/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Slitage på ~25.000km
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-11-06 12:47

Jeg har fået vinterdæk på dytten efter knap 25.000km på sommerdæk.
Samtidig med jeg fik sommerdækkene på fik jeg også nye bremseklodser.

Status i dag er:
Fordæk: ca. 6mm spor tilbage
Bagdæk: ca. 8mm spor tilbage
Bremseklodser: skal skiftes inden nytår

For det første, godt nok er bilen forhjulstrukket - men 2mm forskel i
slitage, er det ikke meget ? Jeg har ikke lavet hjulspin en eneste
gang... Ham der skiftede dækkene mente de var "helt nedslidte" dem med
6mm tilbage - det er jeg nu ikke enig i, det er jo også sommerdæk.

Og bremseklodser - skal de ikke kunne holde til mere ? 85-90% af de
kilometer der er kørt har været motorvej uden motion til bremserne.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



 
 
Lars Knudsen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 13-11-06 13:19

On Mon, 13 Nov 2006 12:46:55 +0100, Henrik Stidsen
<henrikstidsen@gmail.com> wrote:

>Jeg har fået vinterdæk på dytten efter knap 25.000km på sommerdæk.
>Samtidig med jeg fik sommerdækkene på fik jeg også nye bremseklodser.
>
>Status i dag er:
>Fordæk: ca. 6mm spor tilbage
>Bagdæk: ca. 8mm spor tilbage
>Bremseklodser: skal skiftes inden nytår
>
>For det første, godt nok er bilen forhjulstrukket - men 2mm forskel i
>slitage, er det ikke meget ? Jeg har ikke lavet hjulspin en eneste
>gang... Ham der skiftede dækkene mente de var "helt nedslidte" dem med
>6mm tilbage - det er jeg nu ikke enig i, det er jo også sommerdæk.

Det slider stadig mere på de trækkende hjul, syntes jeg også er min
oplevelse også selv man om man kører "pænt". Og man kan da bestemt
godt få nogen km ud af 6 mm mønsterdybde. Anbefalingen er vel normalt
at skifte ved cirka 3 mm - og minimum er 1,6 mm.


>Og bremseklodser - skal de ikke kunne holde til mere ? 85-90% af de
>kilometer der er kørt har været motorvej uden motion til bremserne.

Det syntes jeg bestemt ikke var meget... Med så meget motorvej burde
de da bestemt holde 2-3 gange så mange kilometer ville jeg syntes.

Måske endda mere. Jeg skiftede bremser for+bag i BMW'en da den havde
kørt omkring 130.000 km. Da jeg solgte den havde den rundet 260.000 km
og der var de stadig ikke udskiftningsmodne.

** Lars


Henrik Stidsen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-11-06 14:01

It happens that Lars Knudsen formulated :
>> For det første, godt nok er bilen forhjulstrukket - men 2mm forskel i
>> slitage, er det ikke meget ? Jeg har ikke lavet hjulspin en eneste
>> gang... Ham der skiftede dækkene mente de var "helt nedslidte" dem med
>> 6mm tilbage - det er jeg nu ikke enig i, det er jo også sommerdæk.

> Det slider stadig mere på de trækkende hjul, syntes jeg også er min
> oplevelse også selv man om man kører "pænt". Og man kan da bestemt
> godt få nogen km ud af 6 mm mønsterdybde. Anbefalingen er vel normalt
> at skifte ved cirka 3 mm - og minimum er 1,6 mm.

Jeg kan godt se logikken i at det slider mest på de trækkende hjul - de
andre skal jo trods alt bare følge med og så bremse lidt engang i
mellem (og der bremses jo også mest på forhjulene). Nu ved jeg ikke
hvor meget mønster der var på dækkene fra ny af (Conti Premium Contact
2) så jeg kan ikke se hvor meget der er slidt af dem.

>> Og bremseklodser - skal de ikke kunne holde til mere ? 85-90% af de
>> kilometer der er kørt har været motorvej uden motion til bremserne.

> Det syntes jeg bestemt ikke var meget... Med så meget motorvej burde
> de da bestemt holde 2-3 gange så mange kilometer ville jeg syntes.

Godt, så er det ikke kun mig der syns det sådan. Det er jo slet ikke
unormalt at jeg kan køre fra Esbjerg N til Vejle S uden at røre bremsen
overhovedet.

> Måske endda mere. Jeg skiftede bremser for+bag i BMW'en da den havde
> kørt omkring 130.000 km. Da jeg solgte den havde den rundet 260.000 km
> og der var de stadig ikke udskiftningsmodne.

