Dæk, hvilken retning
Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 04-11-06 18:49

Hejsa.

Har netop fundet vinterdækkene frem fra skuret Contineltan WinterContact
810 195-65-15

Jeg mente helt bestemt at der på siden af dem, stod hvilken retning de
skulle monteres i?

Istedet har jeg 4 hjul som alle sammen er monteret ens. Det giver jo altså 2
der kører den ene vej og 2 den anden vej... Nu står der godt nok OUTSIDE på
dækkene, så de er da vendt rigtigt, men kan det være rigtigt at de er lige
gode uanset hvilken vej de vender..??

Umiddelbart ville jeg mene at den vej, hvor lamellerne kan mærkes, skal
vendes frem, så de får fat i givet fald.

Hmmm... Kan I hjælpe?

Mvh.
Kristian

ps.
...... stadig ikke nogen som kan svare på nedenståede?? (gl. indlæg uden svar

------------------------

Hejsa.

(Eberspächer, Hydrotronic 4 tror jeg. VW Passat TDI fra 2000)

Jeg tog fjernbetjeningen til fyret med i seng igår , da jeg kunne se at
det blev ret koldt natten over og ville lige have fornøjelsen af varm bil,
da jeg skulle følge børnene...

Da jeg så ville fyre op næste morgen kunne jeg slet ikke få kontakt til
fyret.

Jeg prøvede flere gange og det virkede bare ikke. Nå, jeg gik ned og tændte
manuelt og tænkte at den nok bare lige skulle igang igen efter en lang
sommer.... men jeg kan stadig ikke få forbindelse...

Sidder der også batteri i motor-delen, som måske er løbet tør..? Jeg ville
tro, at den bare fik strøm fra batteriet og derfor ikke havde behov for den
slags..?

Er der nogen af jer, som jeg hjælpe...?

(fjernbetjening er med fuld strøm)

Mvh.
Kristian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 19:00

Kristian Marquard Knudsen skriver:

> Jeg mente helt bestemt at der på siden af dem, stod hvilken retning de
> skulle monteres i?

Hvis der gør, plejer der at være en tydelig pil uden på dækket, der
viser rotationsretningen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : alexbo

Dato : 04-11-06 19:09

"Kristian Marquard Knudsen" skrev

> [...]
> på dækkene, så de er da vendt rigtigt, men kan det være rigtigt at de er
> lige gode uanset hvilken vej de vender..??

Hvis de både skal have en fastsat rotationsretning og en fastsat yderside,
ville det være nødvendigt at købe henholdvis højre og venstredæk.
Dem findes der ikke mange af.

Dine dæk er lige gode uanset rotationsretning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kristian Marquard Kn~

Dato : 04-11-06 22:56

"alexbo" skrev i en meddelelse news:454cd7f9$0$178

> Hvis de både skal have en fastsat rotationsretning og en fastsat yderside
> ville det være nødvendigt at købe henholdvis højre og venstredæk. Dem
> findes der ikke mange af.Dine dæk er lige gode uanset rotationsretning.
-
Hej Alex.

Tak.

Mvh.
Kristian

Fra : Nyhedsgrupper

Dato : 04-11-06 19:20

Hejsa

Hvis der kun står outside burde du have mærket hjulene da du afmonterede dem.

Ihvertfald om de sad på venstre side eller højre side af bilen.

Det er for at undgå at vende omløbsretning på dækkene når de har været i brug.

Frank

Fra : Rune Larsen

Dato : 04-11-06 19:42

Nyhedsgrupper wrote:
> Det er for at undgå at vende omløbsretning på dækkene når de har været i
> brug.

Nu bliver jeg nysgerrig - hvorfor vil man undgå det? Er der ikke netop
mening i at vende omløbsretningen, så man undgår hæl/tå?

Mvh Rune

Honda Civic 1998
333.333 km, MB3, D15Z8

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-11-06 19:47

Rune Larsen skriver:

> Nu bliver jeg nysgerrig - hvorfor vil man undgå det? Er der ikke netop
> mening i at vende omløbsretningen, så man undgår hæl/tå?

Hvis du over en sæson får slidt hæl/tå larmer de, hvis du monterer dem
modsat.

Fra : Rander

Dato : 11-11-06 01:30

Sat, 04 Nov 2006 19:47:23 +0100 brugte Klaus D. Mikkelsen 14 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Hvis du over en sæson får slidt hæl/tå larmer de, hvis du monterer dem
>modsat.

Nu er jeg forvirret... Som jeg forstår den her tråd, så er det ligegyldigt
hvilken vej et dæk vender?

Det kan jeg ikek se noget logik i... Hvad jeg derimod kan se logik i er, at
dækkene monteres, så den "pil" mønsteret danner peger nedad når man ser
dækket forfra. Det betyder vel alt andet lige, at vand ledes ud mod siderne
af dækket, ikke?

Jeg mener, hvis de vender den anden vej, så vil mønsteret jo lede vandet
ind mod midten af dækket, og i værste fald under et så stort tryk at det
løfter dækket fra vejen så der opstår en form for aquaplaning?

Er min teori helt hen i vejret? Hvis ja, hvor knækker filmen for mig?
http://rander.dk (finally up again!)

Man kan også løbe hovedet imod åbne døre. (Erich Kästner)

Fra : alexbo

Dato : 11-11-06 09:45

"Rander" skrev

> Nu er jeg forvirret... Som jeg forstår den her tråd, så er det ligegyldigt
> hvilken vej et dæk vender?

Så har du forstået den forkert.
Nogle dæk har en ydersidemærkning, dækket er asymmetrisk og skal vende
rigtigt.
Andre dæk har en omløbsretning, de skal selvfølgelig vende så den følges.
Enkelte dæk har begge dele, og kan så kun sidde i en side.
Hvis så dækket oven i købet er decideret for eller bagdæk, så er der kun en
plads det kan sidde på.
Storvogndæk er typisk for/bag dedikeret.
Andre dæk igen er symmetriske på alle måder og kan vende som man vil.

Før i tiden krydsskiftede man dæk, en 4 eller 5 hjulsplan hvor hjulene
skiftede plads, både side og ende, med eller uden reservehjulet i planen,
det var en del fornuft i, det er ikke så tosset at få alle dæk slidt ned
samtidig.
Nu vælges der normalt bare en for/bagdæk i samme side skift.

mvh
Alex christensen

Fra : Hr. Jensen

Dato : 11-11-06 10:13

Den Sat, 11 Nov 2006 01:29:56 +0100 sendte Rander <ldNOSPAM@rander.dk>
følgende røgsignaler:

>Nu er jeg forvirret... Som jeg forstår den her tråd, så er det ligegyldigt
>hvilken vej et dæk vender?

Det kommer an på dækmønsteret, som du så rigtigt har filosoferet dig
frem til.

> [...]
>dækket forfra. Det betyder vel alt andet lige, at vand ledes ud mod siderne

Korrekt.

>Er min teori helt hen i vejret?

Nej.

--
- "Muslimerne synes at svin er urene dyr, hvorfor det?"
- "Jah, det er vel fordi at de ruller sig i deres egen afføring."

Fra : Rander

Dato : 11-11-06 13:38

Sat, 11 Nov 2006 10:12:49 +0100 brugte Hr. Jensen 25 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Det kommer an på dækmønsteret, som du så rigtigt har filosoferet dig
>frem til.
[...]

OK, så er jeg med. Nu vi er ved dæk: Min nabo og jeg har snakket lidt om
mønsterdybde i dæk. Han mener at kravet er 2 mm på sommerdæk og 6 mm på
vinterdæk. Jeg mener at kravet er 5 mm uanset dæktypen...

Diskussionen opstod da vi slæbte han sommerdæk op fra bilen i går. Det
eneste vi kunne finde der bare mindede om "dybdeklodser" (de der klodser
der sidder i mønsteret og angiver minimumsdybde) var ikke meget mere end en
mm eller to høje... Men hvem har ret? Hvad er minimumsdybden i dag?
http://rander.dk (finally up again!)

Venskab kan holde et helt liv, bare man ikke beder om at låne penge. (Mark Twain)

Fra : alexbo

Dato : 11-11-06 14:39

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev

> OK, så er jeg med. Nu vi er ved dæk: Min nabo og jeg har snakket lidt om
> mønsterdybde i dæk. Han mener at kravet er 2 mm på sommerdæk og 6 mm på
> vinterdæk. Jeg mener at kravet er 5 mm uanset dæktypen...

Detailforskrifter for køretøjer

8.02.002 Dæk

Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i
slidbanens midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.

(3) Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være
forsynet med slidindikatorer (TWI).

8.02.021 Personbil M1

(1) Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med
dæk med en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.

(2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-11-06 18:10

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:4555d35c$0$176
> [...]
> dæk med en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
>
> (2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.

Der til er det lovligt, men ikke godt fra ~3mm.. . SLET IKKE vinterdæk.