Hjul og heste
Fra : Lasse

Dato : 06-11-06 01:06

Heps!

Nå, lige et hurtigt spørgsmål på sengekanten.

Jeg er den ikke sådan særligt lykkelige ejer af en Fiat Punto 60S fra 95.

Spørgsmålet går på hjulenes indvirkning på hk'erne.

For et par år siden var jeg nødt til at skifte både fælge og dæk, da de var
rådne og rustne. En smart-guy prakkede mig et sæt alu-fælge på.
Det blev til nogle Alutech 15' fælge, der tilmed er ret brede i forhold til
de smalle 13' (eller var det 14'?) der som standard sidder på sådan en bette
bil.

De ser da osse ganske smarte ud. Men nu når jeg tænker over det, så synes
jeg ikke før i tiden, at jeg havde problemer med at nå de 140 km/t på
motorvejen. Nu skal den bruge ret lang tid på at nå 130, og går det bare
lidt op ad bakke, ka jeg slet ikke nå derop.

I mellemtiden har motor nu osse været renoveret blandt mege andet - Men
spørgsmålet er:

Kan det mon passe, at de store og brede fælge napper så meget kraft fra
maskinen? For hvis det kan, så vil jeg ha fat i de små hjul igen, nu jeg
skal ha vinterdæk på!

Synes i øvrigt osse de alu-fælge er ret tunge! En hel del tungere end de 14'
almindelige fælge/dæk jeg har stående som vinterdæk. Det gir da ingen
mening, gør det? Er det fordi det er sådan en billig-udgave brianfælge,
eller hva?

Tak!
Lasse

Fra : alexbo

Dato : 06-11-06 02:06

"Lasse" skrev

> Kan det mon passe, at de store og brede fælge napper så meget kraft fra
> maskinen?

Noget tager de, men jeg tror mere det skyldes at de er større, så din bil er
gearet op, så speedometret viser for lidt.

Nu skriver du ikke hvilke dæk du har på, men hvis vi nu regner med at du
kører på 185/65 15 i stedet for de originale på 155/70 13, så er bilen
gearet 13 % op.
D.v.s at du kører 13% stærkere ved samme speedometervisning end før.

mvh
Alex Christensen

Fra : Aslan

Dato : 06-11-06 02:20

Lasse wrote:
> Spørgsmålet går på hjulenes indvirkning på hk'erne.

Hjul har ingen indflydelse på HK, men omkredsen af dækkene kan "ændre
gearingen" af bilen, så det medfører de symptomer, du beskriver.

> [...]
> de 14' almindelige fælge/dæk jeg har stående som vinterdæk. Det gir
> da ingen mening, gør det? Er det fordi det er sådan en billig-udgave

Ja! Lette letmetal-fælge er ret bekostelige.
Mange sætter kun alufælge og lavprofildæk på for at forbedre bilens udtryk.
(Kæphest: Køb dog en bil, der har et fantastisk design fra starten!!!)
Man burde kun gøre det for at opnå en ønsket ændring af køreegenskaberne
(helst i en for brugeren positiv retning). Men hvis man ønsker lavprofildæk
for synet eller udseendets skyld er det nødvendigt med alufælge - stålfælge
findes ikke rigtigt til dette marked.

Aslan

2004 Alfa 156 RST Lusso 2,0 JTS med Alfaalufælge (de ER tunge) og 225/45/17
Continental SP3.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-11-06 04:08

Aslan wrote:

> Hjul har ingen indflydelse på HK, men omkredsen af dækkene kan "ændre
> gearingen" af bilen, så det medfører de symptomer, du beskriver.

Bredere dæk giver mere vindmodstand - den vigtigste faktor - og også mere
rullemodstand.

Selv forholdsvis små ændringer i dækbredden - 2 cm - giver en væsentlig
større modstand. Kan afprøves ved at køre med en GPS-hastighed forbi et
punkt og sætte i frigear og lade den løbe farten af. Ny prøve med smalle dæk
viser hurtigt flere hundrede meter i forskel.

Ovenstående er min erfaring.

--
Per, Esbjerg

Fra : Møller

Dato : 06-11-06 12:05

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

Kan afprøves ved at køre med en GPS-hastighed forbi et
> punkt og sætte i frigear og lade den løbe farten af. Ny prøve med smalle
dæk
> viser hurtigt flere hundrede meter i forskel.

Om det et GPS-hastighed, speedometer eller en helt anden hastighed er da
bedøvende ligegyldig, blot udgangshastigheden er den samme

og gælder det uanset udgangshastighed?, så har du rokket en del ved
fysikkens love, mon du ikke kan indstilles til Nobelprisen i fysik, hvis du
kan bevise at udgangshastigheden er uden betydning, for så er det jo næsten
et stk. Perpetuum mobile du har, hvis den kan gøre af sig selv flere
hundrede meter helt af sig selv uden tilførsel af kræfter fra f.eks. 0 km/t

Og så tror jeg nu også nok at dæktrykket og underlag spilder ind
Tag det smalle hjul med næsten flad dæk og så med max tryk, og du kommer til
to vidt forskellige resultater. mudder og epoxybelægning

Møller

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 07-11-06 01:41

"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Om det et GPS-hastighed, speedometer eller en helt anden hastighed er da
> bedøvende ligegyldig, blot udgangshastigheden er den samme

Ja, og det er måske nemmere, at ramme den samme udgangshastighed efter GPSen

> og gælder det uanset udgangshastighed?,

Hvor har Per påstået det??

> så har du rokket en del ved
> fysikkens love, mon du ikke kan indstilles til Nobelprisen i fysik, hvis
> du
> kan bevise at udgangshastigheden er uden betydning,

Igen, hvor f*nden har du det fra??

> for så er det jo næsten
> et stk. Perpetuum mobile du har, hvis den kan gøre af sig selv flere
> hundrede meter helt af sig selv uden tilførsel af kræfter fra f.eks. 0
> km/t

Dit forsøg på latterliggørelse af Per virker ikke.
Det er jo ikke hans "påstande", men nogen du selv har opfundet til
lejligheden.

> [...]
> til
> to vidt forskellige resultater. mudder og epoxybelægning

Alle andre end Hr. Møller, kan godt regne ud, at en sådan test selvfølgelig
skal udføres med de korrekte dæktryk og under samme forhold.

Meldgaard
nej din ene i teksten og den efter Møller
kan ikke retfærdiggøre tonen i dit indlæg.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 07-11-06 18:58

Til Møller

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og det er måske nemmere, at ramme den samme udgangshastighed efter
> GPSen.

Den skal du måske have forklaret: Hvis du sætter anden størrelse dæk på
vil udgangshastigheden være en anden selv om speedometeret "viser" samme
hastighed.
Derfor skal den %vise gearing regnes ud, og Speedometeret skal så holdes på
den nye visning.
Altså nemmere med en GPS.

Meldgaard

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-11-06 06:29

"Møller" skriver:

> [...]
> et stk. Perpetuum mobile du har, hvis den kan gøre af sig selv flere
> hundrede meter helt af sig selv uden tilførsel af kræfter fra f.eks. 0 km/t

Det er ikke en hastighed, men stilstand.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe