|
| Er importbiler i så meget bedre stand ? Fra : MFN |
Dato : 21-11-06 19:57 |
|
Overvejer et købe en importbil fra en forhandler i danmark. Men hvad er
Jeres mening om standen på importbiler ?
Eksempeltvis har jeg set en vogn hos denne forhandler http://www.korlund.dk/
og prisen ligger ca. 10 - 15.000 højere end hvad jeg kan finde den til på
bilbasen. Til gengæld har den kørt mindre km. (hvis man ellers kan stole på
det). Er importbiler i så meget bedre stand rustmæssigt end vogne der lever
deres liv i danmark ?
Og hvis der er nogen der har gode eller dårlige erfaringer med ovenstående
forhandler hører jeg meget gerne om det.
mvh
Michael
| |
Ukendt (21-11-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-11-06 20:15 |
|
"MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse
news:45634be2$0$848$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Eksempeltvis har jeg set en vogn hos denne forhandler
> http://www.korlund.dk/ og prisen ligger ca. 10 - 15.000 højere end hvad
> jeg kan finde den til på bilbasen. Til gengæld har den kørt mindre km.
> (hvis man ellers kan stole på det). Er importbiler i så meget bedre stand
> rustmæssigt end vogne der lever deres liv i danmark ?
Jeg kiggede for sjov skyld på siden, og faldt over en BMW 540i fra 1997, den
har kun kørt 31.000km.. Er det ikke liiiiige lovligt lidt for sådan en
gammel bil ?
MVH
Thomas H.
| |
Ole Gaarde Kristense~ (21-11-2006)
| Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~ |
Dato : 21-11-06 20:32 |
|
"MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse
news:45634be2$0$848$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Overvejer et købe en importbil fra en forhandler i danmark. Men hvad er
> Jeres mening om standen på importbiler ?
>
> Eksempeltvis har jeg set en vogn hos denne forhandler
> http://www.korlund.dk/ og prisen ligger ca. 10 - 15.000 højere end hvad
> jeg kan finde den til på bilbasen. Til gengæld har den kørt mindre km.
> (hvis man ellers kan stole på det). Er importbiler i så meget bedre stand
> rustmæssigt end vogne der lever deres liv i danmark ?
>
Ja og nej.
Bilen bliver ikke nødvendigvis bedre af at være importeret, men bilerne
hentes ofte så langt sydpå at der er en reel forskel.
Der er ofte synlig forskel på en bil der har kørt i Stuttgart og en der har
kørt i Lübeck.
Bilerne fra sydtyskland eller Schweiz ruster ganske enkelt mindre pga
manglende vejsalt.
Mine erfaringer med import begrænser sig til Mercedes, men ovenstående
gælder formentlig for de fleste bilmærker.
Hvis forhandlere selv har importeret bilen kan du jo bede om at se den
originale dokumentation på bilen. (kan pt ikke komme ind på www.korlund.dk
og tjekke om det er egenimport)
Kommer den f.eks. fra Tyskland er der den originale registreringsattest. Så
kan du se hvor den har kørt og hvor mange ejere den har haft.
Det kan dels dokumentere om den kommer "langt nok" sydfra og om kilometerne
er helt skæve (selv om det er svært at vurdere).
Med hensyn til kilometerne ville jeg kigge hos andre forhandlere og se hvor
slidt en bil af samme årgang med samme kilometer ser ud.
--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved
| |
Karsten7870 (21-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 21-11-06 22:23 |
|
Ole Gaarde Kristensen wrote:
> "MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:45634be2$0$848$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Overvejer et købe en importbil fra en forhandler i danmark. Men hvad er
> > Jeres mening om standen på importbiler ?
> >
> > Eksempeltvis har jeg set en vogn hos denne forhandler
> > http://www.korlund.dk/ og prisen ligger ca. 10 - 15.000 højere end hvad
> > jeg kan finde den til på bilbasen. Til gengæld har den kørt mindre km.
