min første bil
Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 24-11-06 22:44

Hej NG

Jeg har fundet mig selv i den positon at jeg nu skal køre 50 km hver vej til
arbejde, (Korsør-Kalundborg) og kan ikke tage bus eller tog.

Indtil nu har jeg lånt mine forældres Getz, men nu er det på tide at tage
springet.

Jeg er ikke meget for at bruge meget mere end en 50.000 - 60.000, gerne
mindre. Har set på en Atos, Suzuki Waggon R, overvejer måske en kia picanto,
og naturligvis en Getz.

Hvad siger i? den skal helst ikke være så stor (en meget lille p-plads)
økonomisk, ikke alt for meget vedligeholdelse og start sikker om vinteren.

Som altid, en masse for næsten ingen ting.

Mange hilsner

Charlotte

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 24-11-06 23:18

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:45676700$0$13959$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> økonomisk, ikke alt for meget vedligeholdelse og start sikker om vinteren.
>
> Som altid, en masse for næsten ingen ting.

Årlige miljø afgifter og brænstof forbrug:
http://www.hvorlangtpaaliteren.dk

Her var lige en liste med økonomiske biler:
http://www.falckmagasinet.dk/billigste_bil

Sikkerhed:
http://www.euroncap.com/index.php

Atos ***, Wagon R ej bedømt, Picanto ***, Getz ****
Getz er mest sikker med 4 stjerner.

mvh Bjarne

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 24-11-06 23:42

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> writes:

> [...]
> økonomisk, ikke alt for meget vedligeholdelse og start sikker om vinteren.
>
> Som altid, en masse for næsten ingen ting.

Har du kikket på bilbasen.dk?

Fx.
Max pris 75000
Max km 100000
1998-2006

og sorter efter afstand. Skulle give et nogenlunde overblik over
markedet. Polo, Punto, Corsa, Clio, Ka.... springer i øjnene for mig.

Der er sikkert nogen her i gruppen der har styr på hvilke biler i
prislejet der er problemer med.

Med de afstande skal du også skele til køreegenskaber. Jeg tror godt
jeg kan leve uden at køre 100 km i sidevind i en Wagon R.

Fra : Morgan Jones

Dato : 25-11-06 07:38

Hey!

Hvad er det vigtigste? Total økonomi over 2-3 år eller den månedlige ydelse?

Hvis det er totaløkonomi er der Toyota Aygo. Den koster lidt mere at købe,
men kan financieres ved Toyota finans for en sang (!!) hvis man har bare
rimelig økonomi. Under 400 kr om året i ejerafgift. Næsten ingenting i
kasko. 3 års garanti..... 22km /l. (dvs 5 liter bensin om dagen v. 100km-
find en bil med 14-15km/l bruger du 300/md mere på på benz)

Morgan

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 10:08

> [...]
> kasko. 3 års garanti..... 22km /l. (dvs 5 liter bensin om dagen v. 100km-
> find en bil med 14-15km/l bruger du 300/md mere på på benz)

Aygo er dyrere end Citroen C1 og Peogeut 107 i indkøb.
Til gengæld er den lidt bedre udstyret. Hvis man kigger på de 3 biler skal
man være MEGET obs. på hvad de bliver leveret med af udstyr i de forskellige
versioner. Det er her prisforskellene ligger.

F.eks. er gardinairbags med i prisen i Aygo, det koster 2500 ekstra i de 2
andre.
107 har ikke CD radio men omdrejningstæller. Omvendt for C1.
Aygo har ekstra højtalere bag osv.

Jeg har for nyligt indhentet priser på C1 og 107 hvor jeg lavede tilvalg af
udstyr så de blev præcist ens.
Prisforskellen var 271 kroner når bilerne var ens (og der var givet rabat
fra forhandleren, C1 havde højere pris, men de gav mere rabat!). Hvis man så
kan undvære CD radio er 107 billigst (koster ekstra i 107), mens hvis man
kan undvære omdrejningstæller så er C1 billigst (Koster ekstra i C1)

Nå, men det bliver jo en Getz for mit vedkommende.

Allan

Fra : TDN

Dato : 25-11-06 10:40

> [...]
> økonomisk, ikke alt for meget vedligeholdelse og start sikker om vinteren.
>
> Som altid, en masse for næsten ingen ting.

Her er en test af nogle af de små:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/CD7BFEE0-BF8A-4F16-B7F0-A123D861FEAE/0/1419.pdf

Her kan du se hvad det koster at køre i de små:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/EB61E813-4A7F-4E43-B770-56397A71CAED/0/3647.pdf

Min favorit er Getz'en, der er mere en rigtig bil end de andre som efter min
mening er bybiler og for trættende at bruge til pendler bil:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/815BC15C-C962-4EEE-B7BC-4F9249C1C7D7/0/44.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 25-11-06 12:07

Charlotte P. Korsør wrote:

> Som altid, en masse for næsten ingen ting.

