/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Klip ved 20% - Hvorfor ikke 5%
Fra : Thomas H.


Dato : 13-11-06 12:32


http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4076456/
Gud hvor er det forudsigeligt, men alligevel tragisk....


Her hvor jeg bor, er en stor lige vej lige blevet lavet om fra 60 til 50
km/t (ligesom utrolig mange andre steder) uden at vejen på nogen måde har
ændret udseende/forhold, dvs. før var man en dyyyygtig bilist hvis man kørte
60,00 km/t, hvis det nye forslag kommer i gennem, står man til et klip fordi
man laver en "Grov færdselsforseelse" som klippekortet jo var desginet til.

Kan det tænkes at grunden til at de ser at flere og flere kører for hurtigt,
hænger sammen med at biler og dæk bliver bedre, sikrere, mere støjsvage,
bremser bedre., samtidig med at man sænker hastighedsgrænserne på stort set
alle veje??

Men jeg er da glad for at vi skal til at have flere klip, mens jyderne får
lov til at køre hurtigere på deres veje ...


--
Thomas H. - www.thhe.dk



 
 
Henrik Nielsen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 13-11-06 12:52

"Tragisk"

Ja, vi ender nok med de 5%, og må vi sidde og kigge på speedometeret hele
tiden, og glemme alt ude foran bilen, på nær hastighedsgrænserne... Man
fjerne jo fokus fra trafikken og ind på speedometeret..... Synes da også der
var noget om at antallet af ulykker for steget i Kbh, samtidig med at
gennemsnitshastigheden var faldet...
Det er en pengemaskine.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail



alexbo (13-11-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 13-11-06 13:29


"Henrik Nielsen"

> Det er en pengemaskine.

Næh, klippene giver ikke penge, hvis man havde indført bøder i norske
størrelser kunne man måske påstå at det var en pengemaskine.

Men klippene er netop indført i stedet for større bøder,
der er en pengesparemaskine.

Det var måske en ide, med klip for stort set alt, og så en kørekortgrænse på
måske 10 klip.
Når en varevogn parkerer midt i trafikken for at læsse af, så koster det et
klip.
1 klip for hver påbegyndt 10% overskridelse af fartgrænser.
1 klip for forkert lygteføring
1 klip for at lege politibetjent
1 klip for hver 1/10 promille over 0,2
1 klip for det hele.

Tyskland har et eller andet der ligner, jeg ved ikke helt hvordan de tyske
regler er skruet sammen, men det er der nok nogen der gør.

mvh
Alex Christensen



Anders Majland (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 13-11-06 13:51

> Ja, vi ender nok med de 5%

#include "sarkasme.h"

Hvorfor dog have en tolerance. Kan folk ikke finde ud af at overholde loven
skal de da ikke have lov at køre bil (eller ihvertfald have en klække bøde
til den altid slunke statskasse).

En hastighedsgrænse er en maks grænse og en overtrædelse skal da bare
håndhæves. I førstegangstilfælde er et klip måske tilstrækkeligt, men
hvorfor dog lade dem forælde efter bare 3år. Folk der har et klip eller to
noteret må vel forventes at være endnu mere opmærksomme på ikke at køre
hurtigere end tilladt.

Politiets målesudstyr regner man idag med har en nøgagtighed bedre end 3km/t
(og 3% ved hastigheder over 100km/t). Med flere store bøder burde der være
penge nok til at få givet politiet noget mere præcist måleudstyr så de for
alvor kan slå ned på de bilister der tillader sig at køre hurtigere end
tilladt.

Hvis tilstrækkeligt mange får fradømt retten til at køre bil vil det sikkert
også fremme sam-kørsel og dermed giver bedre plads på indfaldsvejene til
byerne. Og måske endda også skabe masser af nye chaufførjobs.



