Underlig el-fejl
Fra : Carsten Andersen

Dato : 11-11-06 08:26

Hej,

Jeg har en Audi A4 avant fra 2003, som har haft en dårlig vane med
indimellem at slukke radioen et kort øjeblik for derefter at tænde igen.
Igår døde batteriet, og et nyt blev sat i, og nu slukker og tænder radion
hele tiden (Medmindre at man trykker sluk, så holder den op), men kun når
der er tændning på bilen, er nøglen ude er der ingen problemer. Efter at
strømmen har været taget fra, virkede den fj.bet centrallås ikke, og man
kunne ikke bruge automatisk ned/oprulning af vinduerne, men disse ting er nu
begyndt at virke efter lidt kørsel i bilen. Men hvad er der galt med
radioen??

mvh

Carsten Andersen
..

Fra : Dak

Dato : 11-11-06 10:33

"Carsten Andersen" <dublinx@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> kunne ikke bruge automatisk ned/oprulning af vinduerne, men disse ting er
> nu begyndt at virke efter lidt kørsel i bilen. Men hvad er der galt med

Lyder som om at bilen ikke får nok el til at trække alle tingene...

Men du må ikke spørge mig om hvordan det løses.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : alexbo

Dato : 11-11-06 11:05

"Carsten Andersen" skrev

> Men hvad er der galt med radioen??

Ingenting, men med bilen.
Jeg tror du har overspænding, hvis generatoren overlader, slår den batteriet
ihjel, og radioen forsøger at redde livet ved at lukke ned.

At dine elruder ikke virkede rigtigt efter batteriskift, skyldes at de skal
lære hvad der er helt oppe og helt nede.
Som regel skal man køre helt ned og holde et par sek. og det samme helt op,
med alle ruder.
Centrallåsen derimod burde ikke skulle lære noget.

Hvis du har et multimeter så mål spændingen, et voltmeter på batteriet og
3.000 omdr.

Hvis jeg har ret, skal du gøre noget nu, inden overspændingen ødelægger
noget dyrt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Andersen

Dato : 11-11-06 17:03

> [...]
> 3.000 omdr.
>
> Hvis jeg har ret, skal du gøre noget nu, inden overspændingen ødelægger

Ok,

Kan jeg i det tilfælde køre i bilen indtil jeg kan komme på værksted
mandag, hivs den ikke får høje omdrejninger (Højere ladespænding)?

mvh

Carsten Andersen

Fra : alexbo

Dato : 11-11-06 17:30

"Carsten Andersen" skrev

> Kan jeg i det tilfælde køre i bilen indtil jeg kan komme på værksted
> mandag, hivs den ikke får høje omdrejninger (Højere ladespænding)?

Jeg ville ikke gøre det,
du kan lave en primitiv prøve, nu det er mørkt, tænd lyset og læg mærke til
styrken, start motoren og giv gas, stiger lyset meget i styrke er der noget
galt.

En lille forøgelse af lysstyrken er normalt, men det må ikke blusse op.

mvh
Alex Christensen