|
| Bremsepedal bliver hård efter bilen har st~ Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 11-11-06 21:38 |
|
Hejsa
Jeg lagde lige her til aften mærke til, at efter min bil har stået stille
med slukket motor i nogle timer, bliver bremsepedalen totalt hård at træde
på, altså kun indtil man starter motoren. Det føles fuldstændigt som hvis
man pumper bremsepedalen indtil den bliver hård. Her bliver pedalen dog hård
af sig selv.
Min indkørsel er lidt stejl, og da jeg satte mig ud i bilen og satte den i
frigear, skulle jeg træde MEGET hårdt på bremsepedalen for at holde bilen
fra at rulle, ligesåsnart jeg startede motoren blev alt i den skønneste
orden.
Er det noget jeg skal være urolig for, den bliver selvf lavet på garanti,
men jeg vil gerne vide om der er noget galt før jeg hendvender mig til
forhandleren.
Er det noget "nyere" biler kan finde på, min 318 E46 fra 1999 gjorde det
ikke, men denne 320d fra 2003 gør det altså.
Hvad er der evt galt, og hvordan kan jeg checke om noget er galt?
--
Mvh
Jacob (BMW E46)
| |
Ulrich (11-11-2006)
| Kommentar Fra : Ulrich |
Dato : 11-11-06 21:46 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob*giraf*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
news:45563497$0$13961$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Jeg lagde lige her til aften mærke til, at efter min bil har stået stille
> med slukket motor i nogle timer, bliver bremsepedalen totalt hård at træde
> på, altså kun indtil man starter motoren. Det føles fuldstændigt som hvis
> man pumper bremsepedalen indtil den bliver hård. Her bliver pedalen dog
> hård af sig selv.
>
> Min indkørsel er lidt stejl, og da jeg satte mig ud i bilen og satte den i
> frigear, skulle jeg træde MEGET hårdt på bremsepedalen for at holde bilen
> fra at rulle, ligesåsnart jeg startede motoren blev alt i den skønneste
> orden.
>
> Er det noget jeg skal være urolig for, den bliver selvf lavet på garanti,
> men jeg vil gerne vide om der er noget galt før jeg hendvender mig til
> forhandleren.
>
> Er det noget "nyere" biler kan finde på, min 318 E46 fra 1999 gjorde det
> ikke, men denne 320d fra 2003 gør det altså.
>
> Hvad er der evt galt, og hvordan kan jeg checke om noget er galt?
Din bremseforstærker taber vacum over noget tid.
Det tyder på en mindre utæthed.
Når du pumper på pedalen med slukket motor opnår du samme effekt.
--
Hygge Ulrich
| |
lindenskov (11-11-2006)
| Kommentar Fra : lindenskov |
Dato : 11-11-06 23:10 |
|
"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> wrote in message news:45563687$0$830
>
> Din bremseforstærker taber vacum over noget tid.
> Det tyder på en mindre utæthed.
>
> Når du pumper på pedalen med slukket motor opnår du samme effekt.
>
>
> --
> Hygge Ulrich
Nå, så har jeg vidst også noget jeg (eller min mekainker bliver det nok :)
skal have kigget på. Min 95'er Mondeo gør det samme.
Nu ved jeg ikke om jeg skal trykke MEGET hårdt ned som Jacob beskriver, men
jeg skal i hvert tilfæle trykke hårdt ned. Altså bremsepedalen er klart
hårdere når jeg sætter mig ud i bilen om morgenen lige indtil jeg tænder.
(Som Jacob også beskriver)
| |
Jens G (12-11-2006)
| Kommentar Fra : Jens G |
Dato : 12-11-06 09:05 |
|
On Sat, 11 Nov 2006 21:45:57 +0100, "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk>
wrote:
>
>Din bremseforstærker taber vacum over noget tid.
>Det tyder på en mindre utæthed.
Hvis bremseforstærkeren forventes at virke med slukket motor, hvor får
den så energien fra?
>
>Når du pumper på pedalen med slukket motor opnår du samme effekt.
Som en bremseforstærker?
--
Jens G
| |
Ulrich (12-11-2006)
| Kommentar Fra : Ulrich |
Dato : 12-11-06 14:14 |
|
"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
news:4557d552.2066937@dtext.news.tele.dk...
> On Sat, 11 Nov 2006 21:45:57 +0100, "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk>
> wrote:
>
>>
>>Din bremseforstærker taber vacum over noget tid.
>>Det tyder på en mindre utæthed.
>
> Hvis bremseforstærkeren forventes at virke med slukket motor, hvor får
> den så energien fra?
Der sidder en ventil der holder trykket (vakuumet)
>>
>>Når du pumper på pedalen med slukket motor opnår du samme effekt.
>
> Som en bremseforstærker?
At bremseforstærker taber tryk (vakuum)
--
Hygge Ulrich
| |
Jens G (12-11-2006)
| Kommentar Fra : Jens G |
Dato : 12-11-06 21:56 |
|
On Sun, 12 Nov 2006 14:14:09 +0100, "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk>
wrote:
>> Hvis bremseforstærkeren forventes at virke med slukket motor, hvor får
>> den så energien fra?
>
>Der sidder en ventil der holder trykket (vakuumet)
OK,- jeg husker bare noget om at man kan tjekke om bremseforstærkeren
virker ved at trykke pedalen ned mens man starter motoren. Hvis den
synker lidt, fungerer den. Men det er godt nok mange år siden jeg
lærte det, og det kan være forbedret meget siden.
--
Jens G
| |
Peter Dalgaard (12-11-2006)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 12-11-06 22:48 |
|
Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> writes:
> On Sun, 12 Nov 2006 14:14:09 +0100, "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk>
> wrote:
>
> >> Hvis bremseforstærkeren forventes at virke med slukket motor, hvor får
> >> den så energien fra?
> >
> >Der sidder en ventil der holder trykket (vakuumet)
>
> OK,- jeg husker bare noget om at man kan tjekke om bremseforstærkeren
> virker ved at trykke pedalen ned mens man starter motoren. Hvis den
> synker lidt, fungerer den. Men det er godt nok mange år siden jeg
> lærte det, og det kan være forbedret meget siden.
Man pumper lidt med den, holder den nede og drejer tændingsnøglen, så
synker pedalen. Og man bliver eksamineret i det til køreprøver.
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
|
|