BJ (13-11-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 13-11-06 13:54


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:45586a71$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Hvorfor dog have en tolerance. Kan folk ikke finde ud af at overholde
> loven skal de da ikke have lov at køre bil (eller ihvertfald have en
> klække bøde til den altid slunke statskasse).
>
> En hastighedsgrænse er en maks grænse og en overtrædelse skal da bare
> håndhæves. I førstegangstilfælde er et klip måske tilstrækkeligt, men
> hvorfor dog lade dem forælde efter bare 3år. Folk der har et klip eller to
> noteret må vel forventes at være endnu mere opmærksomme på ikke at køre
> hurtigere end tilladt.
>
> Politiets målesudstyr regner man idag med har en nøgagtighed bedre end
> 3km/t (og 3% ved hastigheder over 100km/t). Med flere store bøder burde
> der være penge nok til at få givet politiet noget mere præcist måleudstyr
> så de for alvor kan slå ned på de bilister der tillader sig at køre
> hurtigere end tilladt.
>
> Hvis tilstrækkeligt mange får fradømt retten til at køre bil vil det
> sikkert også fremme sam-kørsel og dermed giver bedre plads på
> indfaldsvejene til byerne. Og måske endda også skabe masser af nye
> chaufførjobs.

Jeg spår det nylig dannede kommunistparti store muligheder i fremtidens
Danmark..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Henrik Nielsen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 13-11-06 15:07

"Hvorfor dog have en tolerance........ med har en nøgagtighed bedre end
3km/t (og 3% ved hastigheder over 100km/t)"

Med hvilken tolerance kan du aflæse speedometer? Og hvor lang tid skal du så
bruge på det?

Hvor mange % svare nålens bredde (på speedometer), v. fx. 40 km/t. I min
verden er der nødt til at være en tolerance.

Kalibrering af speedometer skulle så være løsningen.... Nej, så er der
nemlig dækkene. Du har ca. 0,5% fejl pr. mm du slider af. Så sørg for at
kalibrere med nye dæk... Og med hvilke tolerance bliver dæk fremstillet?
Det ender jo i bureaukrati...

Der skal være tolerance... Ellers mister vi alle kørekortet.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail



Henrik Nielsen (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 13-11-06 15:14

Overså lige: #include "sarkasme.h"


--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er ved svar på mail



Per Henneberg Kriste~ (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 13-11-06 15:21

Henrik Nielsen wrote:

> Kalibrering af speedometer skulle så være løsningen.... Nej, så er der
> nemlig dækkene. Du har ca. 0,5% fejl pr. mm du slider af. Så sørg for
> at kalibrere med nye dæk... Og med hvilke tolerance bliver dæk
> fremstillet? Det ender jo i bureaukrati...

Uden at jeg lige gider regne det ud for dig lige nu - det er hvert fald ikke
så meget som 0,5% fejl pr. mm man slider af.

Det er forholdsvis langt under det halve (hovedregning ;)).

--
Per, Esbjerg



Anders Majland (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 13-11-06 20:25

> Uden at jeg lige gider regne det ud for dig lige nu - det er hvert fald
> ikke så meget som 0,5% fejl pr. mm man slider af.
>
> Det er forholdsvis langt under det halve (hovedregning ;)).

Jeg regnede det engang på et 12" med et "dybt" mønster fra nyt. Der var
forskellen over 3%.
Dækmontering må også afvige 5% fra org. monteringen.

Men det er stadig ikke nogen undskyldning for hvor ringe mange speedometre
er - specielt da km-tællerne oftest er meget mere nøjagtige... En af de få
biler jeg har kørt der er temmeligt præcist er en C5 fra 2005. Den ligger
ved lovlige danske hastigheder typisk <2km/t fra GPS'ens

Og henrik selvom du har set sarkasmen ... Så lige for at fortsætte den. Med
en nul tolerance på hastigheden må du bare sætte hastigheden ned så du er
sikker på atdu overholder loven... I andre sammenhænge er det den vej man
vender tolerancekædern. Altså grænsen er 80km/t Du har en usikkerhed på din
hastighed så for at være sikker på ikke at køre mere end 80km/t må du sigte
efter en lidt laverer hastighed. Btw så havde C5'en også en justerbar
fartbegrænser - mindst ligeså anvendelig som en fartpilot....



Per Henneberg Kriste~ (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 13-11-06 23:05

Anders Majland wrote:
>> Uden at jeg lige gider regne det ud for dig lige nu - det er hvert
>> fald ikke så meget som 0,5% fejl pr. mm man slider af.
>>
>> Det er forholdsvis langt under det halve (hovedregning ;)).
>
> Jeg regnede det engang på et 12" med et "dybt" mønster fra nyt. Der
> var forskellen over 3%.

Med en nedslidning på 7,5mm - hvilket kan være svært med et sommerdæk med 8
mm mønster som kun må slides ned på 1,6 mm - er procenten 1,3.

Det kan lige lade sig gøre med et vinterdæk :)


--
Per, Esbjerg



Finn Guldmann (19-11-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 19-11-06 15:36

Anders Majland skrev:
>> Ja, vi ender nok med de 5%
> #include "sarkasme.h"
> Hvorfor dog have en tolerance.
>
Fordi vi er mennesker, ikke robotter.

--
MVH Finn
Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have
lige så travlt med at undskylde selvmordsbomber i religionens navn som
de har med at fordømme tegninger og paver?

Kent Oldhøj (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 13-11-06 15:35

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in
news:455857c0$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

>
> http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=4076456/
> Gud hvor er det forudsigeligt, men alligevel tragisk....

Det er en menneskelig "feature". Hvis man gør straf for overtrædelser for
systematiske, så flytter man blot grænserne for det tilladelige.

For nogle år siden var der et højt sygefravær på min daværende
arbejdsplads, og chefen bestemte hovedkulds at alle skulle til en samtale
efter 3 fraværsperioder eller 8 fraværsdage.

Resultatet? De grove syndere med mange perioder og mange fraværsdage,
forsvandt, men det totale fravær steg faktisk en smule fordi det pludselig
blev betragtet som acceptabelt at have et par "sygeperioder" bare det ikke
blev mere end 8 dage

Så hvis man skal følge den strategi, er de 5% nok bedre.

John Sahl (13-11-2006)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 13-11-06 15:33

Thomas H. wrote:
> Men jeg er da glad for at vi skal til at have flere klip, mens
> jyderne får lov til at køre hurtigere på deres veje ...

Vi kører jo bare bedre bil end jer øboer ,-)

--
John Sahl



Gamle (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 13-11-06 22:32


"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse
news:45588193$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Thomas H. wrote:
>> Men jeg er da glad for at vi skal til at have flere klip, mens
>> jyderne får lov til at køre hurtigere på deres veje ...
>
> Vi kører jo bare bedre bil end jer øboer ,-)


Der er jo også langt flere kartoffelmarker. *G*


Mvh.
Torben



John Sahl (13-11-2006)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 13-11-06 22:36

Gamle wrote:
> "John Sahl" skrev i en meddelelse
>> Vi kører jo bare bedre bil end jer øboer ,-)
>
>
> Der er jo også langt flere kartoffelmarker. *G*

Det føles nu mere som kartoffelmarker når man kører i Kbh, specielt ovre på
Amager

--
John Sahl



Gamle (13-11-2006)
Kommentar
Fra : Gamle


Dato : 13-11-06 22:54


"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse
news:4558e4c0$0$180$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Gamle wrote:
>> "John Sahl" skrev i en meddelelse
>>> Vi kører jo bare bedre bil end jer øboer ,-)
>>
>>
>> Der er jo også langt flere kartoffelmarker. *G*
>
> Det føles nu mere som kartoffelmarker når man kører i Kbh, specielt ovre
> på Amager

Ja der er jo nok mere trafik dér i syvende række end her i Jylland. *G*

Mvh.
Torben



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177510
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408584
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste