Helhedsøkonomi
Fra : lape82@gmail.com

Dato : 21-11-06 18:48

Hej
Jeg påtænker at købe mig min første bil, efter at have været mc
helårskøre i 5 år. Jeg kommer nok til at have et årligt forbrug på
omkring 10000km, og vil bruge omkring 25000 på bilen i indkøb. Jeg
vil gerne have mig en st car pga det store bagrum, . Da jeg gerne vil
have en bil hvor der er plads til meget friluftsgear, fx kajakker på
taget og alverdens ting i bagerummet, eller hvad man nu lige laver af
fusk.
Jeg vil mene at jeg er det man kalder gør-det-selv typen og er vand
til at lave alt ting selv, så jeg håber at jeg kan klare det meste
veligeholdelse selv.
I den sammenhæng har jeg set lidt groft sagt på 2 biler, toyota
corolla st car og volvo 240/440 st car.
Men jeg er lidt i tvivl omkring helheds økonomien, jeg har prøvet at
sætte for og imod for bægge biler

toyota
plus
-billig forsikring, vægtafgift, ok benzin forbrug (ca 14 km/l)
-mange til salg
-ok standart bil,

minus
-ruster
-værdiforringelse
-ikke så stort bagerum -

Volvo
plus
-stort reglært bagerum
-sikker bil, i forhold til kullision
- "der er en Volvo, den er lavet af panseret stål" (-:
-rubust bil
-simpel teknik, som jeg vel selv kan lave

Minus
-Dyr i forsikring (lidt mere end toyota), vægtafgift, benzin (ca 9-11
km/l af hvad jeg har læst)

Men der en er ting som jeg ikke ved noget om, og det er hvormeget at
sådanne biler værdiforringes, jeg vil mene at volvoen værdiforringes
mindre end andre biler, da de har forholdsvis mange kilomerter i sig.
Jeg har dog ingen anelse om Volvo ruster mindre end andre biler? som jo
også har indflydelse på hvor mange penge man bruger på sin bil.

Så er der nogle som har en fornemmelse for hvilken vil som man har
brugt flest penge på efter fx 3 år, i benzin, forsikring,
reservedele, vægtafgift og forringelse af værdi på bilen.

Hilsen Lasse

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-11-06 19:19

<lape82@gmail.com> skrev i en meddelelse

Så er der nogle som har en fornemmelse for hvilken vil som man har
brugt flest penge på efter fx 3 år, i benzin, forsikring,
>reservedele, vægtafgift og forringelse af værdi på bilen.

Ved biler i den prisklasse, 25 kkr., afh. meget af standen på den enkelte
bil. Gå efter en som er vedligeholdt, og fri for rust, frem for mærke el
gadgets. Og forringelsen skal du ikke tænke på, anse pengene for tabt, den
ikke skal/kan sælges igen. Spar derfor kaskoforsikringen, den vil FLÅ dig
:(. Jeg vil kigge efter en Toyota el.lign, med kendt teknik, som du kan få
billige reservedele til rundt omkring.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-11-06 12:56

lape82@gmail.com wrote:
> [...]
>
> Minus
> -Dyr i forsikring (lidt mere end toyota), vægtafgift, benzin (ca 9-11

Med dine behov (bagage) og så få km ville jeg tage Volvoen.

Men helt generelt:

- med 10000km/år er benzinforbrug næsten underordnet. Regn selv
efter.
- glem kasko, det svarer sig ikke.
- ved biler i den prisklasse er tilstand vigtigere end diverse tal. Men
som Jørgen(?) skrev, afskriv dag 1 og glæd dig hvis der kommer noget
tilbage.
- undgå rust!

Jeg ville i dit sted også overveje Pug 405. MB type w123 er nok for
dyr, til gengæld holder den nok prisen hvis rusten holdes fra døren -
det er lidt af en youngtimer.

god fornøjelse

Martin

Fra : BJ

Dato : 22-11-06 13:06

<lape82@gmail.com> skrev i en meddelelse

Må den være på gule plader?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : lape82@gmail.com

Dato : 23-11-06 10:02

BJ skrev:
> <lape82@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Må den være på gule plader?
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

har overvejet det, men mener at jeg har brug for mere end 2 sæder.
Lasse

Fra : BJ

Dato : 23-11-06 10:10

<lape82@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Må den være på gule plader?

>har overvejet det, men mener at jeg har brug for mere end 2 sæder.
>Lasse

O.k.

En kassevogn, hvor du selv indretter "kassen" kunne ellers være ganske
ideel.

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=237500462&page=4

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=554100081&page=4

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : claus b. p.

Dato : 24-11-06 12:03

<lape82@gmail.com> wrote in message

>Så er der nogle som har en fornemmelse for hvilken vil som man har
>brugt flest penge på efter fx 3 år, i benzin, forsikring,
>reservedele, vægtafgift og forringelse af værdi på bilen.

Ingen tvivl om at du skal glemme værditabet på så gammel en bil. Værdien er
stort set identisk med standen=brugsværdi.
Har du ikke brug for størrelsen på Volvoen vil Toyotaen statistisk set være
billigst på alle områder. Du skal heller ikke regne med at en Volvo i disse
årgange er sikrere end andre biler, men selvfølgelig er størrelsen en fordel
hvis du kolliderer med en mindre bil.
Hvad med at kigge lidt mere rundt, almindelige biler som Ford, Opel, Peugeot
mv. Du kan finde priser på uoriginale reservedele på fx.
www.hoyer-autodele.dk findes der ikke uoriginale dele til bilen, er den nok
ikke værd at røre ved!!! Prøv fx. a sammenligne priser på udstødning og
bremser:
Skive for Volvo 240: 249,-
Skive for Toyota Corolla: 199,-
Skive for Ford Escort: 99,-
Skive for Peugeot 405: 109,-

(Selvfølgelig afhængig af hvilke modeller der er tale om)
Små biler er selvfølgelig billigere i dele, men delene holder ofte ikke så
længe.
Og i sidste ende kan en enkelt uheldig dyr reparation rykke hele billedet.
Så der er ikke nogen enegyldig sandhed.

/Claus