Km-stand ved syn
Fra : Per Hagemann

Dato : 10-11-06 12:50

Kilometerstanden ved syn findes nu hos Applus Bilsyn (uautoriseret adgang
http://147.29.112.249/discoverer6i/synsrapport ).

Det ser ud til at km-standen er opgivet helt bogstaveligt, nemlig hvad
kilometertælleren viser. Men mange biler starter forfra ved 0 når 100.000 km
nås, så det er ikke det faktiske antal kørte kilometre som optræder i
synsrapporten.

Findes mon et sted, hvor der er opført hvilke bilmodeller som skifter til 0
km ved 100.000 og hvilke ved 1.000.000 ?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 10-11-06 16:40

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> km nås, så det er ikke det faktiske antal kørte kilometre som optræder i

Der findes ikke mange nye biler som ikke går til 999.999 km., efterhånden er
det kun ældre modeller f.eks. opel der lider af den skavank.

> Findes mon et sted, hvor der er opført hvilke bilmodeller som skifter til
> 0 km ved 100.000 og hvilke ved 1.000.000 ?

Har aldrig set et sådant sted.

Den med km. stand ved syn er da ikke noget nyt, det var allerede en realitet
inden man fik periodisk syn, samt elektronisk registrering af syn.

--
MVH Hans

Fra : Per Hagemann

Dato : 10-11-06 19:46

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Der findes ikke mange nye biler som ikke går til 999.999 km., efterhånden
> er det kun ældre modeller f.eks. opel der lider af den skavank.

Snart kan der blive brug for endnu et ciffer. Flere og flere biler nærmer
sig 1 mio. kørte km før de ophugges. Langturslastbilerne når det i hvert
fald let.

> Den med km. stand ved syn er da ikke noget nyt, det var allerede en
> realitet inden man fik periodisk syn, samt elektronisk registrering af
> syn.

Km-tallet har ikke tidligere været offentliggjort. Der var en mediesag om
fup med tællerne, hvorefter trafikministeren bestemte at synsrapporterne nu
også med km-visningen skulle på nettet fra 2007. Det har Applus så gjort
allerede nu.

Men hvis man alligevel ikke ved hvor mange gange km-tælleren er startet
forfra på en gammel bil, hjælper det ikke bilkøberen det store.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 10-11-06 20:15

> [...]
> sig 1 mio. kørte km før de ophugges. Langturslastbilerne når det i hvert

Hvor mange tror du umiddelbart hopper på en limpind, hvor en 10-15 år gammel
bil har rundet 1.000,025 km. og der postuleres at den kun har kørt 25.000
km. - nej vel ;-/

> [...]
> fup med tællerne, hvorefter trafikministeren bestemte at synsrapporterne
> nu også med km-visningen skulle på nettet fra 2007. Det har Applus så

Inden du skriver sådan noget bør du nok lige sætte dig ind i de herskende
forhold.

Da Apluss hed SBI, var jeg ansat der fra 2000 til 2005, (nu i en privat
synsvirksomhed), allerede den gang kunne man på nettet se den sidste
synsrapport hvoraf det fremgår hvad km-standen var ved sidste syn.

Så rent faktisk er der ikke noget nyt udover ministerens udmelding, undrede
mig da også lidt over hans udtaltelse, da det allerede inden han fik
ministerposten var en realitet/krav ved bilsyn.

--
MVH Hans

Fra : Per Hagemann

Dato : 10-11-06 21:16

> Hvor mange tror du umiddelbart hopper på en limpind, hvor en 10-15 år
> gammel bil har rundet 1.000,025 km. og der postuleres at den kun har kørt
> 25.000 km. - nej vel ;-/

Jeg hoppede på den for dem der havde passeret 100.000 indtil jeg så en bil
som havde km-stand 1.000 og var kasseret ved synet med gennemtæringer og
slidskader.

> Da Apluss hed SBI, var jeg ansat der fra 2000 til 2005, (nu i en privat
> synsvirksomhed), allerede den gang kunne man på nettet se den sidste
> synsrapport hvoraf det fremgår hvad km-standen var ved sidste syn.

Jeg er sikker på at km-tallet ikke tidligere fremgik af
internetsynsrapporten på http://147.29.112.249/discoverer6i/synsrapport .
Det er først kommet på her i efteråret engang.

Ved selve synet har de rigtigtnok altid spurgt om km-tallet og noteret det,
de gange jeg har været der, men som nævnt har det ikke før nu fremgået af
internetrapporten. En anden ændring er at bilmodellen tidligere stod nævnt i
netrapporten, hvilket ikke er blevet anført det sidste par år.

> Så rent faktisk er der ikke noget nyt udover ministerens udmelding,
> undrede mig da også lidt over hans udtaltelse, da det allerede inden han
> fik ministerposten var en realitet/krav ved bilsyn.

I hvert fald var det underligt at TV-sagen drejede sig om km-fusk med en
brugt bil importeret fra Tyskland. Det kan kun afsløres, hvis den tyske
bilprøvning TÜV også offentliggør km-stand for alle afprøvede biler.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 10-11-06 22:10

> Jeg hoppede på den for dem der havde passeret 100.000 indtil jeg så en bil
> som havde km-stand 1.000 og var kasseret ved synet med gennemtæringer og
> slidskader.

Ja - kan man ikke ved en gennegang konstatere sådan noget, vil det altid
være en god ide at have kyndig bistand ved køb af ældre bil.

> Jeg er sikker på at km-tallet ikke tidligere fremgik af
> internetsynsrapporten på http://147.29.112.249/discoverer6i/synsrapport .
> Det er først kommet på her i efteråret engang.

Jamen det skal du ikke være den synsrapport du kan udskrive fra SBI/Apluss
er indentisk med den synsassistenten udskriver på godkendelsesdagen, længere
er den ikke.

> [...]
> fremgået af internetrapporten. En anden ændring er at bilmodellen
> tidligere stod nævnt i netrapporten, hvilket ikke er blevet anført det

Har lige checket min egen bil sidste syn ved SBI/Apluss i 2004. Her fremgår
både bil mærke, model, km stand og synsresultat.

> I hvert fald var det underligt at TV-sagen drejede sig om km-fusk med en
> brugt bil importeret fra Tyskland. Det kan kun afsløres, hvis den tyske
> bilprøvning TÜV også offentliggør km-stand for alle afprøvede biler.

Dengang det blev indført var der stor debat om importørers fiflen med
km-stand når de hentede bilen blev den forhøjet i km-stand, efter
toldbehandlingen sænkede man igen km-standen, derfor blev det indført at der
skulle checkes km-stand ved syn. Og her var det jo så ikke nødvendig med
noget TüV eller andet, da hele stuntet forgik her i landet.

Tror faktisk ministeren var lidt ude af stand til helt at overskue hvad det
var han sagde, i forhold til det som er og længe har været en realitet.

--
MVH Hans

Fra : Per Hagemann

Dato : 10-11-06 23:29

> Ja - kan man ikke ved en gennegang konstatere sådan noget, vil det altid
> være en god ide at have kyndig bistand ved køb af ældre bil.

Nu kigger jeg ikke selv på synsrapporterne med henblik på at købe brugt bil.
Men mange som står i en købssituation vil nok have svært ved at fastslå at
en bil som angiveligt har kørt 150.000 i virkeligheden har kørt 250.000.

> Jamen det skal du ikke være den synsrapport du kan udskrive fra SBI/Apluss
> er indentisk med den synsassistenten udskriver på godkendelsesdagen,
> længere er den ikke.

Den tror jeg ikke på. Der er rapporter på nettet, hvor eneste oplysning er
at køretøjet er godkendt på hvilken dato. I det hele taget er der en del
afvigelser fra den tilsyneladende systematik, opdager man snart når man som
jeg har indtastet over 100 nummerplader på siden, som i øvrigt plejer at
være lukket lige før midnat hver dag.

> Har lige checket min egen bil sidste syn ved SBI/Apluss i 2004. Her
> fremgår både bil mærke, model, km stand og synsresultat.

Det var vist ved årsskiftet 2004/2005 at de holdt op med at angive mærke og
model. Km-tallet er helt sikkert først kommet på her i efteråret med
tilbagevirkende kraft til omkring 2002. Der kan findes rapporter på nu
afmeldte biler eller biler med 7-års syn fra 1999, 2000 og 2001, og dengang
blev km-tallet øjensynlig slet ikke registreret.

Det er svært for mig at bevise at km-tallet først er kommet på siden nu, men
mon ikke andre kan bekræfte at jeg har ret?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-11-06 07:41

> Den tror jeg ikke på. Der er rapporter på nettet, hvor eneste oplysning er
> at køretøjet er godkendt på hvilken dato.

Det er ikke ved SBI/Apluss de optræder enten er der en synsrapport med de
ting jeg nævnte eller ingen, aldrig med dele deraf.

>I det hele taget er der en del afvigelser fra den tilsyneladende
>systematik, opdager man snart når man som jeg har indtastet over 100
>nummerplader på siden,

Nu vrøvler du, flere steder kan du se køretøjdata, men ingen komplet
synsrapport, og du vil kun kunne se synsrapporter med benævnelsen "godkendt"
eller "betinget godkendt", da du kun kan trække den seneste synsrapport.

> som i øvrigt plejer at være lukket lige før midnat hver dag.

Åben mellem 7-23

> Det var vist ved årsskiftet 2004/2005 at de holdt op med at angive mærke
> og model.

Nå - kender ikke til hvad de holdt med samtidig med at jeg stoppede der, ved
dog at der stadig står km-stand på deres synsrapporter og har gjort det hele
tiden, da det er et krav i synsbestemmelserne.