> > (hvis man ellers kan stole på det). Er importbiler i så meget bedre
> > stand rustmæssigt end vogne der lever deres liv i danmark ?
> >
> Ja og nej.
> Bilen bliver ikke nødvendigvis bedre af at være importeret, men bilerne
> hentes ofte så langt sydpå at der er en reel forskel.
> Der er ofte synlig forskel på en bil der har kørt i Stuttgart og en der
> har kørt i Lübeck.
> Bilerne fra sydtyskland eller Schweiz ruster ganske enkelt mindre pga
> manglende vejsalt.
> Mine erfaringer med import begrænser sig til Mercedes, men ovenstående
> gælder formentlig for de fleste bilmærker.
>
> Hvis forhandlere selv har importeret bilen kan du jo bede om at se den
> originale dokumentation på bilen. (kan pt ikke komme ind på www.korlund.dk
> og tjekke om det er egenimport)
> Kommer den f.eks. fra Tyskland er der den originale registreringsattest.
> Så kan du se hvor den har kørt og hvor mange ejere den har haft.
> Det kan dels dokumentere om den kommer "langt nok" sydfra og om
> kilometerne er helt skæve (selv om det er svært at vurdere).
> Med hensyn til kilometerne ville jeg kigge hos andre forhandlere og se
> hvor slidt en bil af samme årgang med samme kilometer ser ud.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Ole Gaarde Kristensen
> Taxavognmand i Næstved
Er der kopier af serviceregninger, står kilometertallet gerne der, og det
kan man så sammenholde med datoerne og på den måde checke km-tallet.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Kim Kristensen (21-11-2006)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 21-11-06 22:25 |
|
"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4563541c$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse
> news:45634be2$0$848$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Overvejer et købe en importbil fra en forhandler i danmark. Men hvad er
> > Jeres mening om standen på importbiler ?
> >
> > Eksempeltvis har jeg set en vogn hos denne forhandler
> > http://www.korlund.dk/ og prisen ligger ca. 10 - 15.000 højere end hvad
> > jeg kan finde den til på bilbasen. Til gengæld har den kørt mindre km.
> > (hvis man ellers kan stole på det). Er importbiler i så meget bedre
stand
> > rustmæssigt end vogne der lever deres liv i danmark ?
> >
> Ja og nej.
> Bilen bliver ikke nødvendigvis bedre af at være importeret, men bilerne
> hentes ofte så langt sydpå at der er en reel forskel.
> Der er ofte synlig forskel på en bil der har kørt i Stuttgart og en der
har
> kørt i Lübeck.
> Bilerne fra sydtyskland eller Schweiz ruster ganske enkelt mindre pga
> manglende vejsalt.
> Mine erfaringer med import begrænser sig til Mercedes, men ovenstående
> gælder formentlig for de fleste bilmærker.
>
> Hvis forhandlere selv har importeret bilen kan du jo bede om at se den
> originale dokumentation på bilen. (kan pt ikke komme ind på www.korlund.dk
> og tjekke om det er egenimport)
> Kommer den f.eks. fra Tyskland er der den originale registreringsattest.
Så
> kan du se hvor den har kørt og hvor mange ejere den har haft.
> Det kan dels dokumentere om den kommer "langt nok" sydfra og om
kilometerne
> er helt skæve (selv om det er svært at vurdere).
> Med hensyn til kilometerne ville jeg kigge hos andre forhandlere og se
hvor
> slidt en bil af samme årgang med samme kilometer ser ud.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Ole Gaarde Kristensen
> Taxavognmand i Næstved
>
>
Hovedkontoret for det firma jeg arbejder i ligger i Ispringen, både der og i
Pforzheim har jeg set vejsalt når vejret har været til det. Begge byer
ligger tæt på Stuttgart så salter det gør de, men det sker sikkert ikke så
ofte som i Danmark.
Med venlig hilsen Kim
| |
Ole Gaarde Kristense~ (21-11-2006)
| Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~ |
Dato : 21-11-06 22:44 |
|
"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:45636e67$0$3533$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hovedkontoret for det firma jeg arbejder i ligger i Ispringen, både der og
> i
> Pforzheim har jeg set vejsalt når vejret har været til det. Begge byer
> ligger tæt på Stuttgart så salter det gør de, men det sker sikkert ikke så
> ofte som i Danmark.
>
OK - den var ny for mig - men tak for info.
Tror du har ret i at det kun er når der absolut ikke er andre udveje. De
plejer ikke at være ret glade for det.
--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved
| |
Martin Bak (21-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 21-11-06 23:29 |
|
"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45637312$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en
> meddelelse news:45636e67$0$3533$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> Hovedkontoret for det firma jeg arbejder i ligger i Ispringen, både der
>> og i
>> Pforzheim har jeg set vejsalt når vejret har været til det. Begge byer
>> ligger tæt på Stuttgart så salter det gør de, men det sker sikkert ikke
>> så
>> ofte som i Danmark.
>>
>
Men Spain? Konens Golf 2 fra midt 80´erne har ikke antydningen af rust i
undervognen. Ikke engang begyndende. Det har jeg været meget imponeret af.
Den har levet det meste af sit liv i Spanien. (indtil for nogle få år siden)
Til gengæld er den mekanisk helt til rotterne :(
Martin
| |
John Sahl (22-11-2006)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 22-11-06 00:05 |
|
Martin Bak wrote:
> Men Spain? Konens Golf 2 fra midt 80´erne har ikke antydningen af
> rust i undervognen. Ikke engang begyndende. Det har jeg været meget
> imponeret af. Den har levet det meste af sit liv i Spanien. (indtil
> for nogle få år siden) Til gengæld er den mekanisk helt til rotterne
> :(
Min bil er også importeret fra Spanien, og selv om den var 100% rustfri, så
var lakken temmelig påvirket af den megen sol den havde fået dernede.
--
John Sahl
| |
Jørgen M. Rasmussen (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 22-11-06 00:12 |
|
"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:45637312$0$15890
> OK - den var ny for mig - men tak for info.
> Tror du har ret i at det kun er når der absolut ikke er andre udveje. De
> plejer ikke at være ret glade for det.
>
Når du køre der om vinteren, ser du biler HVIDE af salt, nøjagtig som i DK,
når det er værst :(.
| |
Karsten7870 (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Karsten7870 |
Dato : 22-11-06 15:22 |
|
Kim Kristensen wrote:
> "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > >
> Hovedkontoret for det firma jeg arbejder i ligger i Ispringen, både der
> og i Pforzheim har jeg set vejsalt når vejret har været til det. Begge
> byer ligger tæt på Stuttgart så salter det gør de, men det sker sikkert
> ikke så ofte som i Danmark.
>
> Med venlig hilsen Kim
Er I nu sikre på, at der er tale om salt? I mange tilfælde bruges Urea (Urea
is also known as carbamide, especially in the recommended ... Urea is a
nitrogen-containing chemical product which is produced on a scale of some
....
en.wikipedia.org/wiki/Urea - 43k - Cached - Lignende sider.
I DK er man ikke begejstrede for det. Desuagtet anvendes det i udstrakt grad
i lufthavne etc.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. Jensen
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
| |
Peter Dalgaard (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 22-11-06 15:30 |
|
"Karsten7870" <bito@karby.dk> writes:
> Er I nu sikre på, at der er tale om salt? I mange tilfælde bruges Urea
> (Urea is also known as carbamide, especially in the recommended ...
> Urea is a nitrogen-containing chemical product which is produced on a
> scale of some ...
> en.wikipedia.org/wiki/Urea - 43k - Cached - Lignende sider.
>
> I DK er man ikke begejstrede for det. Desuagtet anvendes det i
> udstrakt grad i lufthavne etc.
Det er jo gødende, så måske er man ikke så vild med at hælde det i
regnvandskloakkerne -- ud i åer og søer, algevækst, fiskedød, osv.
Blev/bliver det fprresten ikke også brugt på S-togs perroner?
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Hans L. Jørgensen (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 22-11-06 15:31 |
|
"Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:12m8n87ki837icd@corp.supernews.com...
> Er I nu sikre på, at der er tale om salt? I mange tilfælde bruges Urea
> (Urea is also known as carbamide, especially in the recommended ... Urea
> is a nitrogen-containing chemical product which is produced on a scale of
> some ...
> en.wikipedia.org/wiki/Urea - 43k - Cached - Lignende sider.
>
> I DK er man ikke begejstrede for det. Desuagtet anvendes det i udstrakt
> grad i lufthavne etc.
> --
Eneste grund til at det ikke bruges i Danmark er prisen, det vil forhøje
saltningsbudgettet med en faktor 5 til 7.
--
MVH Hans
| |
Jørgen M. Rasmussen (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 22-11-06 17:47 |
|
"Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:12m8n87ki837icd@corp.supernews.com...
>
> Er I nu sikre på, at der er tale om salt? I mange tilfælde bruges Urea
> (Urea is also known as carbamide,
Hold mund med det pis..... ;).
| |
Peter Dalgaard (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 22-11-06 18:44 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> writes:
> "Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
> news:12m8n87ki837icd@corp.supernews.com...
> >
>
>
> > Er I nu sikre på, at der er tale om salt? I mange tilfælde bruges Urea
> > (Urea is also known as carbamide,
>
> Hold mund med det pis..... ;).
Det hedder faktisk også urinstof på dansk, men Matas mente at det var
nemmere at sælge som Carbamid håndcreme....
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Kim Kristensen (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 22-11-06 20:00 |
|
"Karsten7870" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse
news:12m8n87ki837icd@corp.supernews.com...
>
>
> Kim Kristensen wrote:
> > "Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > > >
> > Hovedkontoret for det firma jeg arbejder i ligger i Ispringen, både der
> > og i Pforzheim har jeg set vejsalt når vejret har været til det. Begge
> > byer ligger tæt på Stuttgart så salter det gør de, men det sker sikkert
> > ikke så ofte som i Danmark.
> >
> > Med venlig hilsen Kim
>
> Er I nu sikre på, at der er tale om salt? I mange tilfælde bruges Urea
(Urea
> is also known as carbamide, especially in the recommended ... Urea is a
> nitrogen-containing chemical product which is produced on a scale of some
> ...
> en.wikipedia.org/wiki/Urea - 43k - Cached - Lignende sider.
>
> I DK er man ikke begejstrede for det. Desuagtet anvendes det i udstrakt
grad
> i lufthavne etc.
> --
> Med venlig hilsen
> Karsten H. Jensen
> Vil du med rette have ry som lærd,
> så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
>
Som søn af en gartner med eget gartneri hvor jeg boede en stor del af mit
liv har jeg set mere Urea end de fleste, noget jeg aldrig troede jeg skulle
prale med Urea ligner jo nærmest hagl og er runde, det jeg så af det
hvide stads i det sydlige Tyskerland som ikke var kørt fladt var kantede
korn, så jeg er ret sikker på at det var salt. Min salig fader endte sin
karrierer som chef for gartnerafdelingen i en stor kommune i det
storkøbenhavnske, der brugte man Urea frem for salt på havegange og andre
steder hvor det var nødvendigt for at skåne græs og anden bevoksning.
Med venlig hilsen Kim
| |
John Sahl (21-11-2006)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 21-11-06 22:48 |
|
Ole Gaarde Kristensen wrote:
> Bilerne fra sydtyskland eller Schweiz ruster ganske enkelt mindre pga
> manglende vejsalt.
Det er ikke fordi de ikke salter, det er fordi klimaet er anderledes. Men
derfor kan bilerne nu godt ruste, generelt gør de det bare en hel del
mindre.
--
John Sahl
| |
hornsved@post6.tele.~ (21-11-2006)
| Kommentar Fra : hornsved@post6.tele.~ |
Dato : 21-11-06 22:42 |
|
> Bilerne fra sydtyskland eller Schweiz ruster ganske enkelt mindre pga
> manglende vejsalt.
