Regler for brug af sele
Fra : HD

Dato : 16-11-06 12:41

Hej Alle,

Jeg kom til at snakke med en kollega i dag på arbejde, omkring reglerne for
brug af sele.

Han mente at hvis man, som fører eller passager ikke havde sele på, så
udløste det et klip i kortet?

- Jeg mener bestemt kun at det udløser en bøde, hvis man som passager eller
fører ikke har sele på.

Jeg er bekendt med, at hvis man har børn under 15 år med i bilen, og de ikke
har sele på, så udløser det et klip i kørekortet.

Har søgt lidt rundt på nettet, og jeg kunne heller ikke læse mig frem til,
at det skulle give et klip, men skriver her - lige for at være sikker i min
sag! :)

Hvem har ret?

Med venlig hilsen.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 16-11-06 12:46

HD skrev:
> [...]
> at det skulle give et klip, men skriver her - lige for at være sikker i min

Du får et klip hvis du som fører ikke har sele på!

Mikkel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-11-06 12:55

HD wrote:

> Hvem har ret?

Iflg. http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80 og
http://www.sikkertrafik.dk/39683e80 er det kun hvis du har passagerer
der er under 15 år eller under 135cm at det udløser et klip. Og det
er kun til chaufføren.

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 16-11-06 12:56

"HD" skrev i en meddelelse...
> [...]
> at det skulle give et klip, men skriver her - lige for at være sikker i

Reglerne for selebrug og klip er at du som fører er ansvarlig for dig selv
og personer under 15 år .. du får ikke et klip hvis du selv kører uden sele
men hvis du har personer under 15 år som ikke er spændt fast så udløser det
et klip...

Hvis du som passager kører uden sele og ellers er over 15 år så får du en
bøde men ikke noget klip.

> Hvem har ret?

Det må du jo så have !

Læs mere her:
http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80

/J

PS. Husk google er din ven !

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-11-06 13:44

Mikkel Lund wrote:

> Du får et klip hvis du som fører ikke har sele på!

Nej.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk