Forklaring på hjulmål
Fra : PSG

Dato : 17-11-06 13:57

Hej gode folk,

Nu har jeg brug for at få det skåret ud i pap: jeg har en bil der skal have
nye vinterfælge/dæk. Bilen kører lige nu på 16" med 205/55, hvor målene
hedder ET 50 og krydsmål er 5x112.

Krydsmålene skal selvfølgelig holdes, men kan jeg gå på kompromis med ET?
Jeg har aktuelt kig på en fælg med 16", 5x112, ET 35. Vil den kunne passe?

På forhånd tak for hjælpen.

- Patrick

Fra : Ole Axelsen

Dato : 17-11-06 16:52

PSG wrote:
> [...]
>
> Krydsmålene skal selvfølgelig holdes, men kan jeg gå på kompromis med
> ET? Jeg har aktuelt kig på en fælg med 16", 5x112, ET 35. Vil den

Ikke lovligt. Du må max ændre ET=sporvidden med 2*10 mm. Der er forøvrigt et
mål mere du skal være opmærksom på, og det er centerhullets diameter. På
alufælge tilpasses det normalt med en centreringsring, men er det stålfælge
skal det helst passe.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : PSG

Dato : 17-11-06 20:06

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev i en meddelelse

> [...]
> et mål mere du skal være opmærksom på, og det er centerhullets diameter.
> På alufælge tilpasses det normalt med en centreringsring, men er det

Vil det have nogen praktisk betydning (bilen skal ikke synes med
vinterfælge)?

- Patrick

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-11-06 21:33

PSG skriver:

> Vil det have nogen praktisk betydning (bilen skal ikke synes med
> vinterfælge)?

Ikke ud over at du ændrer din styretøjsgeometri og den samlede
sporvidde.

I så tilfælde opleves styringen mere eller mindre anderledes, i væreste
tilfælde kan du give forkert belastning på hjulophæng hvilket slider
hårdt på dem.

Allerværst kan du risikere at hjulet støder på hjulophæng, eller
skræmkasser, evt kun i ekstremsistuationer (meget læs og et bump på
vejen).

Mit råd: Hold det lovligt.
For øvrigt kan 16" være en dyr størrelse at købe dæk til, 15" og 17" er
mere almindeligt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : PSG

Dato : 17-11-06 22:01

> Mit råd: Hold det lovligt.

Det råd tror jeg jeg vil følge.

> For øvrigt kan 16" være en dyr størrelse at købe dæk til, 15" og 17" er
> mere almindeligt.

Kan jeg godt gå ned i en 15" så længe jeg holder ET, krydsmål og
centerdiameter? Skal dækkene så være tilsvarende højere end de 205/55 der
sidder på nu?

- Patrick

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-11-06 07:09

PSG wrote:
> Kan jeg godt gå ned i en 15" så længe jeg holder ET, krydsmål og
> centerdiameter?

Ja, hvis den kan være der for bremserne...

> Skal dækkene så være tilsvarende højere end de 205/55
> der sidder på nu?

Ja, rullediameteren skal passe inden for +/- 5 %.
I 15" er det noget 195/65-15.

Fra : Aksel

Dato : 17-11-06 22:27

"PSG" <psg@myreget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har aktuelt kig på en fælg med 16", 5x112, ET 35. Vil den kunne passe?

Som de andre har skrevet må du ikke ændre ET så meget, men du skal faktisk
starte ud fra bilens originale fælgstørrelse, den kan du finde på
http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

I instruktionsbogen står hvilke dækstørrelser bilen er født med, ud fra det
kan du finde ud af hvilke andre dækstørrelser der kan bruges, det kan du
regne ud på denne side:
http://www.woodyg.com/fairlane/finfo/tirecalculator.html omkredsen af det
nye dæk må ikke afvige mere end 5% fra det originale.

Hilsen Aksel