Så jeg kan konstatere at Ahlmann - som jeg ellers var glad for - har
sat nogen elendige klodser på ?

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Per Henneberg Kriste~ (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 13-11-06 15:19

Henrik Stidsen wrote:
> It happens that Lars Knudsen formulated :

>> Måske endda mere. Jeg skiftede bremser for+bag i BMW'en da den havde
>> kørt omkring 130.000 km. Da jeg solgte den havde den rundet 260.000
>> km og der var de stadig ikke udskiftningsmodne.
>
> Så jeg kan konstatere at Ahlmann - som jeg ellers var glad for - har
> sat nogen elendige klodser på ?

Enten det - eller der er noget med dine skiver der gør at bremseklodserne
slides hurtigere.

Har de fået noget fedt, så de glider nemt?

--
Per, Esbjerg



Henrik Stidsen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-11-06 15:23

Per Henneberg Kristensen pretended :
> Enten det - eller der er noget med dine skiver der gør at bremseklodserne
> slides hurtigere.

> Har de fået noget fedt, så de glider nemt?

De forreste skiver blev skiftet en uge efter klodserne (de gamle blev
skæve...) og de bagerste er dem der sad på da jeg købte dytten.

Jeg er ikke vidende om at de har fået nogen speciel behandling, hverken
for eller bag, da jeg ikke var tilstede mens de blev skiftet og gutten
der gjorde det sagde ikke noget om det bagefter.

Syns da også det lyder som en skidt kombination at bremseskiver skulle
have fedt så de glider nemmere...

Kan da også lige oplyse at de ikke har rustskader eller lign ting der
skulle gøre dem ru på overfladen.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Ukendt (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-11-06 19:21


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.6b9b7d6be90603f9.34878@news.hs235.dk...
> Per Henneberg Kristensen pretended :
>> Enten det - eller der er noget med dine skiver der gør at bremseklodserne
>> slides hurtigere.
>
>> Har de fået noget fedt, så de glider nemt?
>
> De forreste skiver blev skiftet en uge efter klodserne (de gamle blev
> skæve...) og de bagerste er dem der sad på da jeg købte dytten.
>
> Jeg er ikke vidende om at de har fået nogen speciel behandling, hverken
> for eller bag, da jeg ikke var tilstede mens de blev skiftet og gutten der
> gjorde det sagde ikke noget om det bagefter.
>
> Syns da også det lyder som en skidt kombination at bremseskiver skulle
> have fedt så de glider nemmere...
>
> Kan da også lige oplyse at de ikke har rustskader eller lign ting der
> skulle gøre dem ru på overfladen.
>
> --
> Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
>
> Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
> - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
>

Hej
Det med fedt er sikkert en Joke
eller også menes at de får lidt på kanten der kører i caliberen... (klodsene
skal ikke gå stramt ! )
Samtidigt tyder sliddet på bremser og dæk på at du bruger både speeder og
bremse en del...

Jeg tror ikke dit dækslid er så unormalt, dæk med godt vejgreb holder ikke
så længe,
som dæk hvor levetid prioriteres mere end vejgreb...
Det er gummiblandingen, på værkstedet solgte vi for nogen år siden nogen
koreadæk der kunne køre rigtig mange kilometer,
MEN våd vej gav næsten sneagtigt vejgreb ikke noget at råbe hurra for
hvor imod Yokohama dækkene der virkede som at køre på skinner om hjørnet
ikke holdt mere end 18-20.000km
Drengene´s Golf GTI nok ikke mere end 9-10000km

Jeg har selv lige checket bremser på min Opel Meriva 1,6 16v ved 50000km
der er masser af belægning endnu...
Klodserne blev også renset af ved 30.000km og smurt med kobberfedt på
kanten, så de let bevæger sig når bremsen slippes..
De originale dæk ville nok netop være slidt ned hvis ikke der samtidigt var
slidt på vinterdækkene et par vintre...

Så kørestilen betyder nok en del

mvh
Preben




Henrik Stidsen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-11-06 21:55

Preben Larsen brought next idea :
> Det med fedt er sikkert en Joke

Det håber jeg næsten ;)

> Samtidigt tyder sliddet på bremser og dæk på at du bruger både speeder og
> bremse en del...

Indrømmet, jeg bruger ikke morfar accelerationer, men ikke noget der
minder om racer heller (det kan den slet ikke...) og hjulspin har den
aldrig prøvet på de omtalte dæk.

