Gearkasser...
Fra : Niels Munk

Dato : 08-11-06 17:10

Hej i gruppen!

Kan jeg gå ud fra at 2 forskellige typer/størrelse motorer
i samme bil, også har 2 forskellige gearkasser?
Altså genbruger man gearkassen til de forskellige motorer
i programmet, og så nøjes med at ændre udveksling?
Eller er gearkasserne specielt udviklet fra bunden til hver
enkelt type motor?

Helt specifikt drejer det sig om en Mitsubishi Galant 2.0
fra `97 med 136Hk. Jeg er begyndt at ha' lidt bøvl med
syncromesh'erne i 2. 3. og 5. gear. Derudover kan den
være ganske umulig at få i bakgear ind i mellem.

Jeg er egentlig rigtig glad for bilen - køreegenskaber,
udseende osv. Overvejer at skifte den til en model magen
til, blot med 2.4 GDI motoren. Dog, hvis denne motor
"lider" under samme dårlige gearkasse, vil jeg kigge på et
helt andet bilmærke.

Min egen Galant har kørt godt 160.000km nu, og har haft
bøvl med synkromesh i 5. i de godt 20.000km jeg har haft den.
Synes det er lidt for tidligt?

/Niels Munk

Fra : tom \(cordoba sdi\)

Dato : 08-11-06 18:46

> [...]
> i programmet, og så nøjes med at ændre udveksling?
> Eller er gearkasserne specielt udviklet fra bunden til hver

kan ikke svare på dit konkrete eksempel, men en vw 1,9 sdi og en 1,9 tdi
bruger IKKE samme gearkasse, såe muligheden er helt sikkert til stede!

Fra : Martin Bak

Dato : 08-11-06 18:52

"Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen!
>

> Min egen Galant har kørt godt 160.000km nu, og har haft
> bøvl med synkromesh i 5. i de godt 20.000km jeg har haft den.
> Synes det er lidt for tidligt?

_Alt_ for tidligt. Den burde vel kunne holde til 3-400.000 uden at kny. Men
du kan jo ikke vide hvor meget den er blevet spanket tidligere..

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-11-06 19:10

Niels Munk skriver:

> Min egen Galant har kørt godt 160.000km nu, og har haft
> bøvl med synkromesh i 5. i de godt 20.000km jeg har haft den.
> Synes det er lidt for tidligt?

ALT for tiligt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Fam. Olsen

Dato : 08-11-06 20:46

> Niels Munk skriver:

> ALT for tiligt.

Ja det lyder ikke af meget med mindre chaufføren har brugt gearstangen som
"håndhviler".

MVH Niels

Fra : Niels Munk

Dato : 08-11-06 21:44

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in message

> Ja det lyder ikke af meget med mindre chaufføren har brugt gearstangen som
> "håndhviler".

Slider det ekstra på ringene, og hvordan det?

/Niels Munk

Fra : Martin Bak

Dato : 09-11-06 00:48

> Slider det ekstra på ringene, og hvordan det?

Nej.
Kun hvis den der sidder med armen på gearvælgeren samtidig trækker den bort
fra det valgte gear, så indgrebet ikke er konstant.

Men den kan jo være blevet mishandlet. Bilen er jo ikke helt bovlam, så man
kunne forestille sig en tidligere ejer der har leget lidt rigeligt?

Det er under alle omstændigheder ikke i orden at gearkassen allerede er
gone.

Martin

Fra : Niels Munk

Dato : 09-11-06 06:45

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> Men den kan jo være blevet mishandlet. Bilen er jo ikke helt bovlam, så
> man kunne forestille sig en tidligere ejer der har leget lidt rigeligt?

Det er da en mulighed, men så er dækkene i hvert fald skiftet inden salg.
Dækkene der sad på havde lige meget mønster for som bag, og de var
meget gamle. Fyldt med små sprækker i siderne. Helt hårde var de også.
Det tyder jo ikke på at der er kørt ræs med de dæk, i hvert fald.

> Det er under alle omstændigheder ikke i orden at gearkassen allerede er
> gone.

Nej, det synes jeg heller ikke. Havde den også til FDM-test kort efter køb
af samme grund, bl.a. Jeg havde endda en teknisk-juridisk chef (fra FDM)
med ude at køre i bilen, foruden mekkeren. Han mente ikke at jeg kunne
forlange det udbedret under garantien, da det jo ikke var en "ny bil", men
hvad man kunne forvente på en bil af den alder med det km-tal.
Sælgeren (Aut. Mitsu-forhandler) ville selvf. heller ikke gøre noget ved det
:(

/Niels Munk

Fra : Fam. Olsen

Dato : 09-11-06 17:15

> Slider det ekstra på ringene, og hvordan det?

Ja det slider både syncromeshringene og skiftegaflerne da armen vil trække i
gearstangen så gafler og ringe vil ligge an i mod hinanden. Ringen er i
bevægelse og gaflem er ikke. Derved vil der være et slid.

MVH Niels

Fra : Niels Munk

Dato : 09-11-06 17:53

> Ja det slider både syncromeshringene og skiftegaflerne da armen vil trække
> i gearstangen så gafler og ringe vil ligge an i mod hinanden. Ringen er i
> bevægelse og gaflem er ikke. Derved vil der være et slid.

Ok, mange tak for forklaringen. Man bliver klogere hver dag :)

/Niels Munk

Fra : Fam. Olsen

Dato : 10-11-06 11:42

> Ok, mange tak for forklaringen. Man bliver klogere hver dag :)

Velbekomme.

MVH Niels