Hvad fejler spanden?
Fra : mfn

Dato : 19-11-06 20:24

VW Passat 1985, 1,6 benziner -

altså udover alder ;)

Startproblem. Lyder mærkelig når man drejer nøglen, men virker som regel.
Starteren er helt ny og det er batteriet også, ingen strømproblemer.

Ca 1 gang om ugen siger den blot "klik" når man drejer nøglen og lyder i det
hele taget noget besværet med at starte.

Så får man nogen til at skubbe så kan den en uges tid igen - dog stadig
besværet men virker dog.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-11-06 20:31

mfn skriver:

> [...]
> hele taget noget besværet med at starte.
>
> Så får man nogen til at skubbe så kan den en uges tid igen - dog stadig

Hvor længe har det været sådan ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : mfn

Dato : 19-11-06 20:46

> Hvor længe har det været sådan ?

Faktisk al den tid jeg har haft den - 1 år - har den været besværet men
virket, og kører fino når den først er igang. Det er bare pisseirriterende
når man holder på lang tyndskids og jævnligt ikke kan starte ;)

Det med at den kun kan sige "klik" startede for 2-3 mdr siden, derfor
skiftede jeg både batteri og starter men det har intet ændret på at den
lyder besværet, og til tider skal skubbes igang og så kan starte selv 1
minut efter...

Leder efterhånden efter en slags rampe jeg kan have med rundt og parkere på
som jeg kan trille ned ad og starte så jeg ikke skal have en tilfældig
forbipasserende til at hjælpe );

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-11-06 20:56

mfn skriver:

> [...]
> skiftede jeg både batteri og starter men det har intet ændret på at den
> lyder besværet, og til tider skal skubbes igang og så kan starte selv 1

Har du tjekket stelforbindelsen til motor og batteri ?

> Leder efterhånden efter en slags rampe jeg kan have med rundt og parkere på
> som jeg kan trille ned ad og starte så jeg ikke skal have en tilfældig
> forbipasserende til at hjælpe );

Led efter fejlen i stedet.....

En 86'er passat er nem at have med at gøre!
Du bor dog lige lovligt langt væk til at jeg lige kan lægge et øre til
den....

Fra : mfn

Dato : 19-11-06 21:04

> Har du tjekket stelforbindelsen til motor og batteri ?

Tjekket og tjekket... jeg får af vide fra "erfarne" personer - som dog ikke
vil pille ved den - at den lyder som et problem mellem tandkransen og
starteren for der er masser af krudt på, men det er som om tænderne på
starteren eller noget kan låse sig fast så den ikke kan gå rigtigt i
indgreb.

> Led efter fejlen i stedet.....

Ja, har jeg brugt 3-4000 på efterhånden ;(

> En 86'er passat er nem at have med at gøre!
> Du bor dog lige lovligt langt væk til at jeg lige kan lægge et øre til
> den....

Øv, hvis nogen i nærheden af nordvestjælland har et bud eller mener at have
evnerne til at løse problemet betaler og kommer jeg gerne!

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-11-06 21:40

mfn wrote:

> der er masser af krudt på, men det er
> som om tænderne på starteren eller noget kan låse sig fast så den
> ikke kan gå rigtigt i indgreb.

Jeg kan ikke helt få de 2 udsagn helt til at passe sammen.

Næh du, man bliver god til at finde bakker at parkere på

> Øv, hvis nogen i nærheden af nordvestjælland har et bud eller mener
> at have evnerne til at løse problemet betaler og kommer jeg gerne!

Kan vi få det lidt nærmere præciseret geografisk?

Kan du fremprovokere fejlen ved f.eks. at starte motoren 20 gang i træk?

I øvrigt er endelejet et godt bud som Jørgen skriver

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-11-06 21:44

Uffe Ravn wrote:

> I øvrigt er endelejet et godt bud som Jørgen skriver

Ok det var nu Axelbo

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-11-06 08:18

mfn wrote:

> [...]
> tandkransen og starteren for der er masser af krudt på, men det er
> som om tænderne på starteren eller noget kan låse sig fast så den

Det kan også være tændingslåsen som er defekt.

--
Per, Esbjerg

Fra : Fam. Olsen

Dato : 20-11-06 14:07

> Det kan også være tændingslåsen som er defekt.

Ja den tænkte jeg også på. Vw's bundkontakter er ikke de mest holdbare.

MVH Niels

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-11-06 21:04

"mfn" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4560b488$0$3511

> Det med at den kun kan sige "klik" startede for 2-3 mdr siden, derfor
> skiftede jeg både batteri og starter men det har intet ændret på at den
> lyder besværet,

Lyder besværet, køre starter?. Når den siger "klik" går lyset så ud- trækker
starter strøm?. Hvis ja, er det startkransen el. andet som blokere
starteren.

Fra : alexbo

Dato : 19-11-06 20:58

"mfn" skrev

> Startproblem. Lyder mærkelig når man drejer nøglen, men virker som regel.
> Starteren er helt ny og det er batteriet også, ingen strømproblemer.

Din starter er med eksternt endeleje, d.v.s. at der i koblingshuset sidder
et leje der skal styre den frie ende af starteren, hvis det er slidt op i
løbet af bilens 20 års levetid, så kan man få både mærkelig lyd og besværet
start.

Når den ikke starter, så prøv at daske til starteren med en medbragt stang,
så kan du måske slippe for at medbringe din egen bakke.

Når du sammenligner de viste startere kan du se at VW starteren har en fri
ende mens Fordstarteren har et hus med endeleje.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=776257079&n=361648970&pn=538772211

http://www.thansen.dk/product.asp?c=776257079&n=360729462&pn=515661741

mvh
Alex Christensen

Fra : mfn

Dato : 19-11-06 21:16

> [...]

stang,
> så kan du måske slippe for at medbringe din egen bakke.

Ok men hvad kan jeg gøre ved det? "Daskeren" med noget virker sommetider og
andre gange ikke, men altså, ville jo gerne have problemet løst en gang for
alle så den starter hver gang...

> Når du sammenligner de viste startere kan du se at VW starteren har en fri
> ende mens Fordstarteren har et hus med endeleje.

Jaja ok men det starter bilen jo ikke af ;)

Fra : alexbo

Dato : 19-11-06 21:23

"mfn" skrev

> Jaja ok men det starter bilen jo ikke af ;)

Næh, det gør den nok ikke før du får skiftet det defekte leje.
Jeg prøvede at vise hvad der er galt i stedet for bare at skrive "defekt
starterleje".

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-11-06 08:17

mfn wrote:
> VW Passat 1985, 1,6 benziner -

> Så får man nogen til at skubbe så kan den en uges tid igen - dog
> stadig besværet men virker dog.

Der skal ikke meget til at skubben en startvillig bil igang. Diesel er måske
den nemmeste at have med at gøre.

Da jeg havde oliefyr i min dieselbil måtte jeg skubbe nogle gange. Følgende
måde var effektiv: Skubbe bilen op i lidt fart - lidt over gåhastighed,
hoppe ind i bilen, 1. gear, slilppe koblingen og lynhurtigt træde den ned
igen. Motoren går så i tomgang.

Træder man ikke koblingen lynhurtigt ned igen, vil motoren forsøge at trække
bilen med 6-8 km/t, men da hastigheden formentlig er kommet under dette i
startforsøget, vil motoren gå i stå igen sammen med bilen.

Det kræver et underlag, som ikke er glat, helst asfalt. Sne, is, grus m.m.
oven på asfalt er ikke godt - man bliver hurtigt træt af at skubbe.

Ovenstående blot til orientering, så du ikke behøver tilkalde naboerne hver
gang :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-06 14:52

mfn wrote:
> [...]
> lyder i det hele taget noget besværet med at starte.
>
> Så får man nogen til at skubbe så kan den en uges tid igen - dog

Måske mangler du tænder på startkransen, eller tænderne er slidte. jeg har
haft en audi 80 fra 85 (næsten identisk med passat'en, det er vist kun
front og lygter er er forskelligt.) den led af samme symptom. jeg satte den
som regel i 2. gear og "vuggede" lidt med bilen (uden tænding på), så
stratkransen flyttede sig lidt, og derefter kunne jeg gå ind og starte
bilen. men bevares, det var da skide irriterende

Mvh

David

Fra : Kell Petersen

Dato : 20-11-06 18:04

Den sidste her med Tænderne ,, det kontrollerede du vel inden du satte den
nye på..
om den havde tabt dem....(tror nu ikke en ny starter mangler Takker/Tænder)
Hvad med startrelæét..

1 Det giver da periodiske klikkelyde,, hvis det ikke virker korrekt, og
eller slet ikke nogen lyde.
2 Stelforbindelser
3 Tændingslåsen er måske slidt ,, rok eventuelt med den, eller skil den ad,,
kontaktrens til start-positionen