Udskiftning af pære i forlygte på Toyota S~
Fra : donrexo@gmail.com

Dato : 14-11-06 14:34

Halløjsa!

Jeg er totalt grøn inden for gør-det-selv mekanik - det indrømmer
jeg blankt. Men jeg er lærenem, og derfor håber jeg, at der er nogen,
som vil hjælpe mig!

Jeg har en pære klar, som jeg har købt hos en forhandler. Den hedder
H7. Jeg har desuden en bil. En Toyota Sportsvan årg. 98, hvor netop
sådan en pære er gået.

Jeg har selv været ude og prøve at skifte den et par gange nu, men
jeg kan ikke se hvordan jeg kommer ind til selve pæren. Det lader ikke
til, at man bare kan tage det gennemsigtige plastic-dæksel af fra
forsiden og så udskifte pæren. Og fra motorrummet er alt jeg kan få
fat i bare en masse "kontakter", som man hiver ud, når man tager ved
dem. (De er dog lige til at sætte på plads igen).

Manualen er ikke til nogen hjælp. Der er 3 billeder, der forklarer
yderst deltaljeret hvordan pæren tages ud af sokkelen og en ny sættes
ind. Men intet om hvordan man rent faktisk kommer ind til pæren. Lidt
som at afsløre pointen i en joke uden at fortælle resten.

Så derfor: Hvordan kommer jeg ind til selve pæren i min Sportsvan,
så jeg kan udskifte den?

Er der noget som kan hjælpe mig?

På forhånd tak,

Thomas.

Fra : Kåre

Dato : 14-11-06 15:12

>Så derfor: Hvordan kommer jeg ind til selve pæren i min Sportsvan,
>så jeg kan udskifte den?
>
>Er der noget som kan hjælpe mig?
>
>På forhånd tak,
>
>Thomas.

Kender ikke lige den Toyota, men mine andre Toyotaer har haft en
gummimanchet som sidder uden om hele lygten.
I midten er der hul til stikket. Det piller du først af, herefter manchetten
(der sidder en flap et sted på siden som man kan hive i.
Så er du inde ved pæren. Den sidder monteres med en fjederclips, som du lige
trykker ind, lidt til siden og ud (ikke så vanskeligt som det lyder).
Så kan du skifte pæren.

Håber det hjælper! (og at det også ser sådan ud på din model)
Kåre

Fra : Esben

Dato : 14-11-06 18:24

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så kan du skifte pæren.
>
> Håber det hjælper! (og at det også ser sådan ud på din model)

Det lyder helt rigtigt - jeg har flere gange skiftet pære på sådan en. Men
det er lidt bøvlet, fordi man ikke rigtigt kan se hvad man laver.

--
Esben

Fra : donrexo@gmail.com

Dato : 14-11-06 15:59

Hejsa Kåre!

Tak for hjælpen. Desværre lader det ikke til at være det samme på
Sportsvan'en. Jeg kan ikke umiddelbart finde en plastik-manchet, som
skulle sidde rundt om hele lygten. Nu spørger jeg måske dumt, men er
det meningen, at man skal pille "lygteglasset" (det gennemsigtige) af,
eller skal pæren udskiftes fra motorrummet? Det lader nemlig til, at
"lygteglasset" er støbt ind i dets holder på min bil. Der sidder
nogle små "clips" (som dem man bruger til at sætte glasset fast på
en billed-ramme), men selv når de er pillet af, så er lygteglasset
ikke til at rokke en tøddel.

Mvh,

Thomas.

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-11-06 00:57

<donrexo@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Thomas
Det er en gummi manchet ikke plastik, og den sider som kåre har beskrevet.
Jeg har skiftet en del på min gamle Sortsvan fra 98
Hvor bor du henne ?
ellers få Toyota til at vise dig hvordan.
Kig lige på min signatur

--
Hilsen Jørgen
Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis i svarer under

Fra : Jan O

Dato : 14-11-06 16:09

[...]

På min Corola Verso årgang 2001 sider der forand på lygtehuset 2 skruer som
man tager af,
herefter piller man hele lygtehuset ud, så kan man nemt skifte pæren.
nemt når man først har prøvet.

Verso og sportsvan har næsten samme front, så måske er det samme løsning

Jan O

Fra : donrexo@gmail.com

Dato : 14-11-06 16:28

Hejsa Jan!

Mange tak!.. Det vil jeg prøve i morgen, når det bliver lyst.
Naboerne begynder at kigge mistænkeligt hver gang jeg bevæger mig mod
bilen, åbner motorhjelmen og stirrer blindt ned i den og roder lidt
hist og her uden reelt at gøre noget.. ;)

Mvh,

Thomas.

Fra : donrexo@gmail.com

Dato : 15-11-06 12:01

> [...]
> Jeg har skiftet en del på min gamle Sortsvan fra 98
> Hvor bor du henne ?
> ellers få Toyota til at vise dig hvordan.

Piece of cake!! Ha ha.. Når først man fandt ud af hvad hulen det var
for nogle komponenter i snakkede om, så var det jo ikke noget
problem!!

Jeg fik da godt nok pillet den forkerte pære ud, og havde en del bøvl
med at sætte den på plads igen, men det lykkedes!.. Hurra!

> Kig lige på min signatur

Ja, det er jo lidt en smagssag, om man vil "quote" hinanden. Jeg kan
faktisk godt lide, at ha' det originale svar i bunden. Ellers kan det
lynhurtigt blive forvirrende, hvis det er en meget lang tråd.. Men
igen - det er en smagssag!

Mange tak for hjælpen til jer alle sammen! Det var virkelig fedt !!

Thomas.