raslen når jeg slipper speederen - mo
Fra : Christopher Stein

Dato : 08-11-06 14:18

Jeg har fået skiftet kobling og udrykkerleje (hydraulisk) på mondeoen
(1995 med zetec motor)
Siden den blev skiftet har der været to ting der irriterer mig, hvor den
ene af dem lyder meget "farlig"..

1: Når jeg lader bilen motorbremse opstår der en skurrende lyd der
forsvinder lige så snart jeg træder koblingen i bund. Under acceleration
eller alm. ligeudkørsel med foden på speederen er der intet.

Hvis jeg holder stille og gasser op, hører man det ikke på vej op, men
lige så snart omdreningstallet falder, er lyden der igen - men knap så høj..

Hvad kan dette skyldes?

2: Dette er ikke et problem som sådan, men nok relateret til ovenstående;
Når jeg har været ude at køre mere end 3-6 km uden at skifte gear (træde
koblingen ned), føles koblingen en del hårdere at træde på end ved
bykørsel hvor man skifter gear ofte..

-dette generer mig ikke synderligt, men jeg er bekymret for om dette
kunne udvikle sig til et problem i det lange løb..

Jeg har spurgt inde på et mondeoforum hvor der ikke var nogen der havde
nogen ideer.. derfor håber jeg på at nogen herinde skulle have en ide

Jeg håber virkelig ikke at det skal pilles fra hinanden for at finde
problemet - for det tager pæænt lang tid... :(

på forhånd mange tak..

Fra : Ole N

Dato : 08-11-06 15:14

"Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg håber virkelig ikke at det skal pilles fra hinanden for at finde
> problemet - for det tager pæænt lang tid... :(

Hej

Tror ikka at den lyd du kan høre kommer fra koblingen, men fra f.eks
udstødningsrøret eller lign. der måske kan skurre mod bunden af bilen når
motorens vinkel ændres en smule når den går fra at skulle trække og til at
bremse.

Det andet problem/observation skyldes sikkert at koblingens hoved eller
slavecylinder er slidt.

mvh
Ole

Fra : Christopher Stein

Dato : 08-11-06 21:23

Ole N wrote:

> [...]
> bremse.
>
> Det andet problem/observation skyldes sikkert at koblingens hoved eller

det lyder bare underligt at det skulle vaere det, da det falder i takt
med omdrejningerne - og naermest lyder som et kugleleje der er loebet
toert for smoerelse..

Fra : Christopher Stein

Dato : 08-11-06 21:24

Ole N wrote:

> [...]
> bremse.
>
> Det andet problem/observation skyldes sikkert at koblingens hoved eller

og slavecylinderen skulle vaere skiftet med udrykkerlejet.. :s

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-11-06 15:21

> Jeg håber virkelig ikke at det skal pilles fra hinanden for at finde
> problemet - for det tager pæænt lang tid... :(

Jeg mener den skal, noget er forkert , el. samlet forkert :(. Hvor lang tid
det tager er ikke dit problem, hvis det er lavet med regning/ det er ikke
dig selv som skal gøre det ;)..

Fra : Christopher Stein

Dato : 08-11-06 21:25

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> det tager er ikke dit problem, hvis det er lavet med regning/ det er ikke

det er desvaerre mig selv der i samarbejde med en kammi har gjort det..
saa der er ikke anden vej end at bruge en weekend.. :(

men det kunne vaere meget rart at vide om det er selve koblingen der er
noget i vejen med, eller om det er udrykkerlejet..

eller om det er noget helt tredje...

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-11-06 09:48

> [...]
>
> men det kunne vaere meget rart at vide om det er selve koblingen der er
> noget i vejen med, eller om det er udrykkerlejet..

Nu kender jeg ikke Mondeo så godt (endnu
Men til Sierra kunne der fås 2 typer til samme motor/gearkasse.
Low lift og Normal lift
Delene fra de to typer måtte ikke blandes sammen, svjv.

Kan det tænkes at det samme kunne være tilfældet med Mondeo?

--
mvh Uffe
Nu med 'deo

Fra : Christopher Stein

Dato : 09-11-06 14:57

Uffe Bærentsen skrev:
> [...]
> Delene fra de to typer måtte ikke blandes sammen, svjv.
>
> Kan det tænkes at det samme kunne være tilfældet med Mondeo?

Delene fik jeg via mit lokale autoværksted og han plejer at have styr på
hvad han laver. :)

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 10-11-06 03:30

Christopher Stein wrote:
> [...]
>
> Hvis jeg holder stille og gasser op, hører man det ikke på vej op, men
> lige så snart omdreningstallet falder, er lyden der igen - men knap

Uden at være sikker overhovedet, Kan det tænkes, at varmeskjoldet til
katalysatoren er knækket?
Det rasler nemlig typisk, når motoren går ned i omdrejninger og ikke på vej
op.
Men det kan vel også være en udrykkerarm, der ikke sidder helt, som den skal

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Christopher Stein

Dato : 10-11-06 08:17

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
> op.
> Men det kan vel også være en udrykkerarm, der ikke sidder helt, som den skal

Hmm.. det vil jeg da undersøge. Jeg troede bare ikke at det kunne rasle
så højt.. Dette er en virkelig gennemtrængende lyd der kan høres selv
ved 130 km / t..

Udrykkerarmen? findes der sådan en på en hydraulisk kobling?

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-06 17:44

> [...]
>
> Hvis jeg holder stille og gasser op, hører man det ikke på vej op, men
> lige så snart omdreningstallet falder, er lyden der igen - men knap så

Helt sikkert er der samlet et eller andet forkert ved det udrykkerleje.

--
Tom

Fra : Christopher Stein

Dato : 10-11-06 18:08

Tom wrote:

> Helt sikkert er der samlet et eller andet forkert ved det udrykkerleje.
>
> --
> Tom

kan det taenkes at det er defekt fra starten?
hvad er symptomerne paa et defekt udrykkerleje?

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-06 18:23

> kan det taenkes at det er defekt fra starten?
> hvad er symptomerne paa et defekt udrykkerleje?

Et defekt udrykkerleje og eller en knækket tryksko på kobling kan få det
hele til at rasle ved især tomgang og så forsvinde når koblingen aktiveres.
Men det modsatte kan også opstå alt efter hvad der lige er galt. Jeg har
haft denne fejl på 3 forskellige biler, så jeg kender den alt for godt.
Eneste positive var et i fiesta'en kostede det mig kun 420,- MED regning at
få skiftet koblingen.....det var eder. billigt

--
Tom

Fra : Christopher Stein

Dato : 12-11-06 09:22

Tom wrote:
> [...]
> Eneste positive var et i fiesta'en kostede det mig kun 420,- MED regning at
> få skiftet koblingen.....det var eder. billigt

aev! det ser ud til at jeg skal have skilt hele svineriet ad igen :(
Saa ved jeg hvad jeg skal lave en weekend om et par uger..

tak for svar... :)