DAB radio
Fra : Jesper

Dato : 05-11-06 22:08

Lidt lun på ideen - nogle der har erfaringer og evt. kan anbefale en model
?

På forhånd tak

Jesper

Fra : Mogens...

Dato : 05-11-06 22:13

"Jesper " <spam@me.com> skrev i en meddelelse
news.tikacabzcdhq1q@xn--stationr1-m3a...

> Lidt lun på ideen - nogle der har erfaringer og evt. kan anbefale en model
> ?

Jeg kan anbefale, at undgå et køb !

For et stykke tid siden læste jeg, at DAB teknologien ikke er
baseret på nogen standard, som alle fabrikanter har godkendt.
De er endvidere rygende uenige om emnet, hvorfor der i artik-
len stod nævnt, at man spår DAB som værende død om 2 år...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-11-06 22:34

"Mogens..." skriver:

> [...]
> De er endvidere rygende uenige om emnet, hvorfor der i artik-
> len stod nævnt, at man spår DAB som værende død om 2 år...

Næppe i Danmark.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Allan Møller

Dato : 05-11-06 22:57

> Næppe i Danmark.

http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=13089

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-06 01:05

DAB som værende død om 2 år...

Det kommer ikke de første 3år er mit bud,...

Til Jesper: Kig på Blaupunkt Dab54, en vidunderlig radio, køb evt online i
tyskland..

Mvh
Morten

Fra : Flemming

Dato : 06-11-06 20:01

Morten Juel wrote:
> DAB som værende død om 2 år...

> Det kommer ikke de første 3år er mit bud,...
>
> Til Jesper: Kig på Blaupunkt Dab54, en vidunderlig radio, køb evt
> online i tyskland..

Jeps, sådan har jeg også, og husk så også at hvis du smider et ram kort i
(f.eks. det SD kort fra digital kameraet) kan man optage direkte og lave sin
egen lille favorit samling. Helt lovligt i "digital kvalitet".

Mvh. Flemming

Fra : Jesper

Dato : 09-11-06 12:59

Mange tak for jeres råd - har svært ved at se pointen med sd kortene, når
radioen kan afspille Mp3 cd´er, men i nogle sammenhænge kan det måske være
meget smart.

Ellers ser ser blaupunkts DAB54 ganske ferm ud og prisen er vel meget
rimelig ?
http://www.digitalradiodab.dk/acatalog/Blaupunkt.html

Men er man nødt til at montere en ny eller ekstra antenne ? Hvorfor nu det
?

Mvh

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-11-06 16:52

Jesper skriver:

> Ellers ser ser blaupunkts DAB54 ganske ferm ud og prisen er vel meget
> rimelig ?
> http://www.digitalradiodab.dk/acatalog/Blaupunkt.html

Det er en udemærket radio, kender er par stykker der har en.

> Men er man nødt til at montere en ny eller ekstra antenne ? Hvorfor nu det

Fordi DAB sendet på en frekvens der ligger langt fra FM radio.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-06 06:26

"Allan Møller" skriver:

> http://www.radionyt.com/artikel/default.asp?id=13089

Ja, det understøtter blot mit postulat.

Fra : Møller

Dato : 06-11-06 12:29

"Jesper " <spam@me.com> wrote in message
news.tikacabzcdhq1q@xn--stationr1-m3a...
> Lidt lun på ideen - nogle der har erfaringer og evt. kan anbefale en model
> ?
>
> På forhånd tak

Hvis jeg var dig, ville jeg glemme alt om det.
Spild af penge,
lille kanaludbud,
dårlig dækning,
forældet teknologi,
kun England, Norge og Danmark holder krampagtig fast selvom der er kommet
bedre teknologi,
alle andre lande indfører anden standard
kun få producenter, hvorfor?
dårlig lyd, der er presset alt for mange kanaler ind på båndbredden, så man
er nede på max. på 128 kbps hvilket ikke er noget at råbe hurra for.
Finland har stoppet forsøget med DAB, Svenskerne overvejer det samme.
B&O var med i udviklingsarbejdet, men ville ikke markedsføre DAB-produkter,
har dog ladet den være i nogle standardkredse der er sat i enkelte
apparater, men kun som supplement til FM
De nye standarder er på trapperne, baseret på bl.a. sattelitmodtagelse,
hvorfor skal vi så bruge millioner på et landbasert system

Så alt i alt køb en ordentlig FM, evt. med GPS i. Der har været gode forslag
i NG tidligere.

x af mange links
http://www.pcworld.dk/art/7783?a=category&i=215
http://makeashorterlink.com/?G15421C1E
http://www.radionytt.no/kommentar0509.htm

Møller

Fra : Henrik B.

Dato : 06-11-06 18:55

"Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg var dig, ville jeg glemme alt om det.
> Spild af penge,

Det kan diskuteres.

> lille kanaludbud,

18 - 29 programmer er vel ikke "et lille kanaludbud?".

> dårlig lyd, der er presset alt for mange kanaler ind på båndbredden, så
> man
> er nede på max. på 128 kbps hvilket ikke er noget at råbe hurra for.

Det er mindst lige så godt, som den, ofte ringe, modtagelse på FM. Som
iøvrigt er frekvensmæssigt begrænset til 18 Khz.

> B&O var med i udviklingsarbejdet, men ville ikke markedsføre
> DAB-produkter,
> har dog ladet den være i nogle standardkredse der er sat i enkelte
> apparater, men kun som supplement til FM

Der findes to Bang & Olufsen audioprodukter, som kan fåes med DAB - heraf er
ét introduceret så sent som maj måned i år. Dertil kommer, at de netop har
introduceret 2 TV-apparater, som også fåes med DAB.

> De nye standarder er på trapperne, baseret på bl.a. sattelitmodtagelse,
> hvorfor skal vi så bruge millioner på et landbasert system

Satelitbaseret? Ved du nooget, som vi andre ikke ved?

> Så alt i alt køb en ordentlig FM, evt. med GPS i. Der har været gode
> forslag
> i NG tidligere.

Hvorfor? Hvis man køber en fin bilradio med FM og DAB, vil den kunne
benyttes en del år fremover - med glæde. Og den dag man sælger bilen, lader
man den blot sidde. Og da vil den stadig kunne benyttes til FM og
CD/FlashRAM m.v.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Møller

Dato : 06-11-06 21:05

"Henrik B." <saab@tdcadsl.dk> wrote in message
> "Møller" <mail.H2SO4@g2n.dk> skrev i en meddelelse

> 18 - 29 programmer er vel ikke "et lille kanaludbud?".

Kan du bestemme dig 18 eller 29, eller svinger det som DAB i sommervarmen:
Der var vist problemer med modtagelsen flere steder på grund af
sommervarmen.

På DR's hjemmeside kan man finde frem til 16 kanaler.
http://www.dabradio.dk/kanaler/

Men det er oftes hvad jeg vil kalde kritikløs genusendelser uden forklaring.

> [...]
> ét introduceret så sent som maj måned i år. Dertil kommer, at de netop har
> introduceret 2 TV-apparater, som også fåes med DAB.

Ja for det koster ikke meget at smide den kreds i. Men oprindelig ville de
ikke markedsføre det.

Og der er andre normalt velanskrevne mærker der ikke vil røre ved det.
Hvor mange fabrikater producerer bilradioer til DAB

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=27607

Dækningsområdet er vist ikke noget at skrive hjem om:

http://www.dr.dk/omdr/index.asp?aid=378#

Prisen er vel heller ikke attraktiv?

Diskussionen om det er en forældet standard har vist stået på længe:
http://debat.ing.dk/topic/?tid=54054

Men som det antydes, det må være op til den enkelte, hvad man vil bruge
penge på.

Personlig ville jag ikke købe en DAB på nuværende tidspunkt. Men det kan jo
overraske, er det ikke ca. 10 år siden det blev udråbt som det store dyr i
åbenbaringen og ville konkurrere FM ud inden 2008 Det startede vist i
1987, og i 2002 kom de billige kredse på markedet, men har det sænket prisen
på rene DAB-modtagere?

Men nok om det, nu dabber jeg ud af denne tråd.

Møller

Fra : Henrik B.

Dato : 06-11-06 22:37

> Kan du bestemme dig 18 eller 29, eller svinger det som DAB i sommervarmen:
> Der var vist problemer med modtagelsen flere steder på grund af
> sommervarmen.

Skulle selvfølgelig være 18 - 20.

> På DR's hjemmeside kan man finde frem til 16 kanaler.
> http://www.dabradio.dk/kanaler/

Ja, hertil kommer f.eks 100FM, samt et par stykker mere.

> Og der er andre normalt velanskrevne mærker der ikke vil røre ved det.
> Hvor mange fabrikater producerer bilradioer til DAB

Det er ikke relevant, hvis man gerne vil lytte til DAB. )

> Dækningsområdet er vist ikke noget at skrive hjem om:

Dét kan evt. være relevant.

> Prisen er vel heller ikke attraktiv?

Med priser til ned under 2.000,- mener jeg at prisen sagtens kan være
attraktiv.

> Diskussionen om det er en forældet standard har vist stået på længe:

Ligegyldig debat - vil man have det, eller vil man ikke. Det har altid været
sådan, at folk også gerne køber noget, som ikke bliver de facto stadard. Tak
bare alle Sony's forskellige "satsninger": Video8/D8, MiniDisk, MemoryStick
m.m.m.

> Men som det antydes, det må være op til den enkelte, hvad man vil bruge
> penge på.

Netop.

Rigtige biler har over 420 Nm...

Fra : Michael Hjorth

Dato : 09-11-06 23:27

On Sun, 05 Nov 2006 22:08:24 +0100, Jesper wrote:

> Lidt lun på ideen - nogle der har erfaringer og evt. kan anbefale en
> model ?
>
> På forhånd tak
>
> Jesper

Hej Jesper

Jeg har en JVC i min bil, det er jeg meget tilfreds med.

Hvis du er interesseret i nogle af dab-kanalerne vil jeg mene det er en
god investering. Jeg hører f.eks. meget DR Rock i bilen, jeg synes det er
dejligt at slippe for alt det karl-smart snak der er på de fleste
radiokanaler nu om dage.

De politiske argumenter andre har fremført om dab radioens fremtid kan du
jo vælge at se bort fra, det handler jo mest om det nuværende radioudbud
og om du er interesseret i de ekstra kanaler du får ud af det.

Med hensyn til dækning har jeg aldrig haft problemer, men det afhænger
muligvis af hvor du kører rundt henne. Jeg kører for det meste rundt i
området mellem Roskilde og Købehavn. Jeg har til gengæld meget ofte
problemer med FM dækningen i området.

God fornøjelse

Michael.