter min bedste overbevisning er der noget andet galt - og jeg
>> mener heller ikke, forskellen mellem benzin og diesel kan forklare dit
>> problem!
>>
>> Du skriver ikke, om det er en Mondeo Mk II (den "gamle" model) eller III
>> (den "nye" model), du har købt - men jeg kan ihvertfald fortælle dig, at
>> med den "gamle" (Mk II - Zetec-E) var listen over motorproblemer
>> alenlang - og desværre er listen over mulige årsager lige så lang
>>
>> Dette link http://www.btinternet.com/~madmole/ beskriver godt nok
>> forholdene for en Zetec (dvs. ikke Zetec-E) - men en masse af problemerne
>> går igen for Zetec-E! Vær i øvrigt opmærksom på, at der ikke nødvendigvis
>> gemmes fejlkoder i ECU'en - så du kan godt risikere at et værksted sætter
>> deres "tester" på og intet finder...
>>
>> Jeg var med min tidligere Mondeo 1.8 i den situation, at motoren gik fint
>> i iskold og gennemvarm stand - men den gik i stå (kunne ikke holde
>> tomgangen) når den var "lunken" (dvs. fra ca. 1 km til ca. 15 km efter
>> start). Værkstedet forsøgte alverdens ting (skift af tomgangsregulator,
>> MAF mv.), uden at det løste problemet. Til sidst var der heldigvis en af
>> mekanikerne, der fik den ide at måle forsyningen til ECU'en - og
>> minsandten om ikke den var pænt under 12V pga. for høj (kontakt)modstand
>> i forsyningsledningen. Ny ledning blev trukket, og problemet forsvandt.
>>
>> Umiddelbart er der nok følgende at kigge efter:
>> Tændkabler/tændrør/tændspole: Mondeo'en er vist ret følsom omkring
>> tændkabler og -rør - og mht. defekt tændspole véd jeg, at dette også kan
>> give en ret huggende kørsel (been there, done that - got the T-shirt!).
>> Lambdasonde, katalysator.
>> MAF, tomgangsregulator, gasspjældspotentiometer.
>>
>> Held og lykke!
>>
>>
> Vores ny indkøbte Mondeo 1.8 CLX 98 hakker også ved acceleration, jeg kan
> ligesom se på din liste over mulige problemer at der er nok at skifte for
> at komme problemet til livs....
>

Ja, desværre....

- men ellers er det nu en dejlig bil (HUSK dog at få den rustbeskyttet -
ellers holder den ikke mange år...!)

> Hvad er en ECU? - Er det motorstyringen?
>
Jep, Engine Control Unit. _Ret_ central for korrekt funktion af motoren!


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Ole (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Ole


Dato : 25-11-06 18:11

Jeg havde samme problem på min 2,0 TDCI.
Ford har netop opdateret softwaren, og det har hjulpet en hel del men der er
stadig lidt tilbage).
Der var ingen fejl registreret i den gamle software.

Sidegevinst: fartpiloten er tilsyneladende bedre til at fastholde farten
(=med mindre udsving).

mvh Ole


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:456868c7$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Morten Rygaard" <rys@SLETit.dk> skrev i en meddelelse
> news:45686633$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>
>> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
>> news:4568294d$0$49205$14726298@news.sunsite.dk...
>>>
>>> "Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:12mg8st92cb4r71@corp.supernews.com...
>>>>
>>>>
>>>>> Mondeo 2,0 - 130 hk/5.700 omdr samt 176 Nm/3.700 omdr
>>>>> Skode TDi - 90 hk/4.000 omdr samt 210 Nm/1.900 omdr
>>>>> Hvor du i TDi kørte "fint" mellem 2 og 3.000 omdr, skal du
>>>>> altså op over 3.700 omdr for at gøre det samme i en Ford.
>>>>> Dét er dit "problem..."
>>>>>
>>>> Er det så også grunden til at den hugger?
>>>>
>>>
>>> Nej, efter min bedste overbevisning er der noget andet galt - og jeg
>>> mener heller ikke, forskellen mellem benzin og diesel kan forklare dit
>>> problem!
>>>
>>> Du skriver ikke, om det er en Mondeo Mk II (den "gamle" model) eller III
>>> (den "nye" model), du har købt - men jeg kan ihvertfald fortælle dig, at
>>> med den "gamle" (Mk II - Zetec-E) var listen over motorproblemer
>>> alenlang - og desværre er listen over mulige årsager lige så lang
>>>
>>> Dette link http://www.btinternet.com/~madmole/ beskriver godt nok
>>> forholdene for en Zetec (dvs. ikke Zetec-E) - men en masse af
>>> problemerne går igen for Zetec-E! Vær i øvrigt opmærksom på, at der ikke
>>> nødvendigvis gemmes fejlkoder i ECU'en - så du kan godt risikere at et
>>> værksted sætter deres "tester" på og intet finder...
>>>
>>> Jeg var med min tidligere Mondeo 1.8 i den situation, at motoren gik
>>> fint i iskold og gennemvarm stand - men den gik i stå (kunne ikke holde
>>> tomgangen) når den var "lunken" (dvs. fra ca. 1 km til ca. 15 km efter
>>> start). Værkstedet forsøgte alverdens ting (skift af tomgangsregulator,
>>> MAF mv.), uden at det løste problemet. Til sidst var der heldigvis en af
>>> mekanikerne, der fik den ide at måle forsyningen til ECU'en - og
>>> minsandten om ikke den var pænt under 12V pga. for høj (kontakt)modstand
>>> i forsyningsledningen. Ny ledning blev trukket, og problemet forsvandt.
>>>
>>> Umiddelbart er der nok følgende at kigge efter:
>>> Tændkabler/tændrør/tændspole: Mondeo'en er vist ret følsom omkring
>>> tændkabler og -rør - og mht. defekt tændspole véd jeg, at dette også kan
>>> give en ret huggende kørsel (been there, done that - got the T-shirt!).
>>> Lambdasonde, katalysator.
>>> MAF, tomgangsregulator, gasspjældspotentiometer.
>>>
>>> Held og lykke!
>>>
>>>
>> Vores ny indkøbte Mondeo 1.8 CLX 98 hakker også ved acceleration, jeg kan
>> ligesom se på din liste over mulige problemer at der er nok at skifte for
>> at komme problemet til livs....
>>
>
> Ja, desværre....
>
> - men ellers er det nu en dejlig bil (HUSK dog at få den rustbeskyttet -
> ellers holder den ikke mange år...!)
>
>> Hvad er en ECU? - Er det motorstyringen?
>>
> Jep, Engine Control Unit. _Ret_ central for korrekt funktion af motoren!
>
>
>
> --
> Venlig hilsen
>
> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
> Danmark
>



Bo Velschow (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 25-11-06 19:06


"Ole" <ole_k@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
news:HO_9h.546$Lr5.530@news.get2net.dk...
> Jeg havde samme problem på min 2,0 TDCI.
> Ford har netop opdateret softwaren, og det har hjulpet en hel del men der
> er stadig lidt tilbage).
> Der var ingen fejl registreret i den gamle software.
>

Ja, jeg fik også min software opdateret (= genindlæst?!) utallige gange.
Resultat: Problemet blev mindre i en periode, men kom så igen med fuld
styrke (efter nogle uger). Årsagen var nok, at ECUen havde rodet sig ud i
noget "safe-mode" (eller hvad ved jeg), og derfor fungerede tilsvarende
dårligt - og når så det hele blev nulstillet, tog det noget tid, før den var
kommet på afveje igen..


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Ukendt (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-11-06 19:02


"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:12mg5ptef5gn202@corp.supernews.com...
> Hej,
>
> Jeg har købt mig en Mondeo 2.0 st.car fra 2000, den har fået udført
> 180.000 km eftersyn + lidt andet inden jeg fik bilen "I hånden".
> Den hugger i acceleration når motoren er kold, og det kan også mærkes lidt
> ved jævn kørsel. Ved varm motor er problemet der stadig, men slet ikke i
> samme grad - Jeg har kørt diesel i 2 år, er det mig der skal vænne mig til
> at køre en benzinbil, eller er denne "Huggen" et symptom på noget galt?