Og bremser - uden at det skal lyde overdrevet så plejer jeg at bremse
pænt og roligt så ofte som muligt, undgå at lave alt for meget
stop'n'go når jeg kører i kø (hellere køre med lidt mere afstand til de
forankørende så jeg kommer til at køre jævn fart istedet for bremse og
acceleration hele tiden).

> Jeg tror ikke dit dækslid er så unormalt, dæk med godt vejgreb holder ikke så
> længe

Er Continental Premium Contact 2 et af den slags ?

> Jeg har selv lige checket bremser på min Opel Meriva 1,6 16v ved 50000km der
> er masser af belægning endnu...
> Så kørestilen betyder nok en del

Det undrer mig bare stadig at de kun kan holde 25.000km, specielt når
22000 af dem har været på motorvej hvor bremser som bekendt ikke er det
der bruges mest. Og jeg er altså ikke en af dem der kører ræs, det kan
dytten dårligt bruges til...

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Niels Pein (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 13-11-06 21:06

"Henrik Stidsen" skrev ...
>
> Status i dag er:
> Fordæk: ca. 6mm spor tilbage
> Bagdæk: ca. 8mm spor tilbage
> Bremseklodser: skal skiftes inden nytår
>
> For det første, godt nok er bilen forhjulstrukket - men 2mm forskel i
> slitage, er det ikke meget ? Jeg har ikke lavet hjulspin en eneste gang...
Når du bremser er det vel også fordækkene der tager det meste, idet vægten
forskydes fremad.
--
Mvh. Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX



Henrik Stidsen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-11-06 21:56

Niels Pein formulated the question :
> Når du bremser er det vel også fordækkene der tager det meste, idet vægten
> forskydes fremad.

Helt sikkert, der bremses jo også kraftigst på forhjulene for at
forhindre udskridning. Så jeg forskellen i slid på hjulene er nok
nemmere at forklare end den hurtige nedslidning af bremseklodserne.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Kim Kristensen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Kim Kristensen


Dato : 13-11-06 22:23


"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:mn.6afe7d6b7de8d6ce.34878@news.hs235.dk...
> Jeg har fået vinterdæk på dytten efter knap 25.000km på sommerdæk.
> Samtidig med jeg fik sommerdækkene på fik jeg også nye bremseklodser.
>
> Status i dag er:
> Fordæk: ca. 6mm spor tilbage
> Bagdæk: ca. 8mm spor tilbage
> Bremseklodser: skal skiftes inden nytår
>
> For det første, godt nok er bilen forhjulstrukket - men 2mm forskel i
> slitage, er det ikke meget ? Jeg har ikke lavet hjulspin en eneste
> gang... Ham der skiftede dækkene mente de var "helt nedslidte" dem med
> 6mm tilbage - det er jeg nu ikke enig i, det er jo også sommerdæk.
>
> Og bremseklodser - skal de ikke kunne holde til mere ? 85-90% af de
> kilometer der er kørt har været motorvej uden motion til bremserne.
>
> --
> Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/
>
> Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
> - Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060
>
>
Jeg ved sgu' ikke med dækkene, men klodserne burde holde længere. Jeg kører
ca. 85.000 km på klodserne med ca. 50% motorvej, og det er inklusive påhæng
uden bremser (trailer/teltvogn).

Med venlig hilsen Kim



Henrik Stidsen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 13-11-06 22:48

Kim Kristensen explained :
> Jeg ved sgu' ikke med dækkene, men klodserne burde holde længere. Jeg kører
> ca. 85.000 km på klodserne med ca. 50% motorvej, og det er inklusive påhæng
> uden bremser (trailer/teltvogn).

Jeg tror efterhånden konklusionen bliver at det må være ualmindeligt
dårlige klodser - eller at der er noget galt med bremserne simpelthen.

Kiggede lige på fakturaen - der står ikke hvilket mærke de er, prisen
er 216kr for dem foran og 270 for dem bagved (+moms). Hvad siger det
jer om kvaliteten ? er det discountklodser eller er det ok ?

Sidst men ikke mindst kan jeg se jeg har skrevet "160.900km" på
fakturaen, tælleren nærmer sig 186.000km nu så de 25.000km passer meget
godt.

--
Henrik Stidsen - Peugeot 306, HDI, 2.0 - http://henrikstidsen.dk/

Tabt gods på motorvejen ? ødelagte skilte ? døde lyssignaler ?
- Ring til Vejdirektoratets servicetelefon: 8020 2060



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177510
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408584
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste