Er den værd at overveje?
Fra : Martin Bak

Dato : 11-11-06 10:58

Konen overvejer denne bil:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46902703

Vi vil skulle rejse for at se på den.
Min egen bil er også en 626´er fra ´92 og den er jeg rigtig godt tilfreds
med. Men denne er en anden model. (min er 2.0i GV)

Er der nogen der kan give bilen et skudsmål? Særlige skavanker?

--
Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-11-06 11:34

Martin Bak wrote:
> [...]
> med. Men denne er en anden model. (min er 2.0i GV)
>
> Er der nogen der kan give bilen et skudsmål? Særlige skavanker?

umiddelbart lyder den da rimelig fornuftig og en objektiv vurdering
værd... 2 ting der skal testes fornuftigt inden køb (udover alm.
gennemgang af bilen): automatgear og A/C:
gearet kan sagtens være iorden men ved skift skal det gøre det pænt
ordentligt, både ved stille kørsel og når den får pedal, hvis den laver
unoder, så led videre efter anden bil.
A/C på ældre årgange kan være defekt, måske blot efterfyldning af
kølemiddel (typisk omkostning 1000kr) men ellers kan det være
kompressor/kondenser, det er dyrt!

Udover det så er den nok relativ tørstig (mit gæt er max 10-10.5km/l),
men det har I vel gjort op med Jer?

Er det primært automatgearet I er ude efter eller er det biltypen?

Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 11-11-06 11:51

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> umiddelbart lyder den da rimelig fornuftig og en objektiv vurdering
> værd... 2 ting der skal testes fornuftigt inden køb (udover alm.
> gennemgang af bilen): automatgear og A/C:

Ok.

> Udover det så er den nok relativ tørstig (mit gæt er max 10-10.5km/l), men
> det har I vel gjort op med Jer?

Tjoh.. Hvilken motor ligger der i bilen? Det kan vel ikke være den samme som
i min?

> Er det primært automatgearet I er ude efter eller er det biltypen?

Lidt begge dele. Aut. er et krav. Og jeg har ret stor tillid til 626´ere ;)
Seneste synsrapport (30. maj) er betinget godkendelse på grund af en defekt
bøsning ved højre forhjul. Ellers ingen bemærkninger. Er det i orden at
kalde bilen nysynet, når det er over ½ år siden at den blev synet, og siden
har kørt 10.000 km?

Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-11-06 14:14

Martin Bak wrote:
> "Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

> Ok.

> Tjoh.. Hvilken motor ligger der i bilen? Det kan vel ikke være den samme som
> i min?

Jo, hvorfor skulle det ikke være det... Din er fra samme årgang, og hvis
ellers det også er samme model, så er det sikkert samme motor. Hvis din
også har 115hk så tror jeg godt du kan regne med de er ens. Det kan dog
være lidt tricky når det er en model fra det år man skiftede fra en
gammel til ny model (er selv "ramt" af det på min nissan).

> [...]
> kalde bilen nysynet, når det er over ½ år siden at den blev synet, og siden

Ahr, nysynet mener jeg max er 3 måneder gammel... men du skal sikre dig
at den bøsning er skiftet ellers skal der falde et afslag i prisen for
dette! Men det er jo "rart" at bilen er blevet kørt, det tyder på at den
ikke holder på værksted hele tiden Mazda er nu heller ikke berømt
for atholde ofte på værksted, men generelt med ældre biler kan det
svinge rigtig meget fra bil til bil, afhængig af hvordan den er blevet
plejet.

Thomas

Fra : TDN

Dato : 11-11-06 13:42

> [...]
> med. Men denne er en anden model. (min er 2.0i GV)
>
> Er der nogen der kan give bilen et skudsmål? Særlige skavanker?

Her er en brugtbils test fra FDM:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/420FDD59-EE2E-45AA-B22F-26D3313437A8/0/058060.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Martin Bak

Dato : 11-11-06 13:52

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse

> Her er en brugtbils test fra FDM:
>
> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/420FDD59-EE2E-45AA-B22F-26D3313437A8/0/058060.pdf

Tak!

Ifølge "din bil" på biltorvet.dk så _er_ det en 2.0i.

http://www.biltorvet.dk/minbil/minbil.asp?regnr=ov59561&Seek=S%F8g+%3E%3E

Så kan jeg regne med, at det er den samme maskine som også ligger i min egen
bil?

Martin

Fra : Brian

Dato : 11-11-06 18:21

Martin Bak wrote:

> Så kan jeg regne med, at det er den samme maskine som også ligger i
> min egen bil?

Såvidt jeg kan se, findes der i '92 2 forskellige 2,0 motor i Mazda 626 -
en 8V med 90 heste, og en 16V med 140.

/Brian

Fra : Kåre

Dato : 11-11-06 20:05

> [...]
> med. Men denne er en anden model. (min er 2.0i GV)
>
> Er der nogen der kan give bilen et skudsmål? Særlige skavanker?

Jeg købte en magen til for 6 måneder siden (dog uden aut. fear og så var det
en 5-dørs.)
Samme årgang, motor og km, men uden ABS og airbag.
Gav selv 31.000 så de 27.000 skræmmer ikke.

Mine erfaringer på de 6 måneder (jeg har ikke andre erfaringer end disse):
- Vandpumpen var defekt 1-2 uger efter købet, resulterende i totalt ødelagt
motor.
- Udskiftet derfor vandpumpe og motor/tandrem osv.
- Kobling var så dårlig at den blev udskiftet ved samme lejlighed.
- Generator gik i udu
- Støddæmpere bag færdige. Hold øje med om manchetterne er fuldstændig
intakte. Mine var ikke, og hverken foran eller bagpå. Og det er squ lidt
træls arbejde at udskifte dem...
- Knirkende ratstamme (kardanled ?)
- Rust ved bagskærme, oppe i bagtårne (husk lommelygte og undersøg helt oppe
i tårnet om der er rustent. Det var der på min da jeg fik skiftet
støddæmpere.), og lidt rust ved forrude og sideruder. Ikke alvorligt, men
alligevel.
- Tærede bremserør. Skrab lidt i undervognsbehandlingen omkring rørene hvor
de holdes af de små beslag over rørene. Der er en bekostelig affære hos
mekanikeren, da tank osv skal demonteres.
- Slør i bærkugler

Men herudover så kører den squ godt!
Den har bare kostet mig sindssygt mange penge, ca. 62.000, og stået meget på
værksted...
Fik ellers at vide, at "den får du squ aldrig problemer med...). Har aldrig
haft mere problemfyldt vogn end denne. Men nu skulle det hele helst være
fixet...
Næste gang køber jeg Toyota igen!
De kører ikke nær så godt som denne vogn. Til gengæld kører den hver dag.

Min kone kørte i sin tid rundt i vores hedengangne Corolla, efter at den
havde smidt alt vandet .
"Den holdt op med at ryge, og så troede jeg at den var i orden igen". Den
har været godt varm, men havde squ ikke taget skade.
Mazdaen gavde ikke engang vist at den havde været varm, og alligevel kunne
motoren ikke reddes. Kan ikke afvise at motoren var færdig allerede da jeg
købte den, men hold endelig øje med om der er absolut tørt omkring
vandpumpen! Min dryppede en ganske anelse.

mvh
Kåre