Ja, det er sikkert noget med tændkabler eller tændrør. Mondeo er MEGET
følsom på det område

> Skal den bare have nogle omdrejninger?

Ja det skal sådan en sløv mondeo før der sker noget

> Jeg synes iøvrigt de 130 hk virker sløve ift. de 90 som min octavia tdi
> havde.

Mondeo med Zetec har altid været lam

--
Tom



Lars Hansen (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 25-11-06 22:21


"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:12mg5ptef5gn202@corp.supernews.com...
> Hej,
>
> Jeg har købt mig en Mondeo 2.0 st.car fra 2000, den har fået udført
> 180.000 km eftersyn + lidt andet inden jeg fik bilen "I hånden".
> Den hugger i acceleration når motoren er kold, og det kan også mærkes lidt
> ved jævn kørsel. Ved varm motor er problemet der stadig, men slet ikke i
> samme grad - Jeg har kørt diesel i 2 år, er det mig der skal vænne mig til
> at køre en benzinbil, eller er denne "Huggen" et symptom på noget galt?
> Skal den bare have nogle omdrejninger?
> Jeg synes iøvrigt de 130 hk virker sløve ift. de 90 som min octavia tdi
> havde.
>
>
> mvh
>
> Carsten Andersen
>
>
>
Hej Carsten

Inden du (eller andre for den sags skyld) begiver jer ud i det helt store
banklån for at finde fejlen, så læs lige mit citat som jeg skrev det i en
tråd for et stykke tid siden....

"Jeg havde nøjagtigt samme problem med min Mondeo, mine forældre havde
problemet med deres, men min onkel fandt ud af fejlen på hans Mondeo med
samme fejl.....
Af med luftfiltret. Derunder finder du to meget små metaltråde, som skal
renses med en pincet og lidt sprit på en lille klud.
Jeg har anbefalet mange Mondeo-ejere at gøre dette og alle har oplevet at
fejlen forsvandt med det samme......

Ifølge flere Ford-mekanikere vil det intet hjælpe da det, ifølge dem, er en
software-fejl, men ikke desto mindre kan det afhælpe fejlen.
Prøv det, det skader i hvert tilfælde ikke."

og

"Ifølge mange Ford-værksteder er det også "Sådan gør den bare, og det kan vi
ikke lave om på".
Min mondeo holdt sammenlagt ca. 1½-2 måneder på forskellige værksteder og
det endte med at jeg ifølge værkførerne på to anerkendte ford-værksteder var
en hysterisk person der ikke burde køre bil.
Den ene værkfører tog dog sine ord i sig igen da jeg inviterede ham på en
prøvetur med min campingvogn efter bilen. Det er ikke sjovt med en bil der
"hopper" når der er ca. 1 tons efter den.......... hørte jeg nogen sige
søsyge???????


Prøv det, det er MEGET nemt."




Mvh

Lars Hansen



lindenskov (26-11-2006)
Kommentar
Fra : lindenskov


Dato : 26-11-06 16:51


> Hej Carsten
>
> Inden du (eller andre for den sags skyld) begiver jer ud i det helt store
> banklån for at finde fejlen, så læs lige mit citat som jeg skrev det i en
> tråd for et stykke tid siden....
>
> "Jeg havde nøjagtigt samme problem med min Mondeo, mine forældre havde
> problemet med deres, men min onkel fandt ud af fejlen på hans Mondeo med
> samme fejl.....
> Af med luftfiltret. Derunder finder du to meget små metaltråde, som skal
> renses med en pincet og lidt sprit på en lille klud.
> Jeg har anbefalet mange Mondeo-ejere at gøre dette og alle har oplevet at
> fejlen forsvandt med det samme......
>
> Ifølge flere Ford-mekanikere vil det intet hjælpe da det, ifølge dem, er
> en
> software-fejl, men ikke desto mindre kan det afhælpe fejlen.
> Prøv det, det skader i hvert tilfælde ikke."
>
> og
>
> "Ifølge mange Ford-værksteder er det også "Sådan gør den bare, og det kan
> vi
> ikke lave om på".
> Min mondeo holdt sammenlagt ca. 1½-2 måneder på forskellige værksteder og
> det endte med at jeg ifølge værkførerne på to anerkendte ford-værksteder
> var
> en hysterisk person der ikke burde køre bil.
> Den ene værkfører tog dog sine ord i sig igen da jeg inviterede ham på en
> prøvetur med min campingvogn efter bilen. Det er ikke sjovt med en bil der
> "hopper" når der er ca. 1 tons efter den.......... hørte jeg nogen sige
> søsyge???????
> Prøv det, det er MEGET nemt."

