En flad fornemmelse.
Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-11-06 01:26

Som det måske er nogle af gruppens læsere bekendt, er den gamle Rekord
blevet udskiftet med Omega.

Men da Rekorden er 4 huls og Omegaen er 5 Huls, passer hjulene jo ikke
ligefrem på hinanden.

Men jeg havde i den blå avis fundet 4 fælge til noget der lignede
foræringspris.

Så jeg tøffede ud på landet og hentede traileren, og da jeg havde spændt den
på sparkede jeg som vanligt til begge hjul og tjeckede lys, og selv om
traileren er fra 70erne var alt dog OK.

Jeg har i alle de år jeg har kørt bil, endnu ikke oplevet selv at punktere
under kørselen, selv om jeg har været passager til adskillige punkteringer,
og skifte hjul på endnu flere.

Jeg satte kurs imod Farum og velankommet steg jeg ud af bilen blot for at
høre en sivende lyd.
Det viste sig at være venstre forhjul der, selvom det stadig havde fuld
facon, var ved at lukke luften ud.

"Det komme jeg nok til at skifte inden jeg drager hjemad" tænkte jeg.

Nå, men manden med fælgene var en hyggelig fyr, der selv havde kørt Rekord i
mange år inden han skiftede til Omega: Idag var det dog en Mercedes der stod
i indkørselen, og den kunne jeg naturligvis godt forstå at han bedre kunne
lide.

Det viste sig at der var dæk på fælgene og han morede sig lidt over at nu
havde jeg jo noget at sætte på Omegaen, når nu jeg sådan lige var punkteret,
dog fortalete han at det ene af de nysindkøbte dæk var punkteret.

Jeg læssede dækkene på traileren og så lå der der jo et punkteret hjul i
den.

Jeg begyndte at skifte hjul på Omegaen, for nu havde forhjulet helt mistet
faconen, og jeg smed det punkterede hjul i traileren, så lå der 2 punkterede
hjul i den.

På med reservehjulet, og jo der var faktisk kobberfedt på gevindet af
boltene og imellem anlægsfladerne.
Hjulet belv behørigt skruet fast, og det drejede fint rundt.

Jeg skulle lige undersøge hvad der var årsagen til punkteringen, så jeg stod
lidt og lyttede til hjulet for at finde ud af hvorfra det sydede, og mod
sædvane havde jeg idag lidt svært ved at finde ud af hvorfra lyden kom, del
lød nærmest som om den kom fra flere sider, men til sidst fandt jeg hulet,
helt inde ved kanttråden,

Jeg havde tidligere på dagen kørt ca. 20-25 km. på mark- og grusveje med
mange store huller i, så det var nok derfor at det var blevet træt nu.

Nå men det var blevet tid at vende næsen hjemad og værktøj og dunkraft blev
pakket ned.

Da jeg satte igang virkede bilen godt nok underlig, så jeg stoppede igen,
mystisk for det virkede som om det var et problem bagude.

Hmm. jeg kiggede grundigt på forhjulet, og gik derefter en omgang om bilen,
og jo sandelig om ikke at venstre hjul på tarileren var fladt.
Så var det derfor at jeg havde synes at det sydede over det hele i traileren

Værktøjet frem igen, og skifte hjul på traileren, heldigvis har jeg et
reservehjul monteret på traileren, og reservehjulet holdt da også luft selv
om det var fra 1993´.
Det flade hjul blev smidt på traileren og nu lå der så 3 punkterede hjul.
Hmm........der her lyder som begyndelsen på en meget lang tur de 100km hjem.

Jeg gik endnu en omgang og lyste på alle hjul inden jeg satte mig ind for at
køre hjem, og undeligt nok oplevede jeg ikke flere punkteringer, og
oprigtigt talt håber jeg der gå længe inden jeg får samme flade fornemmelse
igen.

Mvh. Uffe Ravn