kan man stadig kaste en daggert i D&D3E?
Fra : Morten Bonnin

Dato : 26-06-01 13:30

Jeg synes ikke jeg har læst noget om det?

Fra : Klaus Æ. Mogensen

Dato : 26-06-01 14:56

"Morten Bonnin" <bonnin@nru.dk> skrev i en meddelelse:

> Jeg synes ikke jeg har læst noget om det?

Selvfølgelig kan man kaste en daggert i D&D3e. Alt hvad man kan
gøre i virkeligheden, kan man også gøre i et rollespil.

Et helt andet spørgsmål er selvfølgelig om reglerne understøtter
det...

På dette punkt har tidligere udgaver af (A)D&D været temmelig
mangelfulde. Om D&D3e er det på dette punkt, kan jeg ikke
umiddelbart afgøre, da jeg ikke har bogen.

Hvis D&D3e ikke understøtter kast med daggert, så find selv på en
regel (uha! selvstændig tænkning!) eller spil et mere fleksibelt
system med mere overskuelige regler.

--
Klaus Æ. Mogensen
http://hjem.get2net.dk/Klaudius

She was a girlygirl and they were true men, the lords of
creation,
but she pitted her wits against them and she won.
- Cordwainer Smith, "The Ballad of Lost C'mell"

Fra : Morten Bonnin

Dato : 26-06-01 15:31

Man kan også gøre ting som man ikke kan gøre i virkligheden i rollespil
;)

Spørgsmålet er som du selv sagde om reglerne understøtter det og jeg
bare ikke har kunne finde det.

I AD&D var kastning af daggert understøttet, måske er det en bug i den
nye udgave...er der nogen der har en patch?

M.

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 26-06-01 15:48

"Morten Bonnin"
> Jeg synes ikke jeg har læst noget om det?

Så kast et flygtigt blik på side 98 i PH, der står der at en dagger
har en range increment på 10ft. Dvs. hvis den pågældende karakter kan
finde ud af at bruge en dagger kan den også kyles.

Peter.

Fra : Morten Bonnin

Dato : 27-06-01 09:00

Aha, det er sådan det virker. Det kan være jeg skal læse bogen i stedet
for at skimme den :)

Fra : Morten Bonnin

Dato : 27-06-01 13:08

10 ft...3 meter...man kan vel kaste mere en 3 meter???

Fra : Torben AEgidius Moge~

Dato : 27-06-01 14:07

Morten Bonnin <bonnin@nru.dk> writes:

>10 ft...3 meter...man kan vel kaste mere en 3 meter???

"Range increment" betyder "rækkeviddetilvækst", så der er ikke tale om
den absolute rækkevidde, men om hvordan man udregner kort/mellem/lang
rækkevidde. Jeg kender ikke D&D3E's måde at gøre dette, men man kunne
forestille sig følgende:

Point blank: 1xRI (hvor RI står for "range increment").
Short: 2xRI
Medium: 4xRI
Long: 8xRI
Extreme: 16xRI

Dette giver en ekstrem rækkevidde på 160ft = 49m, hvilket ser rimeligt
ud. Men, som sagt, ved jeg ikke hvordan D&D3E gør det, så det er bare
et gæt.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Rasmus Klitgaard-Nie~

Dato : 27-06-01 15:23

Torben AEgidius Mogensen wrote:

> [...]
>
> Dette giver en ekstrem rækkevidde på 160ft = 49m, hvilket ser rimeligt
> ud. Men, som sagt, ved jeg ikke hvordan D&D3E gør det, så det er bare

Det kunne også være at det f.eks. var "Str"x"RangeIncrement"

--
>o ********* PINKY! aka. Rasmus Klitgaard-Nielsen *********
<()> **** Mad Programmer - Commodore Freak - ABP regular ****
^^ "Can't sing. Can't dance. Can handle a sword a little."
-- Victor's resume (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Fra : Wrathchild

Dato : 27-06-01 15:23

En range increment på 10' betyder at fra
0-9´, att 0
10-19: att -1
20-29: att -2

osv.

--
Wrath
----------------

Miyamoto Musashi, The Book of Five Elements

Visit the Home of the Wrathchild
http://clausrasmussen.tripod.com/

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 27-06-01 22:01

"Morten Bonnin"
> 10 ft...3 meter...man kan vel kaste mere en 3 meter???

Niksbiks

Alle kastevåben kan kastes 5 range increments(RI) og alle projektil
(bue og andet godt) kan skyde 10RI. For hver RI udover den første får
man -2 på at ramme. Dvs. 0-10: -0; 11-20: -2; 21-30: -4 osv.

Peter.

Fra : Andreas Jensen

Dato : 28-06-01 09:08

"Peter Kristiansen" <psk@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (bue og andet godt) kan skyde 10RI. For hver RI udover den første får
> man -2 på at ramme. Dvs. 0-10: -0; 11-20: -2; 21-30: -4 osv.

Er det bare mig, eller lyder det fuldstændigt, og aldeles latterligt at en
daggert under INGEN omstændigheder kan kastes mere end 15 m.?
Jeg er godt klar over at den regel sagtens kan modificeres, så det er muligt
at kaste pågældende våben længere, men har WotC ikke nedværdiget deres eget
system en anelse, ved overhovedet at tage sådan en regel med i systemet?

--
Andreas Jensen
--

PS
Er der nogen der ved hvem der har udtalt ovenstående citat?

Fra : Morten Bonnin

Dato : 28-06-01 09:24

Tak for de mange svar...nu har jeg selv læst det. Det skulle jeg nok have gjort
inden jeg spurgte her :)

Jeg forslår en houserule at ud over de 5 RI gives der yderligere -1 for hvert
RI. dvs kaster du din daggert 60 ft med -11 (Det burde vel ikke være alle og
enhver der kan kaste en daggert så langt?)

M.

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 28-06-01 10:18

"Morten Bonnin"
> [...]
alle og
> enhver der kan kaste en daggert så langt?)

Har du så ikke lige nedsat modifikationen fra -2 pr RI til -1 pr RI??
Hvis det endelig er hvadså med at sige at det udover de standard 5 RI
gives der dobbelt modifikation altså -4?

Peter.

Fra : Morten Bonnin

Dato : 28-06-01 10:26

Nej, jeg har ikke nedsat det...-0 -2 -4 -6 -8 -11
Altså -2 indtil 50 ft og -3 for hver RI udover.

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 28-06-01 10:58

"Morten Bonnin" <bonnin@nru.dk> wrote in message
> Nej, jeg har ikke nedsat det...-0 -2 -4 -6 -8 -11
> Altså -2 indtil 50 ft og -3 for hver RI udover.

ahh... Det kan være forfærdelig svært at tælle til en 5-6 stykker

Peter.

Fra : Wrathchild

Dato : 28-06-01 19:16

> [...]
eget
> system en anelse, ved overhovedet at tage sådan en regel med i systemet?

Det ved jeg ikke. De er da nogenlunde enige med f.eks. GURPS, hvor max. er
10-15 meter med små knive, 15-20 med store, hvis det skal føre til at skade
en modstander. Man kan selvfølgelig få en kniv til at flyve længere, men
ikke nødvendigvis som et "dræbende våben".

Er det realistisk? Hvad ved jeg. Jeg kan ikke kaste med kniv IRL

--
Wrath
----------------

Fra : Morten Bonnin

Dato : 05-07-01 10:23

Wrathchild wrote:

> [...]
> Wrath
> Welcome to the GURPS Shadow World project

Jeg tror du har fat i noget der :)
Kan vi evt. få nogle knivekastere til at teste IRL... ;)
(Stakkels test-person!)

M.