> Mvh
>
> Lars Hansen
>

Hej Lars og i andre.

Det står faktisk det samme som det Lars lige har beskrevet på denne side.
http://home20.inet.tele.dk/mondeo/

Jeg ved ikke om det er din side Lars.

Tryk på "problemer og fejl" og scroll ned til næsten bunden.

Min 1,8 fra 1995 gør præcis det siden og nogen af jer andre beskriver, men
jeg har simpelthen så lidt forstand på biler at jeg tør ikke rode mig ud i
det med at fjerne luftfilteret osv.


Til dem der ikke gidder ind på siden kan jeg lige citere:

Mondeo´en "hakker":
Hvis mondeo´en hakker så kan dette skyldes at man har defekte tændrør
og/eller tændkabler. Eventuelle
overslag kan ses på tændrørene (brune aftegninger på keramikken)
Tændrør og/eller tændkabler kan også være skyld i andre generelle
driftsproblemer.
En anden ting der kan skyldes at en Mondeo "hakker", er MAF´en. En MAF
"måler" luftstrømmen
igennem den og giver et signal til ECU´en som så beregner mængden af
brændstof m.v.
I MAF´en er en lille tråd som kan blive snavset/sodet o. lign. og dette gør
at MAF´en giver nogle
ukorrekte signaler til ECU´en og disse signaler gør at mondeo´en kan
hakke/hoppe en smule.
Ford vil sikkert få en kunde til at investere i en ny MAF, men det kan rent
faktisk lade sig gøre at rense
en MAF og dermed spare en del penge. MAF´en sidder efter luftfilteret og kan
kendes ved at der sidder
et multistik på den og der står også "MAF".
Når man skiller en MAF ad, er det vigtigt at man ikke kommer til at knække
den skrøbelige tråd. Man
skal også sørge for at det rensevæske man bruger til at rense tråden med,
fordamper og ikke efterlader
nogen hinde o. lign, her kan isopropylalkohol, sprit og kontaktrens f.eks.
bruges.



Ukendt (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-11-06 21:23

> Hej Lars og i andre.
>
> Det står faktisk det samme som det Lars lige har beskrevet på denne side.
> http://home20.inet.tele.dk/mondeo/
>
> Jeg ved ikke om det er din side Lars.
>
> Tryk på "problemer og fejl" og scroll ned til næsten bunden.
>
> Min 1,8 fra 1995 gør præcis det siden og nogen af jer andre beskriver, men
> jeg har simpelthen så lidt forstand på biler at jeg tør ikke rode mig ud i
> det med at fjerne luftfilteret osv.
>
>
> Til dem der ikke gidder ind på siden kan jeg lige citere:
>
> Mondeo´en "hakker":

Kan i uddybe det lidt med den hakken eller

Er det når man køre i en fast hastighed f.eks 80 km at man kan mærke at
motoren ligesom gasser lidt op og lidt ned, ikke meget men man kan mærke det
lidt.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.



Ukendt (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-11-06 21:33


"kimila" <kimila snabel a mail dot dk> skrev i en meddelelse
news:4569f7aa$0$14022$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hej Lars og i andre.
>>
>> Det står faktisk det samme som det Lars lige har beskrevet på denne side.
>> http://home20.inet.tele.dk/mondeo/
>>
>> Jeg ved ikke om det er din side Lars.
>>
>> Tryk på "problemer og fejl" og scroll ned til næsten bunden.
>>
>> Min 1,8 fra 1995 gør præcis det siden og nogen af jer andre beskriver,
>> men jeg har simpelthen så lidt forstand på biler at jeg tør ikke rode mig
>> ud i det med at fjerne luftfilteret osv.
>>
>>
>> Til dem der ikke gidder ind på siden kan jeg lige citere:
>>
>> Mondeo´en "hakker":
>
> Kan i uddybe det lidt med den hakken eller
>
> Er det når man køre i en fast hastighed f.eks 80 km at man kan mærke at
> motoren ligesom gasser lidt op og lidt ned, ikke meget men man kan mærke
> det lidt.

