Regler om, at hav hund i bil??
Fra : Patrick

Dato : 17-11-06 16:02

Er der nogen regler om dette? Skal de være i bur eller spændt fast?

På forhånd tak!

Patrick

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-06 16:34

Patrick wrote:
> Er der nogen regler om dette? Skal de være i bur eller spændt fast?
>

> På forhånd tak!

Der er så vidt jeg ved, ingen regel der siger at den skal være spændt fast,
eller i bur, men det ville være fornuftigt, for din og hundens sikkerhed.

--
Med venlig hilsen,
David

Fra : Kim

Dato : 18-11-06 15:27

"Patrick" <svar@igruppen.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen regler om dette? Skal de være i bur eller spændt fast?

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19640020805-REGL

Mvh, Kim

Fra : Kim S

Dato : 18-11-06 22:46

"Patrick" <svar@igruppen.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen regler om dette? Skal de være i bur eller spændt fast?

Ja, men de er ikke nemme at læse
Spurgte faktisk fstyr om det for en måneds tid siden.
Her er deres svar:

Med henvisning til din mail om godkendelse af køretøjer til dyretransport
kan jeg oplyse, at reglerne om hvornår et køretøj skal godkendes til
dyretransport fremgår af Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 208 af 17.
juni 1964 om dyretransport (bekendtgørelsen er dog ændret en del gange siden
1964). Du kan se bekendtgørelsen i sin helhed på www.retsinfo.dk.
Ifølge § 15 skal motorkøretøjer samt påhængs- og sættevogne til
motorkøretøj, der anvendes til transport af hvirveldyr (d.v.s. bl.a. heste,
kvæg, geder, får o.lign.) godkendes ved syn (hvis dyrene ikke anbringes i
kasser, hvilket dog kun er tilladt for mindre dyr som f.eks. hunde, katte og
smågrise). Godkendelse kræves dog ikke, såfremt køretøjet kun anvendes af
landbrugere til transport af dyr til eller fra egen bedrift. Godkendelse kan
kun meddeles såfremt køretøjet opfylder nogle nærmere angivne krav til
vognkassen.

Mvh, Kim

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 19-11-06 00:29

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun anvendes af landbrugere til transport af dyr til eller fra egen
> bedrift. Godkendelse kan kun meddeles såfremt køretøjet opfylder nogle

At sammen meget fint - men det gælder jo erhvervsmæssig transport af dyr -
incl. det svar, du har fået Kim.

Men er der overhovedet nogle regler for privat transport af f.eks. en hund i
en personvogn (eller statioancar i vort tilfælde ) ?

Det kan jo ikke være rigtigt at vi skal til syn alle sammen bare for at have
hund, kat, kanariefugl eller fisk med i bilen

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder