Det bliver en Getz - men 14" eller 15"
Fra : AW på ZRX

Dato : 24-11-06 10:26

Hej

Tak for svarene omkring Getz - Rio.
Det bliver en Getz (Swift er stadig lidt med som outsider - men jeg syntes
bagagepladsen er for lille), og jeg skal have sommerdæk på alu, og vinterdæk
på de originale stålfælge.
For 1000,- kroner ekstra kan jeg få 15" alu i stedet for 14" på Getzen.

Hvad taler for og imod. En højere fælg giver lidt mindre komfort, men lidt
bedre køreegenskaber - er det rigtigt forstået.
Nogen erfaringer?

Der er selvfølgelig "porno" effekten, men den tæller ikke, da en Getz
alligevel aldrig bliver "porno".

Hilsen
Allan

Fra : Christopher Stein

Dato : 24-11-06 10:50

AW på ZRX skrev:
> [...]
> Nogen erfaringer?
>
> Der er selvfølgelig "porno" effekten, men den tæller ikke, da en Getz

på en getz havde jeg valgt 14" alene af den grund at dæk er billigere i
indkøb.. :) (medmindre vi snakker underlige størrelser)

Fra : claus b. p.

Dato : 24-11-06 10:54

"AW på ZRX" <allan@fjern_malwis.dk> wrote in message
> [...]
> Nogen erfaringer?
>
> Der er selvfølgelig "porno" effekten, men den tæller ikke, da en Getz

Min erfaring er at dækfabrikatet har større indflydelse på komfort og
køreegenskaber end fælgstørrelsen. På en tung vogn, eller en bil der køres
råt, vil de mindre dæksider på 15" give et lidt bedre vejgreb, men i det
daglige er det uden betydning. Til gengæld vil dækkene måske slides mere, og
være dyrere i indkøb, og man kan ikke bytte rundt på dækkene efter
forgodtbefindende, og så var der de 1000 kr. ekstra i indkøb. Så med
fornuften som rådgiver tager du 14". Om det så skal være fornuft det hele,
det afgør du jo selv. Ulempen ved brede dæk i vintervejr har du jo taget
højde for ved at få vinterdæk med det samme.

/Claus

Fra : AW på ZRX

Dato : 24-11-06 10:58

> Ulempen ved brede dæk i vintervejr har du jo taget højde for ved at få
> vinterdæk med det samme.

Det er ikke bredden af dækket der skal være 14" eller 15"
Det kunne ellers sikkert se sejt ud

Jeg havde ikke regnet med at få bredere dæk på, kun lavere dæk.

Allan

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 24-11-06 14:00

"AW på ZRX" <allan@fjern_malwis.dk> writes:

> Det er ikke bredden af dækket der skal være 14" eller 15"
> Det kunne ellers sikkert se sejt ud

....men det ville måske være lidt svært at skifte retning.

> Jeg havde ikke regnet med at få bredere dæk på, kun lavere dæk.

Right, men der er en tendens til at det følges ad, fx. er standard
størrelser på Yaris 185/60/15 og 175/65/14 (sidstnævnte er svjv ikke
standard på nogen modeller i DK, men syd for grænsen sidder de på
Terra udgaven). Den er forresten angivet til at have mindre
vendediameter på de små fælge (9,4 vs 10 m tror jeg det var).

Fra : Rune Larsen

Dato : 24-11-06 13:58

Helt klart 15" for at undgå fornemmelsen af at køre på balonner, når du
tager en kurve - fx i rundkørsler. Kører du kun bedstefarkørsel er det
ligemeget.

- Rune