Bilvalg - pendler?
Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 22:54

Nu er situationen pludselig den, at transporttiden kan halveres ved at
bruge egne hjul - desværre kan man så ikke læse en god bog imens
Behovet er 2x75 km pr. dag. Pladsbehovet indskrænker sig vel til, at
jeg vil sidde godt Prisniveau: max. 100 kkr. Præstationer er ikke
specielt vigtige, bare den kan sniges op på 130 en sjælden gang -
myldretid foregår typisk med knap så høje hastigheder. Automatgear var
en god ting, men....det plejer at koste på økonomisiden.
Jeg har gjort mig følgende tanker:
Mulighed 1: En Peugeot HDI - kender maskinen fra Xsara - men de er
relativt dyre i forhold til de andre. Mode??
Mulighed 2: En Corsa 1.7 DI. Bilen som sådan får pæn kritik af FDM,
men jeg er lidt i tvivl om maskinens langtidsegenskaber.
Mulighed 3: Ex. en Saxo D - sløv gammeldags diesel med pæn økonomi.
Men igen, hvor længe holder den. Af en eller anden grund synes jeg
altid de er til salg ved 180 kkm
Mulighed 4: En Punto JTD - men de er i hvert fald dyrere en Corsaen.
Mulighed 5: En 1,9 VW sugediesel i en ældre Seat, Polo ell lign.
Jeg kunne selvfølgelig hoppe på gulpladevognen - men der noget forskel
på fx. 2600 kr/år i ejerafgift og 9 kkr for en gulpladebil.
Der er selvfølgelig mange andre muligheder så som Lupo 3L, jeg er bare
bange for at Lupoerne er alt alt for dyre - og højrisiko for dyre
reparationer, når alderen begynder at vise sig.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Broegger

Dato : 05-11-06 22:58

Ivan Madsen <> skrev news:9mmsk29mbinigprme2uh37qpll0jtueu0l@4ax.com:

> [...]
> myldretid foregår typisk med knap så høje hastigheder. Automatgear var
> en god ting, men....det plejer at koste på økonomisiden.
<snip>

Hvad med at kigge på en Skoda Fabia? Alternativt en Corolla?

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerne.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 23:11

On 05 Nov 2006 21:57:57 GMT, Broegger <thomas@removethisbroeggerne.dk>
wrote:

><snip>
>
>Hvad med at kigge på en Skoda Fabia? Alternativt en Corolla?

Fornuftige bud, men de er godt nok dyre. Afskrivningen vil typisk
ligge hos ejer nummer to, hvis ikke udbudspriserne kan forhandles en
hel del ned. Så er jeg mere tilbøjelig til at se i retning af en
Picanto eller Toyota Aygo fra ny af med en 1.0 sløv foran. Jeg er
egentlig på jagt efter en ide til en undervurderet brugtbil - altså en
bil med en forholdsvis høj afskrivning fra start af og en fornuftig
brændstoføkonomi. De findes nok ikke
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Kent

Dato : 05-11-06 23:20

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> [...]
> egentlig på jagt efter en ide til en undervurderet brugtbil - altså en
> bil med en forholdsvis høj afskrivning fra start af og en fornuftig

Hvis du sammenligner med hvad du får ved konkurrenterne
er en Fabia billig! Dens rummelighed, brændstoføkonomi, motor
osv. taget i betragtning.

Prøv fx. at regne på hvor meget du kan spare ved at købe en
Fabia 1,4 TDI i forhold til lignende biler. Den kører meget langt
på literen og er ret billig i vedligeholdelse. Der er altså plads til at
betale en hel del mere i lån hver måned med sådan en bil.

Kent
Skoda Fabia Combi 1,9 TDI 1/11 '06

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 23:35

On Sun, 5 Nov 2006 23:20:20 +0100, "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk>
wrote:

> [...]
>på literen og er ret billig i vedligeholdelse. Der er altså plads til at
>betale en hel del mere i lån hver måned med sådan en bil.

Nu har jeg transport til os og hund med tilbehør i form af Xsaraen.
Den anden skal simpelthen kun fragte mig fra A til B og retur. Så
plads osv. er bedøvende ligegyldigt og du får ikke meget diesel-Fabia
for 100k.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Kent

Dato : 06-11-06 16:01

> [...]
> Den anden skal simpelthen kun fragte mig fra A til B og retur. Så
> plads osv. er bedøvende ligegyldigt og du får ikke meget diesel-Fabia

Nej, det er rigtigt nok . Mit indlæg gik også kun på, at du skrev, at
Fabia og Corolla er dyre biler. Du mente jo så i forhold til dit behov,
men den fangede jeg først nu .

Kent.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-11-06 23:43

Ivan Madsen <> writes:

> [...]
> egentlig på jagt efter en ide til en undervurderet brugtbil - altså en
> bil med en forholdsvis høj afskrivning fra start af og en fornuftig

Aygo/C1/107 er altså ikke spor sløve, men måske ikke så bekvemme på 75
km lange ture.

Ellers: Polo Classic ca. år 2000, måske? 1,4-eren (mine forældres bil)
er i princippet bovlam med sine 60HK, men man bemærker det faktisk
ikke, og den er både bekvem og sparsommelig.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 23:48

On 05 Nov 2006 23:43:20 +0100, Peter Dalgaard

> [...]
>er i princippet bovlam med sine 60HK, men man bemærker det faktisk
>ikke, og den er både bekvem og sparsommelig.

En mulighed - jeg har faktisk set en Polo SDI indenfor prisrammen -
men jeg bliver sq noget skeptisk når en 6 år gammel diesel har gået 90
kkm
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-11-06 18:11

> En mulighed - jeg har faktisk set en Polo SDI indenfor prisrammen -
> men jeg bliver sq noget skeptisk når en 6 år gammel diesel har gået 90
> kkm
> --
Come on, hvor ny vil du have den?. Med 90 kkm. på loggen er den knapt kørt
til. Tiden tager mere på en moderne bil, hvis den ellers er vedligeholdt
efter "bogen".

> Ivan Madsen,
> Xsara Weekend HDi

Det er jo ikke en PSA ;).

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-06 18:28

On Mon, 6 Nov 2006 18:10:46 +0100, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>til. Tiden tager mere på en moderne bil, hvis den ellers er vedligeholdt

Det jeg bliver skeptisk over, at nogen har ofret de ekstra kroner for
en SDI og så kører 15 kkm om året, men det kan selvfølgelig være
ændrede kørselsbehov osv. Et eller andet sted sidder der en lille
klokke og ringer "tysk import med skruet speedometer" uden den klokke
behøver have ret.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-11-06 18:43

Et eller andet sted sidder der en lille
> klokke og ringer "tysk import med skruet speedometer" uden den klokke
> behøver have ret.
> --
Det kan ses på "1. reg,dato", hvis den ikke er = bilen i øvrigt, er det
import.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-11-06 18:36

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> writes:

> [...]
> til. Tiden tager mere på en moderne bil, hvis den ellers er vedligeholdt

Var det ikke også det han mente: Med 15 kkm/år, hvad skal man så med
diesel? Har den monstro stået bomstille de sidste 3 år?

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-11-06 13:05

Ivan Madsen wrote:
> Så er jeg mere tilbøjelig til at se i retning af en
> Picanto eller Toyota Aygo fra ny af med en 1.0 sløv foran.

Så skal du ikke være alt for høj. Jeg havde en C1 som lånebil, sidst vores
Xsara var til service. Der er nærmest ingen lårstøtte til sådan en som mig -
jeg er 1,92 og når jeg sætter mig Xsara'en, rykker jeg sædet helt tilbage.

Ebbe

Fra : Brian

Dato : 06-11-06 19:04

Ivan Madsen wrote:
> Jeg er
> egentlig på jagt efter en ide til en undervurderet brugtbil - altså en
> bil med en forholdsvis høj afskrivning fra start af og en fornuftig
> brændstoføkonomi. De findes nok ikke

Prøv at kigge på en Mistubishi Carisma GDI'er. Vi har en i familien, og der
er ingen af de problemer de var "berømte" for, da de blev introduceret. Så
vidt jeg husker skyldtes det problem også, at der var for meget svovl i
benzinen, hvilket skulle være en saga blot. Desuden holder de et pænt
benzinforbrug.

alexbo/Alex Christensen har også rost den flere gange, og han virker da ikke
helt utroværdig

/Brian

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 05-11-06 23:15

> Nu er situationen pludselig den, at transporttiden kan halveres ved at
> bruge egne hjul - desværre kan man så ikke læse en god bog imens
> Behovet er 2x75 km pr. dag.

Har du ikke en HDi Xsara?
Eller er det mig der misforstår noget?

Mvh

Emil

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 23:18

On Sun, 5 Nov 2006 23:15:20 +0100, "Emil Jensen [2100]"
<lime@jensen73.dk> wrote:

>Har du ikke en HDi Xsara?
>Eller er det mig der misforstår noget?

Jow, men nøglerne til den er svære at få fra fruen. Hidtil har jeg
benyttet mig af HT-kortet, men tidsforbruget er altså i overkanten nu.
Jeg kunne selvfølgelig købe en gammel Saxo og stille til hende og håbe
hun ikke opdagede det - men......
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-11-06 23:22

Ivan Madsen used his keyboard to write :
> Jeg kunne selvfølgelig købe en gammel Saxo og stille til hende og håbe
> hun ikke opdagede det - men......

Det syns jeg lyder som en god ide ;)

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 23:36

On Sun, 05 Nov 2006 23:22:21 +0100, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>Ivan Madsen used his keyboard to write :
>
>Det syns jeg lyder som en god ide ;)

Det syns jeg ikke, hvis det næste bliver et brev fra hendes advokat i
vinduesviskeren )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-11-06 23:49

It happens that Ivan Madsen formulated :

> Det syns jeg ikke, hvis det næste bliver et brev fra hendes advokat i
> vinduesviskeren

Hmmm, den slags petitesser kan vi da ikke tage os af ;)

Fra : Rune Larsen

Dato : 06-11-06 01:05
Fra : Ukendt

Dato : 06-11-06 07:52

On Mon, 06 Nov 2006 01:05:14 +0100, Rune Larsen <tazlyold@hotmail.com>
wrote:

>Her er et par andre biler, som jeg tror vil dække dine behov:
>
>http://bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1057827
>http://bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1055368
>http://bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=996850

Tusind tak for ideerne. Renaulten havde jeg helt glemt.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Morgan Jones

Dato : 06-11-06 09:44

Så, nu kommer ham med Aygo'en igen...... Hvis du pendler - går jeg ud fra at
du kører meget. Ville en Aygo med 3 års garanti så ikke være den bedste
investering? Der er jo ikke andre udgifter? Den går 22km på literen? Jeg
sidder fint i den, og til 145 bananer for een med tomatgear er det jo ikke
en dyr bil. Desuden er værditabet på den neglierbar, så selv om den koster
150 tror jeg ikke den taber meget over 50k over 3 år, og når man medregner
nul reperationer, lav benzin forbrug (hvor mange billige automat gear biler
kører 22 på literen??), lav forsikring (jeg gir 4600) og 360 kr/år i
ejerafgift... Tjah.... Den er ikke sexet. Den er nu heller ikke SÅ langsom.
På motorvej er den fed pga. MMT gearet.

Fra : Lars

Dato : 09-11-06 23:39

Hej

I det nys udkomne nummer af "motor" er der en artikel om lige netop det
emne, - kast et blik på den, - hvis du har muligheden..

Lars