"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote in message
news:4558ddb3$0$4160$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> On 13-11-2006 17:13 Jørgen M. Rasmussen wrote:
> > Jeg skifter når de springer, for jeg kan
> > selv gøre det på 15 min incl. at trille lygtehøjden på plads, så jeg
IKKE
> > BLÆNDER modkørende
>
> Det må jeg lige høre mere om - jeg sætter bare den nye pære i på samme
> måde som den gamle sad. Skal man gøre mere?
>
Pudse lygteglassene udvendigt.
Og lige det med at skifte begge pærer:
Før halogenpærer, var det fordi glasset bliver sværtet, idet glødetråden
langsomt smelter og metallet afsætter sig på det "kolde" glas.
På moderne halogenpærer er det ikke helt så nødvendigt, da den afdampede
metal fra glødetråden ikke sætter sig fast på glasset der bliver helvedes
varmt, det er derfor det er kvartsglas, det kan klare det høje temperaturer,
det er også derfor du ikke må tage på den med fingrene, da du, når den er
varm afsætter et stykke hud, og når den er kold: sved, som brænder fast og
formindsker lystgennemgang.
Men du kan regne med, at alle pærer har en begrænset levetid, så udskift dem
begge, og behold en gamle der er OK som reserve.
Du bør skifte dine øvrige pære jævnligt, da positionslys og baglys er tændt
hele tiden, og bliver sorte før de springer, du kan hermed måske forhindre,
at en eller anden svagtseende overser dit baglys.
Du kan jo købe to bagpærer, og prøve at skifte en og se om du kan se
forskel, det tror jeg du kan.
Og er du i tvivl om hvilke pærer der passer til din bil se her:
http://makeashorterlink.com/?C12042A2E
http://www.bilmateriell.no/abnews/templates/?a=430&z=7
http://www.aftonbladet.se/bil/0102/12/lamptest.html er lidt gammel, men
bedre end intet.
Forlys vil jeg vælge Philips Vision plus eller Bosch plus 60 eller lignende
mærkevarer.
Møller