Import fra Sverige?
Fra : Dinovo

Dato : 05-11-06 13:37

Hej,

Jeg har tidligere importeret en bil fra Tyskland og ved derfor
nogenlunde hvordan det foregår. Jeg har dog nu fundet en bil i Sverige
som jeg gerne vil importere, men er ikke helt obs på reglerne her
kontra tyskland. De regler jeg tænker på er primært regler omkring
hjemtransport og selve købet:

1. I Tyskland køber man nogle tyske export plader som man kører på
helt til den danske grænse hvorefter man så sætter de danske
prøveplader på. Hvorledes forholder dette sg i Sverige? Så vidt jeg
kan se så har de ikke samme begreb med export plader.

2. I Tyskland er det den person der har Kfz-breif der også ejer bilen
- man skal derfor ikke være bekymret for restgæld i bilen hvis man
får orginalen. Hvordan forholder dette sig i Sverige?

3. Er der nogle/andre ting man skal sikre sig som sælgeren i Sverige
gør inden man køber bilen? Altså fx afmelder den ol.?

På forhånd tak for svar

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-11-06 14:24

On 5 Nov 2006 04:36:55 -0800, "Dinovo" <lundable@gmail.com> wrote:

> [...]
>prøveplader på. Hvorledes forholder dette sg i Sverige? Så vidt jeg
>kan se så har de ikke samme begreb med export plader.

Der findes "tilfällig registering" som er den anbefalede metode - se
her

http://www.vv.se/templates/page3____11295.aspx

og

http://www.vv.se/templates/page3____1007.aspx

I praksis omregisteres bilen så til dig inden du tager den med hjem.

Alternativet - hvis sælgeren er privatperson og bilen er "i trafik"
kan man måske få lov til at køre den til Danmark på hans
plader/forsikring - det er nok det letteste.

>2. I Tyskland er det den person der har Kfz-breif der også ejer bilen
>- man skal derfor ikke være bekymret for restgæld i bilen hvis man
>får orginalen. Hvordan forholder dette sig i Sverige?

Det fremgår af reg. beviset hvis der er pant i bilen. Rubrik Y.

>3. Er der nogle/andre ting man skal sikre sig som sælgeren i Sverige
>gør inden man køber bilen? Altså fx afmelder den ol.?

Man udfylder og sender reg. beviset. Hvis den er omreg til dig som
under punkt 1 er det intet problem. Hvis man låner sælgers plader skal
du også have det originale reg. bevis med (både del 1 og del 2) da de
skal have det i Danmark når du reg. bilen på DK plader.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvad det kan give af problemer for køber
og/eller sælger.

** Lars

Fra : Dinovo

Dato : 05-11-06 16:24

Hej Lars,

Tak for svar - det gav lidt opklaring over sagen.

Dog syntes jeg nedenstående virker som et underligt system.

> Der findes "tilfällig registering" som er den anbefalede metode - se
> her

Efter at have læst om det på de sider du linker til skriver de bla.
følgende: "der går ca. 7 dage inden du modtager de nye plader",
"pladerne bliver sendt til Køberens Svenske adresse". Især det sidste
giver jo ingen mening - så skal man bo på hotel i sverige i ca. 7
dage indtil man kan få sine export plader

Nogle lidt omstændige regler må man sige. De nævner også i deres
ansøgning at man skal anføre et forsikringsnummer - jamen, jeg kan jo
ikke få en forsikring på en bil i sverige som jeg skal køre til
grænsen i danmark (ihvertfald ikke hos et dansk forsikringsselskab).

Bilen jeg har kig på er forhandler salg, så jeg går umiddelbart ikke
udfra han vil lade pladerne sidde på og stole blindt på mig.

/Dinovo

Fra : Kent Nielsen

Dato : 05-11-06 16:26

"Dinovo" <lundable@gmail.com> skrev i en meddelelse
Har du ikke en "forbindelse" til nogen der har nogle faste prøveskilte i DK
?
De må svjh bruges i SE
Kent Nielsen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-11-06 17:47

On 5 Nov 2006 07:24:13 -0800, "Dinovo" <lundable@gmail.com> wrote:

>Bilen jeg har kig på er forhandler salg, så jeg går umiddelbart ikke
>udfra han vil lade pladerne sidde på og stole blindt på mig.

Så ring til forhandleren - måske han kan hjælpe dig...

** Lars

Fra : Dinovo

Dato : 05-11-06 17:39

Hej Kent,

> Har du ikke en "forbindelse" til nogen der har nogle faste prøveskilte i DK
> ?
> De må svjh bruges i SE

Jo, det har jeg muligvis - min faste mekker kunne nok låne mig et sæt
hvis jeg spurgte pænt. Men hvor søger/spørg man om information
omkring det overhovedet er lovligt at køre bilen ud af landet på
disse danske prøve plader?

/Dinovo

Fra : Kent Nielsen

Dato : 05-11-06 18:05

[...]

Hej.
Svaret er i dette spørgmål til justitsministeren, omend det er noget andet
der spørges om:
(Læs hvad rigspolitiet svarer)
http://www.eu-oplysningen.dk/dokumenter/ft/paragraf_20/alle/20022048/?print=1

Kent Nielsen

Fra : Dinovo

Dato : 05-11-06 19:02

Hej Kent,

> Svaret er i dette spørgmål til justitsministeren, omend det er noget andet
> [...]

Ahh, ja. Kanon - så er der jo ingen problemer der. Så er det bare et
spørgsmål om at jeg får det fulde registreringsbevis med hjem på
bilen (både del 1 + del 2 ??) samt at jeg lige tjekker på reg. bevis
at der ingen gæld er i bilen.

/Dinovo