> Km-tallet er helt sikkert først kommet på her i efteråret med
> tilbagevirkende kraft til omkring 2002. Der kan findes rapporter på nu
> afmeldte biler eller biler med 7-års syn fra 1999, 2000 og 2001,

Der kan ses synsrapporter tilbage til 2001 også på afmeldte biler de står
opført i CRM indtil fem år efter afmeldelse.

> og dengang blev km-tallet øjensynlig slet ikke registreret.

Jo den er og har været det lige så længe der har været krav om periodisk
bilsyn.

> Det er svært for mig at bevise at km-tallet først er kommet på siden nu,

Det er jeg enig med dig.

> mon ikke andre kan bekræfte at jeg har ret?

Lad det komme an på en prøve, men - at en giver dig ret, han kan jo for så
vidt ligsom som du være på et vildspor. En tidligere kollega dog fortalt at
aflæsning af km-stand begyndte på ca. samme tid som man indførte elektronisk
behandling ved SBI, altså omkring same tidspunkt man startede med de
periodiske syn.

--
MVH Hans

Fra : Per Hagemann

Dato : 11-11-06 13:17

> Det er ikke ved SBI/Apluss de optræder enten er der en synsrapport med de
> ting jeg nævnte eller ingen, aldrig med dele deraf.

Konsekvent angives ikke mærke og model for syn i 2005 og 2006, når man
indtaster en nummerplade på siden.

> [...]
> synsrapport, og du vil kun kunne se synsrapporter med benævnelsen
> "godkendt" eller "betinget godkendt", da du kun kan trække den seneste

Vi diskuterer om den komplette synsrapport kan findes på
http://147.29.112.249/discoverer6i/synsrapport . Nu ved jeg ikke om
databasen også indeholder syn fra andre synsvirksomheder, men ihvert fald
ses ofte at ikke alle informationer er med. Prøv f.eks. med nummerpladen
UB25651. Der findes også biler som ikke er godkendt ved sunet, f.eks.
UE32487.

> Åben mellem 7-23

Der er normalt åbent igen lidt efter midnat. Det må vel være en opdatering
som foregår hverdage kl.23.

> Der kan ses synsrapporter tilbage til 2001 også på afmeldte biler de står
> opført i CRM indtil fem år efter afmeldelse.

Af historiske grunde burde oplysningerne bevares for eftertiden.
Forhåbentlig slettes de ikke bare, men afleveres i stedet til et arkiv.

> Det er jeg enig med dig.

> Lad det komme an på en prøve, men - at en giver dig ret, han kan jo for så
> vidt ligsom som du være på et vildspor.

De lader ikke til at så mange andre debatdeltagere interesserer sig for
km-stand ved syn.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 11-11-06 14:10

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Der findes kun data over syn foretaget ved SBI & Apluss. Som i dag har 46%
markedsandele ved udgangen af 3. kvartal 2006.

> Konsekvent angives ikke mærke og model for syn i 2005 og 2006, når man
> indtaster en nummerplade på siden.

Kan godt se at det efterhånden ligner et udtræk fra en
tilfældighedsgenerator, uden synderlig værdi.
Dog laver det ikke om ved at det meget længe har været et krav at der i
forbindelse med syn skal noteres Km-stand, den kan så oplyses ved
henvendelse til synsvirksomheden hvor sidste syn er foretaget.

> [...]
> ses ofte at ikke alle informationer er med. Prøv f.eks. med nummerpladen
> UB25651. Der findes også biler som ikke er godkendt ved sunet, f.eks.

Igen et noget rodet billede der fremstår.

> Der er normalt åbent igen lidt efter midnat. Det må vel være en opdatering
> som foregår hverdage kl.23.

Ja der er "housekeeping" på databasen efter kl. 23:00, eller rettere sådan
var det før 1. januar 2005 ;-/

> Af historiske grunde burde oplysningerne bevares for eftertiden.
> Forhåbentlig slettes de ikke bare, men afleveres i stedet til et arkiv.

Du kan altid kontakte synsstedet hvor et køretøj er synet og få en udskrift
af sidste synsrapport, den skal minimum gemmes 2 år.
Det nye, med ministerens mellemkomst, er så vidt jeg er informeret at der
ved færdselsstyrelsen skal oprettes en database som indeholder alle syn, har
dog ikke set noget med frigørelse af økonomi hertil, så det har formentlig
lange udsigter.

> De lader ikke til at så mange andre debatdeltagere interesserer sig for
> km-stand ved syn.

;-//

--
MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 10-11-06 16:04

Per Hagemann wrote:

> Findes mon et sted, hvor der er opført hvilke bilmodeller som skifter
> til 0 km ved 100.000 og hvilke ved 1.000.000 ?

Golf III starter ved 0 ved 300.000 km ...

--
Per, Esbjerg