Hvis det er din første bil må en Skoda være sagen.
Man kan få en Skoda forsikret billigt ved en Skodaforhandler.

mvh
Henning

Fra : Leo Jensen

Dato : 25-11-06 13:00

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

> Hvis det er din første bil må en Skoda være sagen.
> Man kan få en Skoda forsikret billigt ved en Skodaforhandler.

Ikke noget dårligt argument, forsikring er for nye bilister en stor post.

Leo

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-11-06 19:57

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> wrote in message

> Ikke noget dårligt argument, forsikring er for nye bilister en stor post.

Kan være man kan snakke lidt forsikring.. hvis man er fyldt 25år og "ny" i
trafikken hvad er så en billig forsikring på en std. bil under 1000kg og med
fx. 60HK

Jeg har fx fået tilbud på 5700 årligt med en selvrisiko på 6700 (ca priser)
Lyder det rimeligt?

Fra : Kasper Christensen

Dato : 26-11-06 10:13

Bjarke Hansen skrev:

> Jeg har fx fået tilbud på 5700 årligt med en selvrisiko på 6700 (ca priser)
> Lyder det rimeligt?

Hvilket selskab er det?

Fra : Hr. Jensen

Dato : 25-11-06 13:59

Den Sat, 25 Nov 2006 12:06:47 +0100 sendte "Henning Præstegaard"
<onkelhenning@not.valid> følgende røgsignaler:

>Hvis det er din første bil må en Skoda være sagen.
>Man kan få en Skoda forsikret billigt ved en Skodaforhandler.

Det kan man også med en Getz hos Hyundai-forhandleren...

--
- "Muslimerne synes at svin er urene dyr, hvorfor det?"
- "Jah, det er vel fordi at de ruller sig i deres egen afføring."

Fra : Morgan Jones

Dato : 25-11-06 16:53

> Det kan man også med en Getz hos Hyundai-forhandleren...

Og Toyota ved toyota forhandleren....

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 25-11-06 18:08

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> writes:

> Og Toyota ved toyota forhandleren....

Hvis du har råd...

Fra : Morgan Jones

Dato : 25-11-06 18:49

> Hvis du har råd...

De er faktisk lidt dyre for os elitebilister. ca. 800 kr mere om året end
LB.

Morgan

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 25-11-06 19:18

> De er faktisk lidt dyre for os elitebilister. ca. 800 kr mere om året end
> LB.

Tja. For os nybegyndere var det stort set "prøv et andet selskab".

Fra : Morgan Jones

Dato : 25-11-06 21:28

> Tja. For os nybegyndere var det stort set "prøv et andet selskab".

Fedt. Er nok en kombination af alder, hjemstavn, etc. Men det undrer mig
ikke. Fiat forsikring gav os en god deal (ca. 8000/år) på en Punto som
førstegangs banditter. Men Fiat ejerskab... Ugh....

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 25-11-06 19:21

Hej igen

Ja som i selv er inde på er der mange faktorer, ville ønske at der var en
facit liste.

Forsikring: jeg har allerede en MC, og har kørt skadefrit i 14 år, det
tæller vel med?

Dielsel, vil forhandlerne meget gerne "prakke" mig på, det er der vil ingen
pointe i lige nu, hvor afgifterne på dette brændstof ser ud til at stige?

Jeg gider dårligt en Getz, idet jeg allerede kender den, men det ser ud til
at der er flest der mener at det formentelig er bilen for mig. Sikkerheden
på Kiaén er jeg blevet advaret imod fra en bilforhandler, nu kan jeg se via
jeres udemærkede links at det er sandt. Og Suzukien syntes ingen vist om,
der er noget om det med sidevinden der kan være problematisk.

Har ellers også set på en Alto idag, den er godt nok bette, men økonomisk.

Vil stadig gerne have indput, er stadig i vildrede, hvergang jeg udelukker
én model, finder jeg andre mulige emner.

Mange hilsner
Charlotte

Fra : Morgan Jones

Dato : 25-11-06 21:29

> Vil stadig gerne have indput, er stadig i vildrede, hvergang jeg udelukker
> én model, finder jeg andre mulige emner.

Prøv en Aygo. Prøv den nu. Jeg var positivt overrasket, og som BJ kan
attestere er jeg "bedre vant" med langt større vildere biler, men til prisen
(i dk) er det en fed lille bil.

Morgan

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 26-11-06 09:10

> [...]
> attestere er jeg "bedre vant" med langt større vildere biler, men til prisen

Ikke (særlig) uenig, men der stod vist 50-60.000, og så er det jo
snarere brugte biler fra omkring årtusindskiftet vi snakker om.

Fra : Morgan Jones

Dato : 26-11-06 09:12

> Ikke (særlig) uenig, men der stod vist 50-60.000, og så er det jo
> snarere brugte biler fra omkring årtusindskiftet vi snakker om.

Åh ja, men derfor tror jeg atdig der vil være bedre totaløkonomi over en 3
års periode i f.eks. en Aygo fra 2006 med måske lidt demo kilometer på, end
en 5 år gammel større bil (som igen er dyrere at vedligeholde, at fylde
bensin på, at forikre, og som sandsynligvis har færre euro ncap stjerner)

;)

Fra : Mogens...

Dato : 26-11-06 09:50

"Morgan Jones" <morgan@jones.dk> skrev i en meddelelse

> Åh ja, men derfor tror jeg atdig der vil være bedre totaløkonomi over en 3
> års periode

My point - jeg ville undersøge, hvad en splinterny bil skulle koste
inkl. servicekontrakt, forsikringsordning samt betaling hos forhand-
ler. Skoda har vis nok en rimelig god ordning.

Resultatet ville jeg sammenligne med en leasingordning, ligesom jeg
ville tage tilbud hjem fra bank og forsikringsselskab.

Fra : Morgan Jones

Dato : 26-11-06 10:19

> Resultatet ville jeg sammenligne med en leasingordning, ligesom jeg
> ville tage tilbud hjem fra bank og forsikringsselskab.

jep.

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 26-11-06 23:38

> Prøv en Aygo. Prøv den nu. Jeg var positivt overrasket, og som BJ kan
> attestere er jeg "bedre vant" med langt større vildere biler, men til
> prisen (i dk) er det en fed lille bil.
>
> Morgan
Nu vi er ved Aygo. Jeg har også haft den i tankerne. Men ved flere tests jeg
har læst hæfter de sig ved lyden fra motoren (1 L, 3 cylindere). Er det
noget man kan vænne sig til og er den ok at køre lange ture i? Ikke at jeg
kører mange lange ture.

mvh Bjarne

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 27-11-06 00:07

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> noget man kan vænne sig til og er den ok at køre lange ture i? Ikke at jeg

En halv V6'er har jeg set den betegnet... Jeg synes nu ikke lyden er
noget problem (undtagen måske lige hvis man slipper koblingen for sent
ved igangsætning, så lyder den lidt som en arrig humlebi).

Jeg har kørt den som lånebil ved et par lejligheder. I forhold til
storebror Yaris synes jeg at den mangler lidt i retningsstabilitet på
lange lige stræk (Hillerødmotorvej m.v.), mens den er ret rap på
større gennemkørselsveje (O3, Roskildevej). Motoren har en påfaldende
langt tredje gear, hvor man mageligt kan tulle af sted med 70+ uden at
det lyder egentlig forkert.

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 27-11-06 00:30

> [...]
> c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
> (*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45)

Tak for svaret. Lyder godt, kan jo godt lide økonomien ved den. Tror jeg vil
smutte forbi Toyota eller leje en

mvh Bjarne

Fra : Leo Jensen

Dato : 26-11-06 19:50

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:45688931$0$13948$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
> facit liste.
>
> Forsikring: jeg har allerede en MC, og har kørt skadefrit i 14 år, det

Jeg fik min MC-erfaring med over til bil, men der skulle da lige snakkes en
del før det blev godtaget. Det var så i 1984, måske sagerne står anderledes
nu...

> Dielsel, vil forhandlerne meget gerne "prakke" mig på, det er der vil
> ingen pointe i lige nu, hvor afgifterne på dette brændstof ser ud til at
> stige?

Det kan ingen svare på, men du kommer op på en årlig distance, hvor det
burde hænge sammen. Tror jeg..

> [...]
> problematisk.
>
> Har ellers også set på en Alto idag, den er godt nok bette, men økonomisk.

Så køb den i det mindste brugt, den er ikke blevet opdateret de sidste mange
år. Jeg gad ikke køre 2x50 km i den. Måske en gang, men ikke hver dag...

> Vil stadig gerne have indput, er stadig i vildrede, hvergang jeg udelukker
> én model, finder jeg andre mulige emner.

Gå op i Corsa, Yaris, Clio, Fabia, Swift, Punto (og Getz) klassen, der er
noget mere gods i dem, men de har en stor ulempe som brugte: Forhandlerne
mener de er guld værd og højst kan tabe omkring 10000 kr pr år. Det gælder
selvfølgelig kun i salgssituationen...

MVH Leo

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-11-06 10:18

> [...]

> Jeg har fundet mig selv i den positon at jeg nu skal køre 50 km hver vej
> til arbejde, (Korsør-Kalundborg) og kan ikke tage bus eller tog.

Jeg har ondt af dig, det er en skrammel-vej, enten er den snoet med
hiv&sving til Gørlev, eller "pakket" over Slagelse, så du må vælge imel.
kolera el. pest. Og off.tranport er ganske rigtigt ikke en option :(.

> Hvad siger i? den skal helst ikke være så stor (en meget lille p-plads)
> økonomisk, ikke alt for meget vedligeholdelse og start sikker om vinteren.

Jeg er til Skoda, du må kunne få en Fabia med nogle år bag sig, i det
prisleje: http://kortlink.dk/3ct9 . Den gl. Skoda-motor gør et godt job,
efter VW har fået fingre i den, og du kan få en billig Skoda-forsikring.