Det meste af Schweitz består af bjerge. Dér er koldt. Folk kører med
4-hjulstræk og pigdæk. Der saltes overalt - hele vinteren. Biler
herfra er næppe i bedre stand end biler fra Skandinavien. Det er mig
ubegribeligt hvordan ammestuehistorier om at biler fra Schweitz, skulle
være mindre rustplagede end biler fra Skandinavien opstår.....
Mvh
Hornsved
| |
Jørgen M. Rasmussen (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 22-11-06 00:21 |
|
<hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:1164145299.332993.112340@f16g2000cwb.googlegroups.com...
Det er mig
ubegribeligt hvordan ammestuehistorier om at biler fra Schweitz, skulle
>være mindre rustplagede end biler fra Skandinavien opstår.....
Nøjagtig som den om at Trafik-kulturen syd for DK., er ååå så meget bedre
end den i DK. Man ser det man vil se ;).
| |
Have (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Have |
Dato : 22-11-06 08:30 |
|
Helt ammestuehistorier er det nu ikke... Jeg bor i Norditalien, hvor
der også bruges salt på vejene, men trods det, er bilerne rustfrie. Jeg tror
det er en skrøne, at det er saltet der får bilerne til at ruste i DK. Det
jeg tror, at det der er afgørende er bl.a. meget færre dage med regn, og
dermed en gennemvåd bil. Også temperaturerne har noget at sige. Hernede
komme temperaturen under dugpunktet ca. to måneder om året. Resten af året
falder der ikke dug. Og som alle dansker ved massekondensere dug vand på/i
bilerne, hvorved de altid er våde.
Hvorvidt min teori er rigtig ved jeg ikke. Det undre mig blot, at der er så
stor forskel på det salt der bruges hernede....
Jens
| |
Hans L. Jørgensen (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 22-11-06 08:43 |
|
<hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:1164145299.332993.112340@f16g2000cwb.googlegroups.com...
Det meste af Schweitz består af bjerge. Dér er koldt. Folk kører med
4-hjulstræk og pigdæk. Der saltes overalt - hele vinteren.
Ja det er rigtigt
Biler
herfra er næppe i bedre stand end biler fra Skandinavien.
Jo det er de, meget bedre. Men af en helt anden årsag.
Det er mig
ubegribeligt hvordan ammestuehistorier om at biler fra Schweitz,
Du bidrager jo da fint nu med omvendt fortegn, uden at bidrage meget noget
konstruktivt.
skulle
være mindre rustplagede end biler fra Skandinavien opstår.....
I skandinavien har vi kystklima, hvilket er meget fugtigt, og er i væsentlig
grad med til at vore biler ruster, den høje luftfugtigthed som er
fremherskende i skandinavien gør at salt meget hurtigt danner tæring.
I sydtyskland har man fastlandsklima med deraffølgende lav luftfugtighed,
dette er den væsentligste årsag til at salten ikke får samme virkning på
metaller som her ved os, eksempelvis har jeg lige sat maskinrummet på et
Toyota Landcruiser fra 1990, aluminíumen stod faktisk lige så flot som den
dag den kørte af samlebåndet, bilen kom fra sydtyskland, havde det været en
dansk bil havde aluminiumen været mælkehvil. Eller for den sags skyld hvis
den kom fra Nord og Nrdvesttyskland som har kystklima som her.
--
MVH Hans
| |
claus b. p. (22-11-2006)
| Kommentar Fra : claus b. p. |
Dato : 22-11-06 23:29 |
|
"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> wrote in message
news:4563ff91$0$49209$14726298@news.sunsite.dk...
>
> <hornsved@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:1164145299.332993.112340@f16g2000cwb.googlegroups.com...
>
>
> I skandinavien har vi kystklima, hvilket er meget fugtigt, og er i
> væsentlig grad med til at vore biler ruster, den høje luftfugtigthed som
> er fremherskende i skandinavien gør at salt meget hurtigt danner tæring.