Det KAN også bare være AC som kobler til og fra, det kan man også mærke en
anelse ved ligeudkørsel

--
Tom



Ukendt (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-11-06 21:47

> Det KAN også bare være AC som kobler til og fra, det kan man også mærke en
> anelse ved ligeudkørsel

Er det Air Condition du taler om, undskyld min uvidenhed men hvordan kan det
have noget at gøre med motoren.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.



Henrik Stidsen (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 26-11-06 21:59

kimila used his keyboard to write :
>> Det KAN også bare være AC som kobler til og fra, det kan man også mærke en
>> anelse ved ligeudkørsel

> Er det Air Condition du taler om, undskyld min uvidenhed men hvordan kan det
> have noget at gøre med motoren.

Air Condition anlægget er drevet af motoren, de nærmere detaljer om
hvad det er der trækkes må andre komme med. I tomgang kan påvirker det
motoren i min dyt med ca. 200 rpm når den starter og lidt mindre når
den slutter. Simpelthen fordi der kobles en ekstra modstand til/fra
motoren.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Ukendt (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-11-06 22:19

> Air Condition anlægget er drevet af motoren, de nærmere detaljer om hvad
> det er der trækkes må andre komme med. I tomgang kan påvirker det motoren
> i min dyt med ca. 200 rpm når den starter og lidt mindre når den slutter.
> Simpelthen fordi der kobles en ekstra modstand til/fra motoren.

Ok Tak, så blev man da lidt klogerer.

--

Med Venlig Hilsen

Kimila.



Bo Velschow (28-11-2006)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 28-11-06 19:50


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.d5277d6b43cd06f2.34878@news.hs235.dk...
> kimila used his keyboard to write :
>>> Det KAN også bare være AC som kobler til og fra, det kan man også mærke
>>> en anelse ved ligeudkørsel
>
>> Er det Air Condition du taler om, undskyld min uvidenhed men hvordan kan
>> det have noget at gøre med motoren.
>
> Air Condition anlægget er drevet af motoren, de nærmere detaljer om hvad
> det er der trækkes må andre komme med. I tomgang kan påvirker det motoren
> i min dyt med ca. 200 rpm når den starter og lidt mindre når den slutter.
> Simpelthen fordi der kobles en ekstra modstand til/fra motoren.
>

- men Mondeo'en (og sikkert også andre biler) er begunstiget med en Air
Conditioning Pressure Control Switch, som skal sørge for, at bilen ikke
"dør", når A/C kobles ind. Desværre kan også denne drille Mondeo'en:

http://www.btinternet.com/~madmole/Reference/Idle.html#Air Conditioning
Pressure Control Switch


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Carsten Andersen (27-11-2006)
Kommentar
Fra : Carsten Andersen


Dato : 27-11-06 11:30


>
> Hej Lars og i andre.
>
> Det står faktisk det samme som det Lars lige har beskrevet på denne side.
> http://home20.inet.tele.dk/mondeo/
>
> Jeg ved ikke om det er din side Lars.
>
> Tryk på "problemer og fejl" og scroll ned til næsten bunden.
>

God side. Jeg har haft fat i værkstedet, som kan kigge på den 12 dec. så må
tiden vise om de finder fejlen. Jeg har stadig 5½ md. garanti, så de kunne
godt risikere at se bilen mere end én gang. Det er min oplevelse at
mærkeværkstedet sætter bilen til en computer, og hvis denne ikke finder fejl
ved de ikke hvad de skal gøre. Flere af de små frie værksteder ved hvad man
snakker om før man er færdig med at forklare fejlen.

mvh

Carsten Andersen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste