Mangler ved køb af brugtbil?
Fra : Brian

Dato : 10-11-06 22:41

Hejsa,

Jeg har lige købt en brugt bil. Kan jeg gøre noget ved disse ting:

Annonce og prisskilt viste "Elegance" som model, men efter købet opdages
modelbetegnelsen at være "SLX". Jeg har det sådan, at selvom det ikke ændrer
på _selve_ bilen, så er der lidt psykologisk i at køre i en Elegance frem
for en SLX'er. Er det bare mig der er lidt underlig :)
Annonce og prisskilt viste "læderrat". Jeg har ikke den store forstand på
den slags ting, men har efter salget fået oplyst af en bekendt at det _ikke_
er et læderrat, men et ganske almindeligt "gummi-rat". Ved et besøg hos den
lokale Aut. Skoda forhandler så jeg da også et sådan læderrat i udstilling,
endda til selv samme model som min, og der er jo tydelig forskel på mit og
denne forhandlers læderrat.
Til den fjernbetjente centrallås medfulgte 3 fjernbetjeninger. 2 i
carbon-look, 1 i sort. Den sorte virker ikke (nye batt. er selvf. brugt).
Der er intet nævnt om antal fjernbetjeninger.
Inden jeg købte bilen, skrev jeg med sælger. Han oplyste:

Den er uden skader og fremstår meget pænt.
Interiøret er gråt og velholdt.

Ved prøveturen havde bilen stået udendørs i 14dage og var derfor beskidt.
Jeg opdager intet ved bilen og hæfter mig kun ved én meget iøjnefaldende
detajle i kabinen.
Salget foregår herefter pr. telefon, og afhentning sker 10dage senere. Efter
afhentning opdages flere ridser og reparede stenslag i lakken. Ligeledes et
par mindre synlige pletter på indtrækket og et par hak i interiøret.

Med disse info, kan jeg så forvente at kunne gøre andet end at ærgre mig
lidt og ellers nyde min ellers så dejlige bil?

Håber på lidt vejledning :)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-11-06 08:02

Brian wrote:
> [...]
> det ikke ændrer på _selve_ bilen, så er der lidt psykologisk i at
> køre i en Elegance frem for en SLX'er. Er det bare mig der er lidt

Du har set bilen og burde have opdaget det.
Står der SLX på bilen?

> [...]
> da også et sådan læderrat i udstilling, endda til selv samme model
> som min, og der er jo tydelig forskel på mit og denne forhandlers

Hvis du virkelig ikke viste forskel, så kan du have en chance.

> Til den fjernbetjente centrallås medfulgte 3 fjernbetjeninger. 2 i
> carbon-look, 1 i sort. Den sorte virker ikke (nye batt. er selvf.
> brugt). Der er intet nævnt om antal fjernbetjeninger.

Men du har fået 3 og de skal virke.

> [...]
>
> Ved prøveturen havde bilen stået udendørs i 14dage og var derfor
> beskidt. Jeg opdager intet ved bilen og hæfter mig kun ved én meget

Så burde du have bedt om at få vasket bilen.

> Salget foregår herefter pr. telefon, og afhentning sker 10dage
> senere. Efter afhentning opdages flere ridser og reparede stenslag i
> lakken.

Du burde have undersøgt bilen ved afhentninen.

> [...]

> Med disse info, kan jeg så forvente at kunne gøre andet end at ærgre
> mig lidt og ellers nyde min ellers så dejlige bil?

Nyd bilen og lær af det.

Har bilen urimelig mange ridser/hakker taget bilen alder/km taget i
betragning?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-11-06 09:59

"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> modelbetegnelsen at være "SLX". Jeg har det sådan, at selvom det ikke
> ændrer på _selve_ bilen, så er der lidt psykologisk i at køre i en

:), ikke kun det, SLX er en ældre model, betegnelse. Check op på årgangen
vha. reg.attesten, hvad du er oplyst, har betalt for. Noget tyder på den er
1. gang er solgt på tilbud som "sidste års model", det år Elegance blev
introduceret. Og 1. reg dato/år IKKE = bilens modelår/ "årgang".