>
> I sydtyskland har man fastlandsklima med deraffølgende lav luftfugtighed,
> dette er den væsentligste årsag til at salten ikke får samme virkning på
> metaller som her ved os, eksempelvis har jeg lige sat maskinrummet på et
> Toyota Landcruiser fra 1990, aluminíumen stod faktisk lige så flot som den
> dag den kørte af samlebåndet, bilen kom fra sydtyskland, havde det været
> en dansk bil havde aluminiumen været mælkehvil. Eller for den sags skyld
> hvis den kom fra Nord og Nrdvesttyskland som har kystklima som her.
>
Teknisk set har kyst/fastlandsklima intet med luftfugtigheden at gøre, men
med temperaturerne.
Men at temperaturerne så har en indflydelse på fugtighed/dugpunkt er ganske
sandt. I Danmark har vi fugtig luft med højt dugpunkt næsten hele året, og
at der samtidig er salt i luften gør ikke tingene bedre. Man skal ikke
længere end fra vest- til øst-Danmark for at se forskel på hvor meget biler
ruster, fordi saltkoncentrationen i den fugtige luft ved Vesterhavet er
noget større. Samtidig sker enhver kemisk reaktion langsommere i kulde end i
varme, så selv om de bruger salt i (syd-)Tyskland/Schweiz, så er
vintertemperaturerne også lavere, og med den tørrere luft giver det meget
mindre rust. Det er sikkert end møgdårlig forretning at åbne et Pava-center
i Stuttgart. .-)
/Claus
| |
Rasmus (21-11-2006)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 21-11-06 23:13 |
|
"MFN" <mfnprivat@msn.com> wrote in message
news:45634be2$0$848$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Overvejer et købe en importbil fra en forhandler i danmark. Men hvad er
> Jeres mening om standen på importbiler ?
Der er mange import biler som er i meget dårlig stand, generelt behandler
tyskerne ikke deres biler særligt pænt og service/olieskift er ikke noget
alle tyskere bruger.
Det som kan gøre bilerne bedre er mindre rust hvis den kommer fra et sted
med andet klima.
En stor del af de billige import biler (typisk VW Golf) der sælges i Danmark
er skrot biler fra Tyskland.
Der kan meget nemt være fusket med km tælleren, hvis ikke der som minimum er
et servicehæfte så glem alt om at regne med km standen.
/Rasmus
| |
Martin Sørensen (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 22-11-06 09:28 |
|
hornsved@post6.tele.dk wrote:
> > Bilerne fra sydtyskland eller Schweiz ruster ganske enkelt mindre pga
> > manglende vejsalt.
>
> Det meste af Schweitz består af bjerge. Dér er koldt. Folk kører med
> 4-hjulstræk og pigdæk. Der saltes overalt - hele vinteren. Biler
> herfra er næppe i bedre stand end biler fra Skandinavien. Det er mig
> ubegribeligt hvordan ammestuehistorier om at biler fra Schweitz, skulle
> være mindre rustplagede end biler fra Skandinavien opstår.....
>
Det er de altså! Som andre også har skrevet, så er klimaet mere
tørt med meget færre våde dage med temperaturer omkring
frysepunktet. Min kone var udstationeret i Basel, om vinteren er der
mange flere klare tørre dage -> der saltes ikke når det er tørt, dvs
mindre end i DK. Det stemmer også med det faktum at der sjældent er
synlig rust på ældre biler, heller ikke gamle Ford'er eller Opel'er.
Beklager, ammestuehistorien er din.
mvh
Martin
| |
Martin Sørensen (22-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 22-11-06 15:57 |
|
Hans L. Jørgensen wrote:
r man ikke begejstrede for det. Desuagtet anvendes det i udstrakt
> > grad i lufthavne etc.
> > --
>
> Eneste grund til at det ikke bruges i Danmark er prisen, det vil forhøje
> saltningsbudgettet med en faktor 5 til 7.
>
Samt gøre grin med de hellige vandmiljøplaner. Urea er der masser af
i gylle, en af de væsentligste kvælstofkilder.
/Martin
| |
Martin Sørensen (23-11-2006)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 23-11-06 08:20 |
|
claus b. p. wrote:
> > I sydtyskland har man fastlandsklima med deraffølgende lav luftfugtighed,
> > dette er den væsentligste årsag til at salten ikke får samme virkning på
> > metaller som her ved os, eksempelvis har jeg lige sat maskinrummet på et
> > Toyota Landcruiser fra 1990, aluminíumen stod faktisk lige så flot som den
> > dag den kørte af samlebåndet, bilen kom fra sydtyskland, havde det været
> > en dansk bil havde aluminiumen været mælkehvil. Eller for den sags skyld
> > hvis den kom fra Nord og Nrdvesttyskland som har kystklima som her.
> >
> Teknisk set har kyst/fastlandsklima intet med luftfugtigheden at gøre, men
> med temperaturerne.
> Men at temperaturerne så har en indflydelse på fugtighed/dugpunkt er ganske
> sandt. I Danmark har vi fugtig luft med højt dugpunkt næsten hele året, og
> at der samtidig er salt i luften gør ikke tingene bedre. Man skal ikke
> længere end fra vest- til øst-Danmark for at se forskel på hvor meget biler
> ruster, fordi saltkoncentrationen i den fugtige luft ved Vesterhavet er
> noget større. Samtidig sker enhver kemisk reaktion langsommere i kulde end i
> varme, så selv om de bruger salt i (syd-)Tyskland/Schweiz, så er
> vintertemperaturerne også lavere, og med den tørrere luft giver det meget
> mindre rust. Det er sikkert end møgdårlig forretning at åbne et Pava-center
> i Stuttgart. .-)
>
Meget sandt. Jeg boede i Liverpool, der rustede bilerne hurtigt. Lidt
lunere end i DK, mere fugtigt, samt salt i luften (og på vejene om
vinteren). Så hjalp det heller ikke at der var så mange Ford'er og
Vauhalls (Opel) i bilparken.
/Martin
| |
Lars Hoffmann (23-11-2006)
| Kommentar Fra : Lars Hoffmann |
Dato : 23-11-06 08:41 |
|
claus b. p. wrote:
> Men at temperaturerne så har en indflydelse på fugtighed/dugpunkt er ganske
> sandt. I Danmark har vi fugtig luft med højt dugpunkt næsten hele året, og
> at der samtidig er salt i luften gør ikke tingene bedre. Man skal ikke
> længere end fra vest- til øst-Danmark for at se forskel på hvor meget biler
> ruster, fordi saltkoncentrationen i den fugtige luft ved Vesterhavet er
> noget større.
Hernede i spanien hvor luftfugtigheden er meget lav er rust på biler
overhovedet ikke noget man taler om. Jeg har aldrig rustbehandlet en af
mine biler og aldrig set et fnug rust på nogen af dem (og jeg har
endda en Opel Astra!)
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
| |
John Sahl (23-11-2006)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 23-11-06 10:45 |
|
Lars Hoffmann wrote:
> Hernede i spanien hvor luftfugtigheden er meget lav er rust på biler
> overhovedet ikke noget man taler om. Jeg har aldrig rustbehandlet en
> af mine biler og aldrig set et fnug rust på nogen af dem (og jeg har
> endda en Opel Astra!)
Min Fiat Uno Turbo, importeret fra Spanien, var også 100% rustfri da jeg fik
den hjem!
--
John Sahl
| |
Mogens... (24-11-2006)
| Kommentar Fra : Mogens... |
Dato : 24-11-06 06:47 |
|
"MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse
news:45634be2$0$848$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Og hvis der er nogen der har gode eller dårlige erfaringer med ovenstående
> forhandler hører jeg meget gerne om det.
Jeg kan se, at jeg snart har et argument mere, når min bil skal sælges
I guder mand - at ejeren er gammel, behøver ikke være nogen fordel for
bilens stand...
| |
|
|