> Annonce og prisskilt viste "læderrat". Jeg har ikke den store forstand på
> den slags ting, men har efter salget fået oplyst af en bekendt at det
> _ikke_ er et læderrat,

Kan være en følge af det, min SLX har ikke læder, jeg ved ikke om Elegance
org. er udstyret med det. Har heller ikke styr på forskellen, ændringer i
udstyret. Mener dog det er ret meget, andre sæder som giver mere plads på
bagsædet, andet intrumentlys etc., anyone? :(.

> Til den fjernbetjente centrallås medfulgte 3 fjernbetjeninger. 2 i
> carbon-look, 1 i sort. Den sorte virker ikke (nye batt. er selvf. brugt).
> Der er intet nævnt om antal fjernbetjeninger.

Dem du har fået skal virke. Er du sikker på den sorte er til bilens
centrallås, skal der ikke kun være 2, anyone?.

> [...]
> Efter afhentning opdages flere ridser og reparede stenslag i lakken.
> Ligeledes et par mindre synlige pletter på indtrækket og et par hak i

Det er jo ikke en ny bil, du har købt + du har haft lejlighed til at afprøve
og kigge. Hvis den mekanisk virker og er OK., lev med det, eller betal for
en ny bil :). Der går ikke lang tid før en ny får stenslag på fx. fronten,
det kan ske på vej hjem fra forhandleren, prob. er så om det er repareret
kvalificeret- ellers kan de give anledning til rust. Der er du så heldig at
bilen er galvaniseret, så det skal være meget slemt, før det sker.

> Med disse info, kan jeg så forvente at kunne gøre andet end at ærgre mig
> lidt og ellers nyde min ellers så dejlige bil?

Hvis du har betalt den rigtige pris, check evt. vha. bilpriser.dk, så lad
ikke mine info ødelægge fornøjelsen. Ellers brug dem til at brokke dig,
reklamere ;).

Fra : claus b. p.

Dato : 14-11-06 11:28

"Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote in message
> [...]
> ændrer på _selve_ bilen, så er der lidt psykologisk i at køre i en
> Elegance frem for en SLX'er. Er det bare mig der er lidt underlig :)

Der var noget i morgen-TV om at brugtforhandlerne tit snyder med
modelbetegnelsen/udstyrsniveauet. Find ud af hvad den exakte forskel er på
de to modeller, husk at gemme annoncer mm. som dokumentation, og forlang så
et afslag i prisen i forhold til det manglende. Det kan være han er nemmere
at snakke med, hvis du beder om noget ekstraudstyr ifh.t prisen.
Forbrugerklagenævnet har mange af den slags sager, der kan du henvende dig
hvis i ikke kan blive enige.

De andre ting som du burde have set, kan du ikke klage over. Næste gang du
skal købe brugt bil, så bed om at låne den nogle timer eller en dags tid, så
du kan undersøge den ordentligt. Det kan en seriøs forhandler godt gå med
til. Endnu bedre, lån den til et FDM check. Det er altid rart at vide hvad
man er i gang med at købe.

/Claus

Fra : Brian

Dato : 14-11-06 19:01

claus b. p. wrote:
> Endnu bedre, lån den til et FDM check.
> Det er altid rart at vide hvad man er i gang med at købe.

Det kan også spare en masse tid, at spørge sælgeren om man må køre den forbi
et FDM testcenter. Sidst jeg gjorde det, skiftede forhandleren ansigtskulør
mod en mørk violet farve og sagde, at hvis jeg ikke turde stole på at han
solgte ordentlige biler, måtte jeg overhovedet ikke købe den. Så vendte han
ellers om, og gik ind i sin lille glasklokke igen.

/Brian